728 x 90

سونامی در اندونزی جان بیش از ۱۲۰۰تن را ربود

سونامی در اندونزی
سونامی در اندونزی

شمار اجساد یافت شده در زیر آوار سونامی روز جمعه ۶مهرماه در جزیزه سولاوسی اندونزی به ۱۲۰۰تن رسید.

زلزله ۷.۵درجه‌ای در عمق ده کیلومتری زمین درست در کنار جزیره مرکزی سولاوسی در ساعت ۱۸:۰۳روز جمعه به وقت محلی روی داد و باعث خیزش امواج دریا، سونامی، شد.

و این در حالی بود که بسیاری از مردم در ساحل پالو برای یک جشنواره آماده می‌شدند و با رسیدن امواج سونامی غافلگیر شدند.

 

به دام افتادن دههاهزار نفر

یکی از مسئولان گروه‌های امدادرسان بر اساس گفته‌های داوطلبانی که رد این گروه مشغول جستجو در زیر آوارها هستند گفته است: ۱۲۰۳جسد یافت شده که شماری از آنها هنوز از زیر آوار خارج و شناسایی نشده‌اند.

بر اساس اظهارنظرها، در پی زلزله و سونامی در اندونزی بیم آن می‌رود که دههانفر در زیر آوار ساختمانهای فرو ریخته در شهر پالو به دام افتاده باشند.

جوکو ویدودو رئیس‌جمهور اندونزی از محل بازدید کرده و خواستار تلاش "شبانه روزی" برای نجات بازماندگان شده است.

رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که سیگنال تلفنهای همراه در میان آوار یک مرکز خرید ردیابی شده. همزمان فریاد کسانی که در هتل روا روا زیر آوار مانده‌اند شنیده شده است.

امدادگران در انتظار ماشین‌آلات سنگین برای جست و جو در میان آوار یک هتل و یک مرکز خرید هستند. پیشتر چند پس لرزه مانع عملیات کمک‌رسانی شده بود.

یک داوطلب به نام طالب باوانو به خبرگزاری فرانسه گفت که سه نفر از آوار هتل بیرون کشیده شده‌اند، جایی که شاید بیش از ۵۰نفر به تله افتاده باشند.

انسداد راهها و جاده‌ها، آسیب دیدن ساختمان فرودگاه و قطع ارتباطات راه دور جملگی کمک‌رسانی به ناحیه را دشوار کرده است و از سوی دیگر بازماندگان فاجعه که نگران لرزشهای تازه هستند از بازگشتن به خانه هایشان خودداری می‌کنند و در هوای آزاد می‌خوابند.

درپی آسیب دیدن بیمارستانها، زخمی‌ها در هوای آزاد تحت درمان قرار گرفته‌اند و حداقل یک بیمارستان صحرایی ایجاد شده است.

بنا‌ به گزارشات رسیده ارتش کنترل فرودگاه را به دست گرفته تا کمکها را وارد و زخمی‌ها و سایر نیازمندان را از محل تخلیه کند.

تا کنون خبر زیادی از نواحی مسکونی اطراف در طول ساحل که تصور می‌شود در سونامی به‌شدت آسیب دیده باشند در دست نیست.

یوسف کالا، معاون رئیس‌جمهور اندونزی، گفته است که آمار نهایی کشته‌ها ممکن است به چند هزار نفر برسد و صلیب‌سرخ هم تخمین می‌زند که زندگی بیش از ۱.۶میلیون نفر تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید

زلزله و سونامی در اندونزی در سالهای اخیر:

هشدار وقوع سونامی در پی زلزله شش و نیم ریشتری در اندونزی

روز جمعه زمین‌لرزه شدیدی به قدرت شش و ۵دهم درجه در مقیاس ریشتر در جزیره جاوه اندونزی به‌وقوع پیوست. برخی خبرگزاریها بزرگی این زلزله را تا هفت و سه دهم درجه در مقیاس ریشتر هم اعلام کرده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس در پی این زمین‌لرزه زنگ هشدار سونامی در اندونزی به صدا درآمده است. تصاویر و گزارشهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان از تخریب ساختمانهای زیادی در این جزیره پرجمعیت دارد. بر اساس آخرین گزارشها این زمین‌لرزه که در جاکارتا و دیگر شهرهای اندونزی هم احساس شده است.
زلزله سال گذشته در این کشور بیش از یکصد کشته بر جای گذاشت.

 

۱۰سال پس از سونامی اندونزی

۱۰سال پیش سونامی مهیبی کل سواحل یازده کشور آسیای جنوبی را درنوردید و در عرض چند ساعت، بیش از ۲۳۰هزار نفر جان خود را از دست دادند.
جزیره سوماترا ویران شد. استان «آسه» اندونزی که بیشترین قربانیان را داد، با امواج ده متری دست و پنجه نرم کرد. اهالی این استان امیدوارند که از این پس، سیستم‌های هشدار دهنده سونامی به‌خوبی کار کنند.
ده سال پس از سونامی مرگبار اقیانوس هند، کریسمس در اندونزی با مراسم دعا و گرامی‌داشت یاد قربانیان این حادثه مترادف می‌شود. تنها در این کشور، بیش از یکصد و هفتاد هزار نفر قربانی سونامی شدند که ۲۶دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی، در پی زمین‌لرزه بسیار بزرگی در شمال جزیره سوماترا ایجاد شد.
با بیش از ۶۰۰۰کیلومتر ساحل و نزدیک به سیزده‌هزار جزیره کوچک و بزرگ، آمادگی برای مقابله با سونامی، چالش بسیار بزرگی برای کشوری مثل اندونزی به حساب می‌آید.

 

فاجعه سونامی اندونزی، پنج ساله شد

در پنجمین سالروز سونامی عظیم اقیانوس هند، بازماندگان این فاجعه عظیم که در اندونزی ۱۷۰هزار قربانی داشت یاد آنان را گرامی میدارند.
مردم هند نیز در سالروز سونامی یاد و خاطره قربانیان را گرامی داشته و برای روح آنها دعا می‌کنند.

 

سالگرد سونامی اقیانوس هند

ساکنان نواحی اقیانوس هند، از جمله ساکنان سریلانکا، اندونزی، هند و تایلند به‌ مناسبت بزرگداشت یاد قربانیان زمین‌لرزه سال دو هزار و چهار (۲۰۰۴) در استان آچه در اندونزی، دو دقیقه سکوت کردند. این زمین‌لرزه، سونامی مرگباری با سرعت هشتصد کیلومتر در ساعت در پی داشت، که منجر به کشته شدن دویست و سی هزار نفر شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed4bcfc5-0fbd-452c-bf88-6a972f195eea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات