728 x 90

واشنگتن پست: صدها سانتریفوژ جدید ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران را در یک تأسیسات هسته‌یی زیرزمینی سه برابر می‌کند

سایت اتمی فردو
سایت اتمی فردو

واشنگتن پست در مقاله‌ای به‌تاریخ چهارشنبه ۳۰خرداد با اشاره به کلید خوردن یک تقویت عمده در برنامه هسته‌یی رژیم ایران نوشت: «صدها سانتریفوژ جدید ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران را در یک تأسیسات هسته‌یی زیرزمینی سه برابر می‌کند».
نویسنده مقاله بر اساس اسناد محرمانه و تحلیل کارشناسان تسلیحاتی نوشت: «توسعه بزرگی که در داخل شدیدترین تأسیسات هسته‌یی ایران در حال انجام است، می‌تواند به‌زودی تولید اورانیوم غنی‌شده در این سایت را ۳برابر کند و در صورت تمایل، گزینه‌های جدیدی را برای مونتاژ سریع زرادخانه هسته‌یی به تهران بدهد».
نویسنده در ادامه با تأکید بر این‌که «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های جدید ساخت‌وساز در داخل نیروگاه غنی‌سازی فردو را تأیید کردند» اضافه می‌کند که اقدامات تهران مطمئناً تنشها را با دولتهای غربی تشدید می‌کنند و این نگرانی را ایجاد می‌کنند که تهران به‌سرعت به سمت تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌یی آستانه حرکت می‌کند که اگر رهبرانش تصمیم به این کار بگیرند، می‌تواند به‌سرعت بمبهای هسته‌یی بسازد.
بر اساس تجزیه و تحلیل فنی ارائه شده به واشنگتن پست، تنها در فردو، این توسعه می‌تواند به ایران اجازه دهد تا هر ماه چندین بمب هسته‌یی را انباشته کند.
این اقدامات در حالی انجام می‌شود که متیو میلر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «ایران قصد دارد به توسعه برنامه هسته‌یی خود به روش‌هایی ادامه دهد که هدف صلح‌آمیز معتبری نداشته باشد. این اقدامات برنامه‌ریزی شده بیشتر ادعاهای ایران را برعکس تضعیف می‌کند. اگر ایران این برنامه‌ها را اجرا کند، ما به آن پاسخ متناسب خواهیم داد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2de2eef6-ad33-4569-95be-043f54f2cb29"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات