728 x 90

سناتور تام کاتن: امنیت ملی ما باعث جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی است

سناتور تام کاتن
سناتور تام کاتن

سناتور تام کاتن روز یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ماه در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد تنشهای منطقه و موضوع هسته‌یی رژیم ایران گفت: حتی با وجود این‌که شما بیش از ۹۹ درصد آنها را رهگیری کردید، کشور شما با بزرگترین حمله موشکی و پهپادی در دوران مدرن هدف قرار گرفت. و دولت هم‌چنان دستهای خود را به سمت ایران دراز می‌کند. به ابتدای دولت اوباما برمی‌گردیم. آنها می‌خواستند ایران را به مدار بالاتری ارتقاء دهند. دیدگاه آنها این بود که تنشهای بین ایران و آمریکا به‌دلیل اشتباهات آمریکا در دهه‌های قبل است. باراک اوباما و جو بایدن فکر می‌کردند که اگر ما فقط کفاره اقدامات فرضی خود را بپردازیم و علیه ایران اقدام قاطع نکنیم و اجازه دهیم ایران به یک ملت عادی تبدیل شود، خودش در برابر اسراییل و دوستان عربش در منطقه مهار می‌شود، آنگاه آمریکا نباید کارهای زیادی در خاورمیانه انجام دهد.

به همین دلیل است که شما واقعاً حتی یک تغییر در سیاست ما در قبال ایران ندیده‌اید. نه فقط از هفته گذشته، بلکه از هفتم اکتبر. آنها اجازه دادند تحریم‌های موشکی در ماه گذشته منقضی شود. آنها حتی پس از آخر هفته گذشته، تحریم‌های موسوم به مکانیسم ماشه در توافق هسته‌یی ایران را دوباره اعمال نکرده‌اند. برای مثال، تحریم‌های صادرات نفت علیه ایران را که هر ماه دهها میلیارد دلار به ایران می‌دهد، اجرا نکرده‌اند. همه اینها نشان می‌دهد که آنها این تهدید را جدی نمی‌گیرند، یک نظریه ایدئولوژیک بزرگ درباره خاورمیانه دارند که نه تنها برای اسراییل و دوستان عرب ما خطرناک است، بلکه برای آمریکا نیز بسیار خطرناک است.

 

مجری: سناتور کاتن، سؤال من از شما این است که دولت بایدن دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی جلوگیری کند؟

سناتور تام کاتن: تقریباً هیچ کاری انجام نمی‌دهد. و آنها در واقع به حرکت هسته‌یی ایران قدرت می‌بخشند. آنها به دادن دهها میلیارد دلار کاهش تحریم‌ها در ماه ادامه می‌دهند. آنها در زمانی که ایران نفت بیشتری صادر کند، از آن چشم‌پوشی می‌کنند. این به آنها پول بیشتری می‌دهد، نه تنها برای تأمین مالی تروریسم علیه اسراییل و آمریکا و دوستان ما، بلکه برای برنامه تسلیحات هسته‌یی خودشان نیز سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنند. و همان‌طور که در بخش قبلی گفتید، آنها از حمله اسراییل به جای ماندن در حالت دفاعی وحشت دارند... .

اما شما نمی‌توانید در جنگها در حالت دفاعی پیروز شوید. و فقط یک موشک یا یک پهپاد لازم است که از مدارهای دفاعی عبور کند تا در مرکز شهر اورشلیم یا تل آویو اصابت کند یا به یکی از کشتی‌های ما در دریای سرخ اصابت کند تا صدها یا حتی هزاران نفر توسط این تجاوز کشته شوند. راه متوقف کردن آن این است که آن را در منبع متوقف کنید و فقط تصور کنید که آن حمله هفته گذشته چقدر متفاوت می‌شد در صورتی که ایران با چتر هسته‌یی بر سر نیروهای متعارف خود عمل می‌کرد... .

 

مجری: اگر ایران به سلاح هسته‌یی دست یابد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این نه تنها در منطقه، بلکه برای کل جهان معادله را تغییر می‌دهد؟

سناتور کاتن: بله، قطعا. و آنها حتی مجبور نیستند از سلاح استفاده کنند. آنها حتی مجبور نیستند با آنها به سمت اسراییل شلیک کنند، که بخواهد از مدار دفاعی آنها عبور کند. این به‌طور قابل توجهی آزادی عمل اسراییل و آزادی عمل ما را محدود خواهد کرد. هم‌چنین می‌تواند منجر به گسترش تسلیحات اتمی به‌طور گسترده شود. برای مثال، دشوار است که تصور کنیم که در صورتی که ایران آن سلاحهای هسته‌یی را داشته باشد، برخی از کشورهای عرب در منطقه که به سلاح هسته‌یی خود دست پیدا نکنند. بنابراین می‌توانید شاهد گسترش گسترده تسلیحات هسته‌یی در منطقه‌یی نسبتاً ناپایدار از جهان باشید. به همین دلیل بسیار مهم است که ایالات متحده، نه فقط اسرائیل، بلکه ایالات متحده، منافع امنیت ملی حیاتی دارد تا از دستیابی این ظالمان تئوکراتیک در ایران به سلاح هسته‌یی جلوگیری کند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7e47af29-88b8-48a5-8067-0590d23dfe9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات