728 x 90

قيام هاي خاورميانه,ليبي,

لیبی و مبارزات تاریخی

-

رزمندگان لیبی
رزمندگان لیبی
فرزندان تعدادی از چهره‌ها و سمبلهای لیبی در قالب هیأتی اقدام به بازدید از مواضع رزمندگان ارتش آزادیبخش در غرب شهر اجدابیا کردند. این هیأت دربرگیرنده ۲تن از فرزندان ۲ رهبر تاریخی ”عمر مختار“ و ”بومطاری“ و نواده ”فضیل بوعمر“ بود. این هیأت رزمندگان را تشویق به مقاومت و ایستادگی در مقابل حکومت قذافی کرد.

اگر‌چه محدودیتهای زیادی دارد ولی هیچ‌یک از آنها مانع از این نمی‌شود که به دیدار جلوترین موضع انقلابیون در منطقه ۴۰ در میانه راه اجدابیا و بریگا نرود.

در این بازدید همه آشنا به نظر می‌رسند، این پیرمرد ۹۰ساله، ”محمد“ پسر ”عمر مختار“ سمبل مبارزه لیبی در مبارزه با استعمار ایتالیا است، که گذشته را به‌حال پیوند می‌دهد. در سمت راست او ”محمد“ پسر ”سلیمان بومطاری“ است که از سمبلهای مقاومت لیبی در مقابل ایتالیای اشغالگر بوده است.

و نفر بعد نیز ”عمر“ نوه ”فضیل بوعمر“ یکی از رهبران مبارزه علیه استعمار ایتالیا است.

آن‌چه امروز را شبیه به دیروز می‌کند، مبارزه برای بیرون راندن اشغالگر است. این بار اشغالگر قذافی است. این افراد در کنار هم جمع شده‌اند تا از انقلاب و مهمترین اهداف آن که پایان‌دادن به حکومت قذافی است پشتیبانی کنند.

فرزند بزرگ مجاهد فقید عمر مختار که به شیر صحرا شناخته می‌شود گفت ایتالیا ۱۰۰سال پیش با کشورش جنگید اما امروز مردم لیبی با سلاح فرزندان خودش که حامی رژیم قذافی هستند کشته می‌شوند.

محمد عمر المختار – پسر عمر مختار:
اونها در سال ۱۹۱۱ با ایتالیا جنگیدند، معمر قذافی سال ۲۰۱۱ با مردم لیبی جنگید، این بدتر از جنگ جهانی دوم است.

عمر:
این‌جا نوعی دیگر از استعمار داخلی وجود دارد، متأسفانه این مختص لیبی نیست، کلیه کشورهای عربی که پیشینه استعماری داشته‌اند نوعی استعمار ذاتی وابسته در آنها به‌جا گذاشته شده است.


در فیلم تاریخی لیبی به‌نام عمر مختار به کارگردانی مرحوم مصطفی العقاد، همبستگی و مبارزه لیبیاییها ثبت شده است، امروز این تصاویر با حمایت فرزندان ”عمر مختار – فضیل بوعمر و بومطری“ از انقلابیون تکرار شد.

صحنه‌هایی که فرزندان و نوادگان تشابه بین انقلاب بر ضداستعمارگر و انقلاب ۱۷فوریه علیه رژیمی که با استعمارگر بیگانه فرق زیادی ندارد را مشاهده می‌کنند. در هرحال امروزه حتی اگر انقلابیون سلاحهای خود را از دشمن دیروز به دست بیاورند ولی انگیزه همان است هرچند که چند نسل از یکدیگر فاصله داشته باشند.

گزارشگر:
پسری که در فیلم از او صحبت می‌شد، مردی بزرگ شده است. او تلاش می‌کند با تمام توان و گذشته اصیل خودش درجبهه‌های نبرد به انقلابیون کمک کند.

محمد بومطاری:
… … بارک‌الله به جوانان، خدا یک ملیون بار به آنها جزای خیر بدهد، خداوند در مقابل این فاسد ظالم آنها را زیر سایه خودش بگیرد.

گزارشگر:
انقلابیون لیبیایی دیگری بودند که در مقابل استعمار مقاومت کردند، نسلهای جوان قهرمانی‌های آنها را به یاد می‌آورند، کسانی مثل- یوسف بورحیل – اهل مصراته، رمضان السویحلی.

خاک این سرزمین به‌وسیله خون اجداد این مردم آبیاری شده است، نوادگان آنها در این رویا به سرمی‌برند که دولتی بسازند که در آن ظلم و استبداد نباشد.

گزارشگر:
پیام مختار، الفظیل، بومطاری و سویحلی و سایرین این است که با سخن و سلاح مقاومت کنند و از انقلابیون پشتبیانی نمایند.

پدرانشان و اجدادشان با استعمارگر جنگیدند و می‌گویند برای ایستادگی در مقابل استعمارگر داخلی که بدترین دردها را به آنها تحمیل کرده است آمده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7fcd17ef-18d3-4aed-b40c-393ab5093096"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات