728 x 90

جواد ظریف: من خام نیستم فکر کنم می‌توانیم بین آمریکا و اروپا درگیری ایجاد کنیم

محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف

جواد ظریف با ناامیدی از برجام اروپایی گفت:

البته من خام نیستم که فکر بکنم ما می‌توانیم بین آمریکا و اروپا یک درگیری ایجاد کنیم.

روند کنونی که دولت آمریکا می‌خواهد بر دنیا اعمال کنه روند خطرناکی است و میزان مقابله و مقاومت آنها در برابر این روند بسیار بستگی داره که ما راههای استفاده از این رو پیدا بکنیم، نباید ما دنیا رو مجبور کنیم که بین ما و فشار اقتصادی یکی رو انتخاب کنه، ما راههایی داریم که بتوانیم از امکانات ویژه‌یی که فراهم شده در این زمینه استفاده بکنیم.

 

نگرانی ظریف از بسته اروپایی

ظریف، وزیر خارجه رژیم، ۱۰روز پیش یعنی روز ۲۷تیر در مصاحبه‌یی با یک رسانه خارجی(یورو نیوز) شکایت کرد که اروپا هنوز راه‌کار عملی در مورد مبادلات بانکی و سرمایه‌گذاری و غیره ارائه نکرده، اما در خبرها آمده که لاریجانی روز پنجشنبه از بستهٔ پیشنهادی اروپا ابراز رضایت کرد و آن را معقول توصیف کرد. سؤال این است که در فاصله این یک هفته ۱۰روز آیا تغییری در بسته اروپا ایجاد شده که نارضایتی ظریف به ابراز رضایت لاریجانی تبدیل شده است؟

 

بسته اروپا تغییری نکرده است

اگر چه هنوز محتوای این بسته انتشار بیرونی پیدا نکرده، اما طی همین دوره‌ و حتی قبل از آن هم خبری منشتر نشده بود که حاکی از تغییری در بسته اروپایی به‌خصوص در جهت برآورده شدن انتظارات رژیم باشد. چرا که اگر چنین تغییری صورت گرفته بود، حتماً رژیم روی آن به‌عنوان موفقیت و دستاورد خودش تبلیغات بسیاری می‌کرد. بر عکس آنچه طی این مدت شاهد آن بودیم، عقب‌نشینی‌های پی‌درپی رژیم بوده و نه عقب‌نشینی اروپایی‌ها.

 

سپاه پاسداران هدف اصلی تحریمها

روزنامه حکومتی وطن امروز ۷مرداد ۹۷ درباره شکست برجام نوشت: نوک پیکان در کاتسا (که به برجام مرتبط است) سپاه پاسداران را نشانه گرفته؛ و منابع مالی سپاه را هم پولشویی می‌دانند و برجام و اف.ای.تی.اف مثل یک شبکه تار عنکبوتی به یکدیگر متصلند.

این روزنامه رژیم افزود: آمریکا(می خواهد نظام)را زندانی اروپا نگه دارد. به این صورت که رژیم بازرسی و رژیم نظارت پابرجا بوده و از آن طرف هم تحریم‌ها باقی بماند، بنابراین اروپایی‌ها زندانبان ما شده‌اند و از آن طرف ترامپ فازهای بعدی برجام را پیش می‌برد».

در همین حال بازرسی مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاهها باعث کشمکش بین باندهای رژیم و تجمع برخی از آنها در دانشگاه ملی شد.

 

بیشتر بخوانید

 

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a679da77-a236-4468-90e1-412c42a400d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات