728 x 90

آنتونی بلینکن: حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین به تصمیم خامنه‌ای بستگی دارد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن گفت حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین برای احیای برجام به تصمیم شخص علی خامنه‌ای بستگی دارد. وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۸تیرماه در یک مصاحبه گفت که حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین «عمدتا» بستگی دارد به تصمیمی که علی خامنه‌ای، در تهران می‌گیرد.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که «در حال حاضر، (رژیم) ایران باید تصمیم بگیرد که چقدر در این کار جدی» است.

سخنان وزیر خارجه آمریکا پس از آن بیان شد که روز دوشنبه نیز جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با همتای اسراییلی خود، رووین ریولین، گفت: «ایران در زمان من هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد».

 

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی رژیم دولت آخوند روحانی، نیز روز سه‌شنبه هشتم تیرماه درباره مذاکرات وین برای احیای برجام، گفت که اگر تا پایان دولت کنونی این مذاکرات به نتیجه نرسد، «ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد».

ربیعی تأکید کرد: «همه این‌ها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است».

خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع مواضع رژیم را برای احیای برجام طی سخنرانی ۱۹ بهمن‌ماه ۹۹ خود اعلام کرد و گفت: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلاً لغو کند آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند».

او افزود بعد از آن که آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند، باید «ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده و آن وقت ما هم به این تعهدات برجامی برمی‌گردیم».

خامنه‌ای تأکید کرد که «این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور است و از این سیاست بر نخواهیم گشت».

با این حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، همان زمان در یک مصاحبه تلویزیونی به صراحت گفت که تا قبل از بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، آمریکا هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد.

عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده رژیم همزمان با مذاکرات وین بارها با اشاره به شروط علی خامنه‌ای آن را مواضع قطعی نظام خواند.

 

دو روز قبل با سپری شدن شش دور از مذاکرات وین و در حالی که هنوز تاریخ مشخصی برای دور هفتم مذاکرات وین تعیین نشده است، عراقچی گفت: «جمهوری اسلامی ایران قبلاً تصمیمات سخت خود را گرفته است و در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است.

او گفت که با توجه به مذاکراتی که داشتیم [طرف‌های مقابل] باید تصمیم بگیرند و در مورد احیای مجدد برجام به جمع‌بندی برسند.

در مقابل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در گفتگویی با نیویورک تایمز گفت که نمی‌تواند بگوید آمریکا در چه تاریخی ممکن است از گفتگوهای احیای برجام خارج شود، اما خاطرنشان کرد که این تاریخ «در حال نزدیک‌تر شدن» است.

 

آمریکا: هدف از حملات اخیر بازداشتن رژیم ایران است

دولت آمریکا روز سه‌شنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت هدف از حملات اخیر به شبه‌نظامیان رژیم ایران در سوریه و عراق منصرف کردن این رژیم و گروه‌های تحت حمایت آن از انجام حملات بیشتر به پرسنل یا تأسیسات آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت در حملات هوایی کشورش، تأسیسات مورد استفاده شبه‌نظامیانی که مسئول یک رشته حملات پهپادی و راکتی علیه پرسنل و مراکز آمریکا در عراق شناخته می‌شوند هدف گرفته شد.

وی افزود: "این واکنش نظامی بعد از آن بود که معلوم شد گزینه‌های غیرنظامی برای رفع این تهدید کافی نبوده است. هدف این اقدام کاهش تنش و جلوگیری از حملات بیشتر است."(رویترز۸تیر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8efda477-46b2-42cc-809e-ed029273f22f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات