728 x 90

جنگ در اوکراین، مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی - شنبه ۱۳فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

 

روز شنبه ۱۳فروردین منابع اطلاعاتی ارتش انگلستان گفتند نیروهای اوکراین به پیشروی خود در مناطق تحت اشغال روسیه در اطراف کی‌یف ادامه می‌دهند. این منابع هم‌چنین گفتند ارتش روسیه از فرودگاه استراتژیک هوستومل در نزدیکی کی‌یف که از همان آغاز جنگ موضوع درگیریهای سنگین بود عقب‌نشینی کرد و این منطقه اکنون تحت کنترل نیروهای اوکراین قرار دارد. در منطقه شرق نیروهای اوکراینی موفق شدند پس از درگیریهای سنگین، امنیت جاده اصلی در شرق خارکیف را برقرار کنند. (رویترز۱۳ فروردین )

 

ستاد کل ارتش اوکراین گزارش داد نیروهای مسلح این کشور کنترل ۲۹ شهرک و منطقه مسکونی را در مناطق پیرامون کی‌یف و شهر چرنیهیو، مناطقی که روسیه شماری از نیروهای خود را از آنجا عقب کشیده، به دست گرفته است. زلنسکی در همین رابطه گفت: عقب‌نشینی روسیه آهسته اما قابل توجه است.

 

در اوکراین، زنان و مردان در کنار یکدیگر از کشورشان دفاع می‌کنند. از سوی دیگر در شهر آزاد شده ایرپین، اهالی و ارتش اوکراین مشغول کمک به مجروحان و پاکسازی شهر شده‌اند. ( کانال آخرین اخبار اوکراین۱۲ فروردین )

 

نیویورک تایمز روز جمعه به‌نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده با متحدان خود برای انتقال تانک‌های ساخت شوروی به اوکراین برای تقویت دفاع خود در منطقه دونباس همکاری خواهد کرد

سخنگوی کاخ‌سفید آمریکا روز جمعه ۱۲فروردین گفت: آمریکا در حال مجهز کردن اوکراین به تجهیزات و تدارکات مناسب در مقابل حمله شیمیایی است، با این فرض که روسیه ممکن است از تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی علیه اوکراین استفاده کند. (کاخ‌سفید آمریکا۱۲ فروردین )

 

هم‌چنین رویترز گزارش داد: وزارت دفاع آمریکا ۳۰۰میلیون دلار کمک امنیتی افزوده به اوکراین ارائه خواهد کرد که شامل سیستمهای موشکی هدایت‌شونده لیزری، پهپادها و خدمات تصویربرداری ماهواره‌یی تجاری می‌شود.

 

به گزارش منابع دفاعی انگلستان، اقدامات جنگی روسیه به‌خاطر این‌که ارتش این کشور نمی‌تواند سلاحهای از دست رفته را جایگزین کند یا لوازم یدکی برای ستونهای فلج شده خود تهیه کند، متوقف شده است... علت این است که همه آنها ساخت اوکراین هستند.

روسیه ۱۴۳ هواپیما، ۱۳۱ هلیکوپتر و ۶۲۵ تانک را در درگیری از دست داده است. (دیلی میل۱۲ فروردین)

 

به گزارش رویترز، اوکراین خود را برای یک حمله دیگر از سوی روسیه آماده می‌کند. در خارکیف، موشک شلیک شده توسط روسیه به خط لوله گاز این شهر اصابت کرد و دهها هزار نفر را بدون گاز گذاشت. آب و برق و گاز در شهر ماریوپل نیز پس از هفته‌ها بمباران قطع شده و این شهر در وضعیت وخیمی به سر می‌برد. سخنگوی شهردار ماریوپل گفت حدود ۵هزار نفر در این شهر کشته شده‌اند. (رویترز: ۱۲ فروردین )

 

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در پیامی به مردم این کشور گفت نیروهای روسیه خود را برای یک حمله بزرگ در منطقه دونباس آماده می‌کنند. در مقابل آنها ما هم خود را برای یک دفاع فعال آماده می‌کنیم. ما از همه امکانات، چه داخلی و چه خارجی، استفاده خواهیم کرد. من تأکید می‌کنم که یک جنگ سخت در برابر ماست. ما هنوز زنده‌ایم و می‌جنگیم. همه جهان باید در برابر این فاجعه انسانی در ماریوپل واکنش نشان دهند.

زلنسکی افزود: روز شنبه، دوم آوریل، مسلمانان اوکراین به همراه مسلمانان همه جهان ماه مبارک رمضان را برپا می‌کنند. دعای خیرو کمکها و خیرخواهی‌ها شاخصهای این ماه هستند. اما در اوکراین یک موضوع دیگر هم هست، وفاداری و همبستگی با برادرانتان در جبهه و نیروهای مسلح که برای آزادی در اوکراین می‌جنگند، در جنگی که ما محققاً پیروز خواهیم شد. ( سایت زلنسکی۱۲ فروردین )

 

روز جمعه ۱۲فروردین خانم روبرتا متسولا Metsola رئیس پارلمان اروپا به همراه هیأتی به‌منظور دیدار با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وارد کی‌یف شد. بنا به گزارش رویترز زلنسکی در این دیدار ضمن قدردانی از چنین دیداری گفت: «این لحظه بسیار مهمی است چرا که اوکراینی‌ها به اعمال و گامهای محکمی ایمان می‌آورند. این عمل شما نوعی قهرمانی بود، چرا که آمدن به اوکراین در چنین شرایطی شجاعت می‌خواهد». زلنسکی در این دیدار خواستار تسریع در الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا شد

-خانم روبرتا متسولا Metsola رئیس پارلمان اروپا به همراه هیأتی به‌منظور دیدار با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وارد کی‌یف شد

همزمان خانم روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در پیام توئیتری خود گفت «من در کی‌یف هستم تا پیام امید بدهم».

وی پس از دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین، از پارلمان اوکراین دیدار کرد و طی سخنانی خطاب به نمایندگان پارلمان اوکراین گفت: این وظیفه من است که در اینجا باشم، وظیفه‌ای در خط مقدم نسبت به شما. من امروز به‌عنوان نماینده مردم اروپا به اینجا آمدم تا به شما بگویم ما چه در ایام خوب و چه زمانهای تلخ با شما هستیم. (رویترز- سایت رئیس پارلمان اروپا-)l

 

خبرگزاری فرانسه از شهر ادلب در سوریه خبر داد که مردم این شهر که در کنترل انقلابیون سوریه قرار دارد، روز جمعه در یازدهمین سالگرد انقلاب سوریه، تظاهراتی در حمایت از مردم اوکراین برگزار کردند. ( خبرگزاری فرانسه۱۲ فروردین )

در پایتخت اوکراین، یک نوازنده ویولن‌سل در محل خرابه‌های یک ساختمان مسکونی  ویران شده در حال نواختن است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/622657d3-f23d-4649-b591-550e05870b4a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات