728 x 90

بازتاب‌های جهانی هلاکت رئیسی

هلاکت ابراهیم رئیسی در کوه‌های آذربایجان
هلاکت ابراهیم رئیسی در کوه‌های آذربایجان

هلاکت رئیسی هم‌چنان یکی از خبرهای مهم این روزهاست. نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در ملل متحد گفت: رئیسی مسئول مرگ هزاران ایرانی بی‌گناه بود. مردم ایران و جهان بدون ادامهٔ توحش او و وزیر خارجه‌اش وضعیت بهتری دارند. اکنون زمان پیگیری و بازگرداندن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران است.

 

بایرون دونالدز نماینده کنگرهٔ آمریکا گفت: رئیسی به‌درستی به «جلاد تهران» معروف بود. او یک ظالم شیطان‌صفت بود که هزاران ایرانی بی‌گناه را مورد آزار و اذیت قرار داد و کشتار کرد و تحت حمایت ولی‌فقیه بود. آمریکا نباید تسلیت بگوید. دنیا بدون رئیسی جای امن‌تری است.

 

نیویورک تایمز در گزارشی پیرامون هلاکت رئیسی و پیامدهای آن نوشت: برای ایران تهدید اصلی رژیم از درون و از پایین جامعه است. شاید فراموش کرده باشیم که قبل از اعتراضات توده‌یی سال ۱۴۰۱ بر سر روسری و حقوق زنان، تظاهرات سال ۱۳۹۸ بر سر قیمت سوخت و تظاهرات‌های سال ۱۳۹۶ بر سر شرایط اقتصادی را داشتیم.

هر چند رژیم در سرکوب مخالفت بطرق بسیار خشونت‌بار از خود تبحر نشان داده... اما افزایش این اعتراضات و تداوم آنها چیز دیگری به ما می‌گوید. .

 

وال استریت ژورنال نوشت: هدف رهبران رژیم ایران این است که در مراسم تشییع رئیسی نشان دهند که منزوی نیستند. حکومت ایران جمعیتی را در یک نمایش جمع کرد تا نشان دهد که دولت تحریم شده و عمیقاً منفور او، هنوز طرفدارانی دارد. . به‌گفته یک تحلیلگر آماری در تهران؛ راهپیمایان برای حضور در مقابل دوربین‌ها سازماندهی شده‌اند. من معتقد نیستم که آنها لزوماً نماینده جامعه ایران هستند».

بسیاری از ایرانیان از راهپیمایی‌ها اجتناب کرده و در خانه ماندند و برخی از ایرانیان در اوایل این هفته به خبر مرگ رئیسی با بصدا درآوردن بوق خودروها و روشن کردن چراغهای چشمک زن و نشان دادن علامت پیروزی واکنش نشان دادند.

وال استریت افزوده است: روابط رژیم ایران با غرب و برخی از متحدان ایالات متحده در منطقه به‌طور فزاینده‌ای خصمانه است. وزیر امنیت انگلیس گفت برای رئیسی سوگواری نمی‌کند زیرا تهران در کشتار هزاران ایرانی در داخل کشور و هم‌چنین هدف قرار دادن مردم در بریتانیا و سراسر اروپا نقش داشته است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارشش نوشته: رئیسی در سال ۲۰۲۱ پس از انتخاباتی که با کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ نظام همراه بود، به قدرت رسید و نارضایتی عمومی از حاکمیت روحانی کشور از آن زمان افزایش یافته است.

 

رویترز به‌نقل از کانورسیشن نوشت: بعید است که مرگ ناگهانی رئیسی سیاست خارجی و داخلی ایران را به‌طور مؤثری تغییر دهد، اما یک خلأ قدرت را بر جای گذاشته است.

 

سناتور لیندزی گراهام در جلسه استماع وزیر خارجه آنتونی بلینکن در اعتراض به مواضع پروتکلی آمریکا در این باره گفت: نقش رئیسی در اعدامهای جمعی هزاران نفر در سال ۶۷ و دوران ریاست‌جمهوری او با سرکوب بیرحمانه زنان و دختران، غنی‌سازی اورانیوم و سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات شناخته می‌شود. سناتور لیندزی گراهام افزود: من در مقابل مراتب تسلیتم را به قربانیان این جلاد تقدیم می‌کنم. به مردم ایران می‌گوییم که ما در کنار شما هستیم و به امید فرا رسیدن روز آزادی شما از حاکمیت آخوندها و جلادان او دعا می‌کنیم.

 

دریک ون آوردن نماینده کنگره آ‌مریکا گفت: این عجیب است. ناتو به‌خاطر مرگ یک تروریست تسلیت می‌گوید

مایک والتز نماینده کنگره آمریکا هم گفت: ناتو نباید به ظالمان تشنه به خون و حامی تروریستها تسلیت بگوید

ریچارد گرنل، مقام ارشد سابق دولت ترامپ و سفیر سابق آمریکا در آلمان گفت: مردم ایران در حال جشن گرفتن هستند

تلگراف چاپ لندن در این مورد نوشت: تاریخ، رئیسی را به‌عنوان ظالمی حقیر به یاد می‌آورد که به‌خاطر رنج دادن انسان‌ها به خود بالیده بود. او در شکنجه و قتل غیرقانونی هزاران زندانی سیاسی در زندانهای ایران و کشتار جمعی مخالفان در سال ۶۷، زمانی که حدود ۳۰هزار نفر جان خود را از دست دادند، دست داشت.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: از لندن تا لس آنجلس، بسیاری از ایرانیان خارج از کشور پس از مرگ رئیس‌جمهور، شادی می‌کنند

 

تاگس اشپیگل چاپ آلمان نوشت: مقاومت ایران مرگ رئیسی را در برلین جشن گرفت. عده‌یی با پرچم، طبل و شعار در مقابل سفارت رژیم ایران تجمع کردند و کشته شدن رئیسی را جشن گرفتند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d276c36a-d8a7-4962-bab0-12932e66149f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات