728 x 90

بازتاب رسانه‌های جهانی از کنفرانس پروفسور جاوید رحمان با عنوان حسابرسی از جنایات مستمر علیه بشریت توسط رژیم ایران

ژنو - کنفرانس «حسابرسی از جنایات مستمر علیه بشریت توسط رژیم ایران»
ژنو - کنفرانس «حسابرسی از جنایات مستمر علیه بشریت توسط رژیم ایران»

آسوشیتدپرس

پروفسور جاوید رحمان

جزئیات هولناک قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی را افشا می‌کند

که اکثریت آنها از مجاهدین بودند

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۳۱خرداد:

گزارش مهم گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران برای اولین بار در ژنو، سوئیس.
پروفسور جاوید رحمان جزئیات وحشتناک قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷ را افشا می‌کند که اکثریت آنها از مجاهدین بودند.

پروفسور رحمان بر این واقعیت تأکید می‌کند که وقایع امروز در ایران به‌طور غیرقابل تفکیکی با سابقه جنایات رسیدگی نشده و فرهنگ مستمر معافیت از مجازات مرتبط هستند.

آسوشیتدپرس افزود: پروفسور جاوید رحمان، طاهر بومدرا و قاضی ولفگانگ شومبورگ، قاضی سابق دادگاه کیفری بین‌المللی یوگسلاوی و دادگاه کیفری بین‌المللی رواندا در این کنفرانس خبری درباره قتل‌عام ۱۳۶۷ در ایران سخنرانی می‌کنند.

 

جاست د نیوز آمریکا در گزارشی درباره کنفرانس «حسابرسی از جنایات مستمر علیه بشریت توسط رژیم ایران» با حضور جاوید رحمان گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل برای ایران در ژنو نوشت:

یک کارشناس حقوق‌بشر منصوب شده توسط سازمان ملل متحد روز چهارشنبه یافته‌های خود را در مورد آنچه که ممکن است قوی‌ترین و جامع‌ترین محکومیت رژیم ایران برای یک سری جنایات انجام شده در کشور در دهه ۱۹۸۰ باشد، ارائه داد.

این یافته‌ها در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو توسط گزارشگر جاوید رحمان، که بر مسائل حقوق‌بشر در ایران تمرکز دارد، ارائه شده است. او گفت که از زمان انتصابش به این سمت در سال ۲۰۱۸ روی این گزارش کار کرده است.

بسیاری از اعدام‌هایی که در دهه ۱۳۶۰ در ایران انجام شده است، در طی یک دوره پنج ماهه در سال ۱۳۶۷ انجام شده است.

به گفته شورای ملی مقاومت ایران این قتل‌عام به قیمت جان ۳۰هزار زندانی سیاسی تمام شد که بیشتر قربانیان از مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت بودند.

جاوید رحمان استدلال کرد که این جنایات هم‌چنان ادامه دارند.

او گفت: «آنطور که بسیاری از مردم فکر می‌کنند این یک مسأله تاریخی نیست، . "این یک موضوع روز است. نگرانی‌های جدی در مورد نقض فاحش حقوق‌بشر وجود دارد که تا به امروز ادامه دارد».

بسیاری از کشورها از جمله کانادا، ایتالیا، سوئد و هم‌چنین گروههایی مانند عفو بین‌الملل این قتل‌عام را «جنایت علیه بشریت» می‌نامند. اما گزارش جاوید رحمان، که سازمان ملل متحد به‌طور رسمی در روزهای آینده منتشر خواهد کرد اولین در نوع خود خواهد بود که به آنچه در سال ۱۳۶۷ اتفاق افتاده است، به‌عنوان نسل‌کشی اشاره می‌کند.

جاوید رحمان گفت: «من این پرونده را مطرح می‌کنم که جنایت نسل‌کشی انجام شده است. " باید برای جنایات هولناک، جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و سایر جنایات جدی در قوانین بین‌المللی حسابرسی صورت گیرد. رویدادهای کلیدی آنچه که در سال ۱۹۸۸ اتفاق افتاد این است که هزاران زندانی سیاسی بدون محاکمه هدف قرار گرفتند و کشتار شدند».

گزارش او هم‌چنین به دستگیریها و اعدام‌های قبلی در ایران که در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ صورت گرفت، اشاره خواهد کرد.

ولفگانگ شومبورگ، قاضی سابق دادگاههای جنایی بین‌المللی یوگسلاوی و رواندا، در کنفرانس ژنو در کنار رحمان سخنرانی کرد. او گفت که امیدوار است که یافته‌های سازمان ملل منجر به صدور حکم بازداشت برای مقامات فعلی رژیم ایران که با جنایات دهه ۱۳۶۰ مرتبط هستند گردد.

شومبورگ گفت که چنین اقدامی با توجه به ریسک دستگیری این مقامات «سفر بین‌المللی را برای آنها غیرممکن می‌کند».

 

رویترز

گزارش مهم گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران در ژنو

برای اولین بار

 

خبرگزاری رویترز - ۳۱خرداد ۱۴۰۳:

گزارش مهم گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران برای اولین بار در ژنو، سوئیس.

پروفسور جاوید رحمان، طاهر بومدرا، قاضی ولفگانگ شومبورگ در کنفرانس مطبوعاتی درباره کشتار ۱۳۶۷ در ایران سخنرانی می‌کنند. در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو، کارشناسان سازمان ملل و یک قاضی سابق سازمان ملل جزئیات هولناک قتل‌عام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ را افشا می‌کنند که بیشتر آنها از اعضا و هواداران مجاهدین خلق بودند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc904aeb-27e0-4bc2-8109-c85e7576f156"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات