728 x 90

-

تحولی در جراحی مغز

-

 مغز انسان
مغز انسان
در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در ایتالیا یک نوع جدید دستگاه خودکار برای عمل جراحی بسیار ظریف مغز طراحی شده است. دقت این دستگاه چند صد می‌کرون و استوار‌تر و ثابت‌تر از دست یک جراح است.
یک استاد دانشگاه پلی‌تکنیک میلان می‌گوید: «این یک سیستم خودکار برای کمک به پزشک هنگام جراحی مغز است. این سیستم برای وارد کردن ابزار از سوراخ‌های کوچک در سر بیمار است. ابزاری چون سوزن نمونه برداری یا الکترود تحریک مغز».
وی ادامه می‌دهد: «برای حفظ جهت مورد نظر و اجتناب از صدمه زدن به نقاط حساسی که تنها چند میلیمتر از نقطه مورد نظر ما فاصله دارد، این روبات دقیق‌تر است».
فرانچسکو کاردیناله، جراح مغز و اعصاب است. او به مهندسان دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، نیاز واقعی پزشکان را توضیح داد، و این شامل تعریف پارامترهای نرم افزاری که مورد نیاز هر جراحی است، می‌باشد.
فرانچسکو کاردیناله می‌گوید: «جراح می‌تواند حرکات دستگاه خودکار را با استفاده از این ادوات کنترل کند و هم زمان بازخوردی از انحراف دست را که شاید در هنگام جراحی مستقیم بر مغز می‌داشت، دریافت کند».
واکنش مکانیکی روبات تقویت شده است تا جراح بتواند از این انحراف اجتناب کند.
پرسش این است که چه نوع جراحی‌هایی را می‌توان با این دستگاه خودکار انجام داد؟
فرانچسکو کاردیناله می‌گوید: «بیماری صرع مقاوم در برابر دارو، پارکینسون و دیگر عوارض مربوط به مهارتهای حرکتی مانند دیستونیا، درد مزمن و همه انواع سرطان مغز».
این روبات، که در یک طرح اتحادیه اروپا به نام «روبوکست» توسعه یافته است، سالها بعد در جراحی مغز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.
جیانکارلو فرینیو می‌گوید: «مرحله بعدی، کار بر روی روبات‌هایی است که فعالیت ویژه خود را خواهند داشت. برای مثال، جبران حرکات سر یک بیمار حین عمل جراحی روی بیماری که بیدار است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fc922d26-82a6-456a-bc50-100e84eb7f11"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات