728 x 90

سناتورها گراهام، منندز و بلومنتال، قانون نظارت بر غنی‌سازی رژیم ایران ۲۰۲۳ را معرفی کردند

لیندزی گراهام - باب منندز - ریچارد بلومنتال
لیندزی گراهام - باب منندز - ریچارد بلومنتال

سناتورهای آمریکا لیندزی گراهام (جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی)، باب منندز (دمکرات از ایالت نیوجرسی) و ریچارد بلومنتال (دمکرات از ایالت کنتیکت) امروز لایحه قانونی نظارت بر غنی‌سازی ایران در سال ۲۰۲۳ را معرفی کردند.

سایت سنای آمریکا روز ۲۶خرداد نوشت: این لایحه قانونی، مدیر اطلاعات ملی (DNI) را ملزم می‌کند در صورتی که ایران هر مقدار اورانیوم بسیار غنی شده با خلوص ۶۰ درصد تولید کرده یا در اختیار دارد، ظرف ۴۸ ساعت به کنگره اطلاع دهد. این الزام جدید اطلاع‌رسانی ۴۸ ساعته، مدت زمانی را که ایران باید برای غنی‌سازی اورانیوم برای سلاح هسته‌یی بدون آگاهی کنگره داشته باشد، بسیار کاهش می‌دهد.

سناتور گراهام گفت، «در بیشتر موارد، دانش معادل قدرت است. این قانون دو حزبی الزام‌آور می‌کند که در صورتی که ایران اورانیوم بسیار غنی شده با خلوص بالای ۶۰ درصد را تولید یا در اختیار داشت، ظرف ۴۸ ساعت به کنگره اطلاع داده شود. هیچ هدف غیرنظامی مشروعی برای ایران وجود ندارد که اورانیوم را تا این حد غنی کند - تنها دلیل آن اهداف نظامی است. این قانون تضمین می‌کند که کنگره به موقع از پیشرفتهای رژیم ایران در مورد آمادگی آنها برای ساخت سلاح هسته‌یی مطلع می‌شود. من معتقدم که حمایت دو حزبی فوق‌العاده‌ای از این ایده وجود دارد و امیدوارم هر چه زودتر به قانون تبدیل شود».

سناتور منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: «هر دقیقه برای نظارت بر پیشرفت‌های خطرناک در برنامه هسته‌یی رژیم ایران مهم است. رژیم ایران با غنی‌سازی خود محدودیتها را زیر پا می‌گذارد و ما باید هوشیار باشیم تا تضمین کنیم که این کشور هرگز به سلاح هسته‌یی دست پیدا نخواهد کرد. این لایحه قانونی به تضمین این‌که کنگره به اطلاعات مربوط به تحولات برنامه هسته‌یی ایران کاملاً دسترسی دارد، کمک می‌کند و تضمین می‌کند که ایالات متحده قادر به واکنش نشان دادن به تحریکات ایران است».

سناتور بلومنتال گفت: «جلوگیری از ایران مجهز به سلاح هسته‌یی برای حفاظت از امنیت ملی ما و امنیت متحدانمان در منطقه و سراسر جهان حیاتی است. نظارت بر برنامه هسته‌یی ایران و الزام‌آور کردن این‌که به کنگره در مورد فعالیت‌های غنی‌سازی اطلاع‌رسانی می‌شود، تضمین می‌کند که کشور ما به‌طور کامل از توانایی‌های آنها آگاه است. با پادمانها و اطلاعات مناسب، می‌توانیم برای مقابله با تهدیدات و خطراتی که ممکن است از توسعه بالقوه سلاح هسته‌یی ایران به‌وجود آید، آماده باشیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/89cb5367-5d07-453b-9182-552399b9dce6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات