728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین المللی - یکشنبه ۴ اردیبهشت

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه ۳ اردیبهشت کنفرانس مطبوعاتی بی‌سابقه با دهها تن از نمایندگان رسانه‌های محلی و بین‌المللی در محوطه زیرزمینی متروی کی‌یف و در حالی‌که تردد روزانه قطارها هم‌چنان جریان داشت، برگزار کرد. وی در این کنفرانس در پاسخ به سؤالات خبرنگاران از جمله گفت امیدوار است در ملاقات با وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا در کی‌یف، دریافت سلاحهای سنگین و تجهیزات حیاتی مورد نیاز برای باز پس‌گیری مناطق تحت اشغال روسیه را تضمین کند. زلنسکی هم‌چنین گفت جنگجویان اوکراینی محاصره شده در ماریوپل، شنبه سخت‌ترین روز را پشت سر گذاشتند و خاطرنشان کرد اوکراین تمام پیشنهادات ممکن را برای تضمین خروج آنها از ماریوپل به روسیه داده است و هشدار داد «اگر روسیه مردم محاصره شده ما را در شهر جنگ‌زده ماریوپل کشتار کند، مذاکره با روسیه را ترک خواهد کرد». زلنسکی در نقطه‌ای از سخنانش در حالی‌که بغض گلویش را گرفته بود گفت با همه اوکراینی‌هایی که فرزندان خود را در جنگ روسیه و به‌خصوص در حمله موشکی روز شنبه به اودسا که منجر به کشته شدن هشت تن، از جمله یک کودک سه‌ماه شد، ابراز همدردی می‌کند. (سایت زلنسکی ۳ اردیبهشت)

 

 

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز شنبه ۳ اردیبهشت اعلام کرد نیروهای این کشور در جبهه‌های دونتسک و لوهانسک ۱۲ رشته عملیات تهاجمی نیروهای روسیه را دفع و خنثی کردند. در بیانیه ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین هم‌چنین گفته شده است طی این درگیریها چهار دستگاه تانک به همراه پنج سامانه توپخانه، پانزده واحد تجهیزات زرهی، یک نفربر زرهی و چهار واحد تجهیزات متحرک مهاجمین منهدم شده است. این بیانیه می‌افزاید دفاع ضدهوایی اوکراین یک فروند هواپیمای سوخوی SU۲۵ و سه فروند پهپاد را سرنگون و یک موشک بالدار را رهگیری و منهدم کرده است. (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۴ اردیبهشت)

 

 

وزارت دفاع انگلستان روز شنبه اعلام کرد، به‌رغم افزایش درگیریها، نیروهای روسیه در بیست و چهار ساعت گذشته هیچ دستاورد مهمی نداشته‌اند، زیرا پاتک اوکراینی‌ها هم‌چنان مانع از تلاشهای آنها می‌شود. وزارت دفاع انگلستان هم‌چنین افزود: با وجود ادعای روسیه مبنی بر تسخیر بندر جنوبی ماریوپل که آخرین نیروهای جنگنده اوکراینی به همراه غیرنظامیان در یک کارخانه فولاد، در محاصره افتاده‌اند، درگیریهای سنگین هم‌چنان تلاشهای روسیه را برای تصرف شهر ناکام گذاشته و پیشرفت آنها را به سمت منطقه دونباس کند کرده است. (توئیتر وزارت دفاع انگلستان ۳اردیبهشت)

 

انگلستان می‌گوید اوکراین حملات "بیشماری"را در دونباس دفع کرده است و"هزینه قابل توجهی" به نیروهای پوتین وارد کرده است.

در یک به بیانیهٔ اطلاعاتی صبح یکشنبه، وزارت دفاع انگلستان صبح یکشنبه نیز در یک بیانیه مطبوعاتی گفت، روحیه ضعیف و هم‌چنین "زمان محدود برای بازسازی، تجهیز و سازماندهی مجدد نیروها"احتمالا مانع از اثربخشی رزمی روسیه می‌شود".

در این بیانیه هم‌چنین آمده است، نیروهای اوکراینی در این هفته حملات "بیشماری" را در امتداد خط تماس در دونباس با موفقیت دفع کردند که این یک تمرکز جدید در جنگ اوکراین محسوب می‌شود. (ایوینینگ استاندارد انگلیس۴ اردیبهشت)

 

 

نیویورک تایمز چهارم اردیبهشت ضمن درج آخرین تحولات جنگ اوکراین نوشت: در حالی‌که روسیه از آغاز حمله مجدد خود در دونباس در هفته جاری هنوز نتوانسته است دستاورد ارضی قابل توجهی به‌دست آورد، آژانس اطلاعات دفاعی اوکراین هشدار داد نیروهای روسیه در تلاش برای انجام یک حمله بزرگتر هستند. این آژانس هم‌چنین گفته است برخی از نیروهای نخبه روسیه که در ماریوپل می‌جنگیدند، اکنون برای پیوستن به نبرد دونباس به سمت شرق حرکت کرده‌اند.

نیویورک تایمز هم‌چنین به‌نقل از دبیر شورای ملی دفاع و امنیت اوکراین گفت نیروهای ارتش این کشور موفق شده‌اند در پوشش تاریکی شب و با استفاده از هلیکوپتر تسلیحات لازم را به نیروهای باقیمانده در کارخانه فولاد ماریوپل منتقل کنند.

نیویورک تایمز ضمن اشاره به تأثیر بسته‌های تسلیحاتی ارسالی برای اوکراین نوشت: ارتش اوکراین روز شنبه مدعی شد یک پست فرماندهی روسی را در منطقه جنوب خرسون، که عمدتاً تحت کنترل روسیه است منفجر کرده است. مقامات نظامی اوکراین مدعی شدند در این حمله دو ژنرال روسی و یک تن دیگر به‌شدت زخمی شده است (نیویورک تایمز ۴ اردیبهشت).

بنا به‌گفته خبرگزاری رویترز، چند روز پس از اعلام پیروزی در ماریوپل توسط مسکو و این‌که دیگر نیازی به تسخیر کارخانه آزووتسال توسط نیروهای روسیه نیست، نیروهای نظامی این کشور حمله جدیدی را علیه آخرین جنگجویان اوکراینی باقیمانده در این شهر انجام داد. ویدئوی تصویری که توسط نیروهای اوکراینی مستقر در سنگرهای کارخانه آزووتسال به بیرون ارسال شده، تعداد زیادی زن و کودک را که در تونلهای زیر زمینی پناه گرفته‌اند نشان می‌دهد. در یکی از صحنه‌های این ویدئو کودک خردسالی می‌گوید امیدوارم بتوانیم اینجا را ترک کنیم تا آفتاب را دوباره ببینم. چون دو ماه است که ما در این زیر زمین به‌سر می‌بریم»... رویترز خاطرنشان کرد نبرد ماریوپل، طولانی‌ترین نبردی بوده که روسیه از ابتدای جنگ در آن درگیر بوده است. ماریوپل به‌خاطر متصل کردن منطقه دونباس به شبه جزیره کریمه برای روسیه از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. (رویترز ۴ اردیبهشت)

 

 

وزارت دفاع روسیه با انتشار یک ویدئو اعلام کرد روز جمعه موفق شده است یک انبار مهمات نیروهای اوکراینی را در منطق خارکیف به تصرف خود در آورد. به‌گفته این منبع واحدهای مسلح اوکراینی در این انبار مقادیر زیادی مهمات از جمله گلوله‌های توپ، خمپاره و سیستمهای چندگانه پرتاب موشک از خود به‌جای گذاشته‌اند. (رویترز ۳ اردیبهشت)

زلنسکی شنبه شب سوم اردیبهشت در پیام ویدئویی خود به مردم اوکراین گفت به‌دنبال شلیک هفت موشک به شهر ساحلی اودسا در اوکراین هشت نفر، از جمله یک نوزاد سه ماهه کشته و هجده تن دیگر مجروح شده‌اند. دفاع ضدهوایی اوکراین توانست دو موشک را رهگیری و منهدم کند، اما پنج موشک دیگر به چند آسمانخراش و آپارتمانهای مسکونی شهروندان اصابت کردند.

زلنسکی هم‌چنین گفت بوریس جانسون را از وضعیت ماریوپل مطلع کرده و هماهنگیهای لازم برای دریافت کمکهای نظامی بیشتر را انجام داده است. (سایت زلنسکی)

 

 

به‌دنبال حمله موشکی روز شنبه روسیه به شهر ساحلی اودسا و بیانیه وزارت دفاع این کشور مبنی بر هدف قرار دادن مقرهای نظامی در این شهر، شهردار اودسا با انتشار یک پیام ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: پشت سر من، محلی است که اشغالگران آنرا یک تأسیسات نظامی نامیده‌اند. محلی را که آنان با موشکهای دوربرد با دقت بالا هدف قرار دادند یک آپارتمان مسکونی شهروندان غیرنظامی است. (ویدئوی شهردار اودسا ۳ اردیبهشت)

 

شارل میشل رئیس شورای اروپا در یک تماسی تلفنی با پوتین از وی خواست در طول عید پاک اجازه دسترسی به کمکهای بشردوستانه به اهالی شهر ماریوپل و دیگر شهرهای اشغال شده را بدهد و «مستقیماً با رئیس‌جمهور اوکراین، همان‌طور که زلنسکی درخواست کرده است، صحبت کند». (توئیتر شارل میشل۲ اردیبهشت)

 

پنتاگون فاش ساخت شبکه ماهواره‌ای اسپیس ایکس استارلینک ایلان ماسک به‌سرعت با حملات پارازیت روسیه در اوکراین مقابله کرده است. اسپیس ایکس تاکنون بیش از ۲۰۰۰ ماهواره را در پروژه استارلینک به مدار فرستاده است. این ماهواره‌های ارتباطی در فاصله (۵۶۰ کیلومتری) سطح زمین یک شبکه عظیم برای پوشش تمام کره زمین را تشکیل می‌دهند.

هنگامی که جنگ در اوکراین شروع شد، اسپیس ایکس استارلینک را با حدود ۵۰۰۰ بشقاب و پایانه در حال حاضر در این کشور در دسترس قرار داد تا مردم بتوانند اخبار و اطلاعات جنگ را به جهان مخابره کنند (میل آنلاین۲ اردیبهشت)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ec9d89c5-f353-48b0-ac7b-9936f6c60d6c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات