728 x 90

چاره‌جویی مأیوسانه خامنه‌ای در قبال موج ریزش

سخن روز ۱۴ بهمن
سخن روز ۱۴ بهمن

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه، خامنه‌ای دو پیام برای دانشجویان یا در واقع برای بسیجی‌-دانشجوهای مزدور رژیم فرستاد. اولی یک پیام شفاهی بود خطاب به‌دانشجو ـ بسیجی‌های داخل کشور تحت عنوان «اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان» و دیگری خطاب به‌«اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا».

خامنه‌ای در پیام شفاهی خود به‌بسیجی‌های رژیم در دانشگاههای داخل کشور گفت: «امروز بیشتر از همیشه کشور به‌عنصر مؤمن حزب‌اللهی نیاز دارد تا هر چه می‌توانند روی مبانی (بخوانید ولایت‌فقیه) پافشاری کنند». ولی‌فقیه ارتجاع در پیام خود خطاب به‌بسیجی‌های بورسیه‌یی‌ در خارج هم «به حوادث مهم اخیر از جمله «شهادتها و قدرت‌نمایی‌های نظامی» اشاره کرد و آنها را نشانه‌های «سربرآوردن پدیده‌یی تاریخ‌ساز» دانست.

اشارهٔ ولی‌فقیه ارتجاع به‌«شهادتها» هلاکت قاسم سلیمانی نفر دوم نظام و قطع بازوی اصلی‌اش در صدور جنگ و تروریسم در منطقه می‌باشد. منظور از «قدرت‌نمایی‌های نظامی» نیز همان موشک‌پرانی‌های هماهنگ‌ شده به‌بیابانهای عراق است که تنها باعث سر درد چند سرباز آمریکایی شد!

 

تقلا برای سر پا کردن سپاه و بسیج

تأکید خامنه‌ای بر نیاز بیش‌از‌پیش نظام به‌عنصر «مؤمن حزب‌اللهی» بیانگر احساس خطر خامنه‌ای از شرایط انفجاری جامعه است. او پیش از این بارها گفته و خطاب به‌گردانندگان رژیم تکرار کرده بود که باید از جوانان حزب‌اللهی حمایت کنند، چون اینها هستند که در روز مبادا به‌داد رژیم می‌رسند. اما اکنون همین نیروهای حزب‌اللهی که بایستی نجات غریق رژیم باشند، خود به‌شدت متزلزل و مسأله‌دار شده‌اند. تا آنجا که آخوندهای نظام مجبور می‌شوند حتی در تلویزیون حکومتی اعتراف کنند که همین بسیجی‌ها، خامنه‌ای و گام دوم او را که سال گذشته مطرح کرده بود، زیر علامت سؤال می‌برند (آخوند مهدی راسخی-تلویزیون رژیم-۱۳بهمن).

 

از وارونه‌گویی‌های خنده‌دار خامنه‌ای در مورد «شهادتها و قدرت‌نمایی‌های نظامی» می‌توان دریافت که او چگونه به‌طور رقت‌باری تقلا می‌کند شکستها و ضربات استراتژیکی که زمین را زیر پایش به‌لرزه درآورده و عمق استراتژیک نظام را در‌ آستانهٔ فروپاشی قرار داده، پیروزی جلوه دهد.

این‌که این بار مخاطب وارونه‌گویی‌های خامنه‌ای بسیجی‌های دانشگاههای داخل و خارج هستند، بیانگر آن است که وضعیت آنها نگران‌کننده است. چرا که به‌خصوص پس از قیام دانشجویان در دیماه ۹۸آنها بیش‌از‌پیش در معرض فرسایش و ریزش قرار گرفته‌اند و جریان ریزش به‌صورت یک اپیدمی در سراسر پیکرهٔ نظام ولایت، به‌ویژه در صفوف پاسداران و بسیجی‌ها بارز شده است. شاهد این مدعا برگزاری همایش سرکردگان سپاه و بسیج است که در روزهای اخیر در تهران برگزار شد. سرکردگان سپاه درباره مضمون و اهداف این همایش سخنانی گفتند که به‌روشنی گویای واقعیت است.

 

پاسدار نعمان غلامی که به‌عنوان معاون هماهنگ‌کننده بسیج ضدمردمی معرفی می‌شود، گفت که این نشست «با دو هدف برگزار می‌شود، یکی بررسی راه‌کارهای تحقق» دستورات خامنه‌ای برای «تقویت و به‌ظرفیت رسانی پایگاههای مقاومت و... مرور طرح‌ها و رویکردها و سیاست‌های سال ۹۹است».

پاسدار سلیمانی سرکردهٔ بسیجی ضدمردمی نیز از «ضرورت سازماندهی نوجوانان و جوانان و به‌میدان آوردن مردم به‌صورت سازمان‌یافته» سخن گفت و تأکید کرد: «بایستی همه‌مان دست به‌دست هم بدهیم...» برای به‌ظرفیت رسانی و ارتقاء ظرفیتهای پایگاههای بسیج و... تحقق محله اسلامی».

 

«به ظرفیت‌رسانی» و «بسیج محله محور»

در اظهارات این سرکردگان سپاه عبارت «به ظرفیت رسانی» کلیدی است. این عبارت گویای آن است که مراکز بسیج و سپاه از نظر نیرویی، از ظرفیت اسمی خود و بر روی کاغذ، فاصلهٔ زیادی دارند. به‌بیان دیگر هم‌چنان که پیش از این نیز برخی از سرکردگان سپاه اعتراف کرده بودند، بسیاری از پایگاههای بسیج تعطیل یا نیمه‌ تعطیل‌اند و در آنها به‌جای آمار چند صد نفره بر روی کاغذ، تنها انگشت‌شماری مزدور مستقر هستند. در جریان قیام آبان سراسیمگی و فرار این مزدوران از برابر هجوم قیام‌کنندگان بی‌سلاح بسیار چشمگیر بود.

در همین همایش پاسدار سلامی سرکردهٔ کل سپاه راه اصلی غلبه بر دشمنان را «حضور آگاهانه و مومنانه و مستمر همه مردم در صحنه‌های دفاع از نظام» دانست که بیان آن است که پاسداران و بسیجی‌هایی که حضور دارند، بدون انگیزه تنها گاهی در این مراکز حضور می‌یابند تا حقوق و امکانات دریافت کنند و هیچ باوری به‌دفاع از نظام ولایت ندارند.

 

نکتهٔ ‌ دیگری که در اظهارات سرکردگان سپاه در این همایش جلب توجه می‌کند، تأکید آنها بر طرح «بسیج محله محور» است. شایان یادآوری است که این طرح از تقریباً ۱۰سال پیش، یعنی بعد از قیام ۸۸اجرایی شد و طی آن نیروی انتظامی همراه با بسیج و سپاه تلاش کرد تحت عنوان «مبارزه با اراذل و اوباش» کنترل محلات را با ایجاد رعب و وحشت و با برقراری پستهای ایست و بازرسی به‌دست بگیرد و یک حکومت نظامی اعلام نشده‌ را اعمال کند تا مانع بروز قیام گردد. اما قیام دیماه ۹۶تمام این بساط و برنامه‌ریزیهای رژیم را بر هم زد و رژیم آسیب‌پذیر بودن خود را به‌ویژه در محلات و شهرهای شورشی، به‌چشم دید.

 

اکنون خامنه‌ای می‌خواهد با احیای این طرح یکبار دیگر کنترل خود را بر محلات و شهرهای شورشی اعمال کند. اما این تلاش محکوم به‌شکست است. چرا که بنیان سپاه و بسیج بر اثر ضربات قیامها تا اعماق شکاف برداشته و نیروهای وارفته پاسدار و بسیجی،‌ حاضر نیستند جان خود را به‌خاطر حفظ نظام پوسیدهٔ ولایت به‌خطر بیندازند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b121d7db-f6e4-4596-a646-11bdf69de2c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات