728 x 90

روزنامهٔ فرانسوی لوموند: یک بزهکار ساکن جنوب پاریس، یک سوءقصد تروریستی در اسپانیا و شبح رژیم ایران

ترور آلخو ویدال کوادراس - آرشیو
ترور آلخو ویدال کوادراس - آرشیو

روزنامهٔ فرانسوی لوموند ۳۰خرداد۱۴۰۳

یک بزهکار ساکن جنوب پاریس، یک سوءقصد تروریستی در اسپانیا

و شبح رژیم ایران

روزنامهٔ فرانسوی لوموند به‌تاریخ ۳۰خرداد۱۴۰۳ در یک گزارش مبسوط، تحقیقات پیرامون دستگیری ضارب سوءقصد تروریستی علیه پروفسور آلخو ویدال کوادراس می‌نویسد:

«روز ۹ نوامبر ۲۰۲۳، آلخو ویدال کوادراس، یک مسئول بلندپایه اسپانیایی، از یک تلاش برای ترور وی در روز روشن در مادرید جان سالم به‌در برد. او بلافاصله رژیم ایران را متهم کرد. طبق اطلاعات رسیده به «لوموند»، مظنون اصلی، یک بزهکار ساکن استان وال دو مارن (حومه جنوب شرق پاریس)، روز ۶ ژوئن در هلند بازداشت شد. پلیس فرانسه از حدود دو سال پیش در کادر یک جنایت مرتبط با قاچاق مواد مخدر در استان وال‌دواز در جستجوی این فرد بود.

آلخو ویدال-کوادراس هیچگاه چهره مردی را که تلاش کرد او را به‌قتل برساند ندید.

آلخو ویدال کوادراس پیش از بر زمین افتادن تنها دو کلمه و صدای کشیده‌شدن ماشه را شنیده است. اما چند رهگذر توصیفی از فرد مهاجم به‌دست داده‌اند. او کت آبی‌رنگی بر تن و یک کاسکت موتورسواری بر سر داشته و سوار بر یک موتورسیکلت کوچک یاماها سیاه رنگ که همدست او سوار بر آن منتظر بوده گریخته و در خیابانهای مادرید ناپدید شده است.

او یک تبعه تونس است که در فرانسه بزرگ شده و زندگی کرده است: دقیقاً در شهر ویل ژوئیف Villejuif در استان وال-دو-مارن و محرز عیاریMehrez Ayari نام دارد.

خبر فاش‌شدن هویت مظنون اصلی سوءقصد مادرید در محل پلیس قضایی ورسای در فرانسه مانند بمب منفجر می‌شود. محرز عیاری از «مشتریان» این اداره پلیس است. از قضا درست روز قبل از تلاش برای ترور ویدال کوادراس، تحقیقگران بریگاد جنایی از قاضی تحقیق پونتواز Pontoise مأمور رسیدگی به این پرونده قتل، یک حکم جلب بین‌المللی علیه متهم متواری اخذ کرده بودند».

لوموند در ادامهٔ این گزارش می‌افزاید:

طبق اطلاعات واصله به لوموند، محرز عیاری روز ۶ ژوئن در حالی‌که با یک هویت جعلی در تردد بوده در هارلم Haarlem نزدیک آمستردام توسط پلیس هلند در شرایطی که به تصریح یک منبع نزدیک به پرونده، آماده می‌شده مرتکب قتل دیگری از نوع «سیاسی» شود، بازداشت شده است...

در ادامهٔ گزارش لوموند، آمده است: «در تلفن دستی محرز عیاری که در تفتیش خانه محل زندگی او و برادرانش در ویل ژوئیف به‌دست می‌آید چند عنصر جالب توجه وجود دارد. اول پیامی از محرز به تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳، یعنی سه هفته پیش از تلاش برای ترور آقای ویدال-کوادراس: «سلام داداش، هر وقت آمدی به من زنگ بزن من برای پیدا کردن یک «کالیبر» به روتردام [هلند] می‌روم». اما در ضمن ویدیویی که از یک شماره تلفن در هلند ارسال شده و در آن ویدال کوادراس در میانه یک تظاهرات حدود ده روز پیش از سوءقصد به جان وی دیده می‌شود.

رد پاهای متعددی که پلیس اسپانیا پیگیری می‌کند به هلند و دقیقاً به یکی از نیرومندترین گروه‌های تبهکار اروپا موسوم به "موکرو- مافیا" راه می‌برد.

از سوی دیگر اتهامات وارده از سوی آلخو ویدال-کوادراس علیه رژیم ایران یک پرسش بسیار اساسی را مطرح می‌کند: چگونه یک کارتل متخصص قاچاق عمده مواد مخدر به سفارش یک دولت خارجی دست به یک اقدام جنایتکارانه زده است؟

سه ماه پس از تلاش برای کشتن وی، آلخو ویدال کوادراس در فوریه ۲۰۲۴ اتهامات خود علیه رژیم آخوندها را تکرار کرد. نایب‌رئیس پیشین پارلمان اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من کم‌ترین تردیدی ندارم که کار رژیم ایران بوده است (رژیم). ایران سابقه و سنتی طولانی در فعالیت‌های تروریستی فرامرزی علیه مخالفان و خارجیانی که از آنان حمایت می‌کنند دارد».

این پارلمانتر پیشین که امروز در جریان هر تردد یا سفری که در اسپانیا یا به خارج دارد تحت حفاظت افسران امنیتی است، به لوموند می‌گوید: "از نظر من واضح است که (حکومت) تهران آمر این سوءقصد بوده است. من در تمام طول زندگی سیاسی حرفه‌یی‌ام علناً به‌عنوان یکی از حامیان اصلی مقاومت ایران شناخته‌شده و متمایز بوده‌ام. لذا در مورد انگیزه پشت این حمله تردیدی وجود ندارد.

آلخو ویدال کوادراس طی پانزده سالی که نماینده پارلمان اروپا بوده (۲۰۱۴-۱۹۹۹) در واقع متحدی ارزشمند برای اپوزیسیون ایران بوده است. تعهد او به حمایت از شورای ملی مقاومت ایران، ائتلافی از گروه‌های مخالف مستقر در فرانسه که شناخته شده ترینشان مجاهدین خلق هستند، سبب شده بود که نام او در اکتبر ۲۰۲۲، یک سال پیش از سوء قصد، در ردیف‌های بالای لیست سیاه دشمنان رژیم ایران که (حکومت) تهران منتشر کرده بود دیده شود».

یک منبع نزدیک به پرونده تحقیقات به لوموند می‌گوید: "این یک قضیه بسیار حساس است زیرا به دخالت بالقوه یک حکومت مربوط است و می‌تواند عواقب و پیامدهای دیپلماتیک داشته باشد سفارت (رژیم) ایران در پاریس که چندین بار تلاش شد با آن تماس گرفته شود پاسخی به پرسشهای لوموند نداد...

چنان‌چه سناریوی سوءقصد سیاسی احراز شود، آلخو ویدال-کوادراس نخستین سیاستمدار اروپایی قربانی تلاش برای ترور به فرمان (حکومت) تهران خواهد بود. اما موارد متعدد دیگر از تلاش برای ترور مسئولان غربی در گذشته نیز وجود داشته است. یکی از آنها که بازتاب و طنین بخصوصی نیز داشته، در سوی دیگر اقیانوس اطلس روی داده است. طبق آنچه که وزارت دادگستری آمریکا در اوت ۲۰۲۲ فاش کرده، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ نیز در اواخر سال ۲۰۲۱ از تلاشی برای سوءقصد جان سالم بدر برده است.

به موجب جزئیاتی از تحقیقات که علنی شده، عامل توطئه یک ایرانی ۴۵ساله به نام شهرام پورصافی بوده که به دستاویز نوشتن کتابی درباره آقای بولتون، در شبکه‌های اجتماعی در جستجوی یافتن اشخاصی برای تماس بوده است. این جاسوس (رژیم) ایران که گویا عضو (اطلاعات) سپاه پاسداران، سرویس مخفی جمهوری اسلامی بوده، از بخت بد خود به دام یک نفر خبرچین اف.بی.آی می‌افتد و از او می‌خواهد که یک آدمکش اجاره‌یی برایش پیدا کند. مبلغ توافق‌شده حدود سیصد هزار دلار بوده است. شناسایی‌های لازم انجام گرفته و حتی تاریخی نیز معین شده بود: پیش از پایان سال ۲۰۲۱.

طبعاً اف.بی.آی این توطئه را خنثی و وزارت دادگستری آمریکا نیز علناً (حکومت) تهران را متهم می‌کند. در مورد بولتون نیز نظیر سوءقصد به آقای ویدال کوادراس، برای عملیات مورد بحث از شبکه‌های تبهکار به‌عنوان پیمان‌کار استفاده شده بود.

از روز ۶ ژوئن و بازداشت محرز عیاری در هلند، این جوان بزهکار ساکن ویل ژوئیف که حال مظنون است به این‌که قاتلی اجاره‌یی در استخدام (رژیم) ایران بوده، ادارات پلیس اروپا برای بازجویی از او صف کشیده‌اند.

سرویسهای اسپانیایی بی‌صبرانه در انتظار شنیدن توضیحات وی پیرامون توطئه ترور آلخو ویدال-کوادراس هستند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5970fe0b-3345-4aab-b953-719e16b0284c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات