728 x 90

افت صادرات نفت ایران، سریع‌تر از انتظار / گزارشی از وال استریت ژورنال

افت صادرات نفت ایران، سریع‌تر از انتظار
افت صادرات نفت ایران، سریع‌تر از انتظار

به گزارش وال استریت ژورنال قبل از تحریم‌های آمریکا که در ماه نوامبر اجرایی می‌شوند، محموله‌های نفت ایران با سرعتی بیش از انتظار در حال کاهش است.

مقامات شرکت ملی نفت ایران که دولتی است موقتا انتظار دارند که ارسال نفت خام ماه آینده به حدود ۵/۱میلیون بشکه در روز برسد که بنا‌به‌ گفته افراد آشنا با برنامهٔ بار زدن در بنادر کشور، پایین‌تر از ۳/۲میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن است.

وال استریت ژورنال ۷شهریور۹۷

بسیاری از متخصصان انتظار داشتند که محموله‌های نفتی تا آخر سال حدود ۱میلیون بشکه کاهش یابد. حالا برخی از آنها می‌گویند که این کاهش ممکن است همین الآن اتفاق افتاده باشد و این وضعیت بیانگر عدم تمایل شرکتهای نفتکش برای حمل نفت ایران است.

اتحادیه اروپا، چین و دیگر کشورها قول داده‌اند که در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا مقاومت کنند و در جستجوی راه‌هایی برای ادامه خرید نفت خام از رژیم ایران هستند. اما آنها در یافتن بانک، شرکتهای کشتیرانی و بیمه که حاضر به ریسک نقض تحریم‌های آمریکا باشند، دچار مشکل می‌باشند.

 

کاهش چشمگیر صادرات نفت به اروپا و اسیا

تا کنون، صادرات نفت ایران به اروپا و هند در ماه‌های اخیر نصف شده و در ماه اوت صادرات به چین ۲۵% کاهش داشت.

حمل نفت خام تبدیل به پاشنه آشیل اصلی ایران شده است. در ۴نوامبر، تحریم‌های دولت ترامپ شامل بیمه نفتکش‌های ایران نیز می‌گردد. بنا‌به‌گفته “فلیت‌مان” که حمل‌‌ و نقل را دنبال می‌کند و برخی شرکتهای کشتیرانی، شرکتهای کشتیرانی چین، هند، یونان و اسپانیا که تا همین ماه ژوئیه نفت ایران را حمل می‌کردند معامله با ایران را متوقف کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری رویتر:‌ سقوط صادرات نفت ایران در ماه جاری

خبرگزاری رویتر گزارش داد صادرات نفت خام و میعانات گازی رژیم ایران در ماه جاری میلادی، به کمترین میزان طی دو سال گذشته سقوط کرده است. این خبرگزاری به‌نقل از یک منبع آگاه علت این امر را، کاهش چشمگیر خرید نفت ایران توسط مشتریان آسیایی در ماه مارس عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری رویتر، انتظار می‌رود که کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران به آسیا و اروپا در ماه جاری به یک میلیون و ۹۴۰هزار بشکه در روز سقوط کند که نسبت به مارس سال گذشته کاهشی ۲۶درصدی و نسبت به ماه فوریه سال جاری کاهشی ۲۱درصدی نشان می‌دهد. به گزارش رویتر مشتریان آسیایی، خرید نفت از ایران در ماه مارس را نسبت به ماه قبل آن یک‌سوم کاهش داده‌اند. خصوصاً ژاپن برای ماه جاری هیچ نفتی از ایران دریافت نخواهد کرد. افت صادرات نفت ایران در حالی است که وزارت نفت ایران قیمت پیشنهادی به مشتریان آسیایی، خصوصاً هند را نسبت به دیگر انواع نفتها کاهش داده است. در همین زمینه خبرگزاری رویتر می‌نویسد رژیم ایران علاوه بر تخفیف در قیمت نفت، در هزینه حمل نفت به هند نیز تخفیف در نظر گرفته است. صادرات ایران به آسیا در ماه جاری به یک میلیون و ۱۲۰هزار بشکه در روز سقوط کرده که کمترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۵ است.

 

تحریم، هزینه حمل نفت ایران به اروپا دوبرابر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکتهای نفت‌کش به‌دلیل مخاطرات و تحریمهای آمریکا‌ برای انتقال نفت ایران به اروپا درخواست افزایش هزینه دوبرابری برای انتقال نفت کرده‌اند.

همچنین گزارشهایی وجود دارد که شرکتهای نفتکش کرایه پیشنهادی را از ۷دلار در هر تن به ۱۵دلار افزایش داده‌اند.

در صورت پذیرش این پیشنهاد که به‌نظر می‌رسد در زمان کنونی، چاره‌ای برای فروش نفت ایران البته با هزینه‌‌یی گزاف به‌شمار می‌رود، می‌تواند سود کلانی را نصیب مالکان نفت‌کش‌ها کند.

 

اعتراف رژیم به تاثیر تحریمها در انتقال نفت توسط نفتکشها

مدیر روابط‌عمومی و سخنگوی شرکت ملی نفت ایران گفت: به همین دلیل ریسک حمل‌ ونقل نفت ایران افزایش یافته و به همین دلیل یکی از پیشنهادهای طرح‌شده از جانب خطوط کشتیرانی خارجی، افزایش هزینه حمل‌‌ و نقل است. وی تأکید کرده که این موضوع صرفاً در قالب یک پیشنهاد است و هنوز موافقتی با آن صورت نگرفته.

محمد ناصری گفته که شرکتهای کشتیرانی اعلام کرده‌اند برای پوشش ریسک نبود بیمه برای نفت‌کش‌ها، می‌توانند هزینه حمل را افزایش دهند تا با افزایش درآمد، این ریسک را پوشش دهند.

البته به‌گفته وی، هنوز درخواست رسمی از سوی خطوط کشتیرانی مبنی‌بر افزایش هزینه حمل نفت ایران به وزارت نفت اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی شرکتها چنین مطالبه‌ای را طرح کرده‌اند.

 

کاهش تقاضای نفت ایران از سوی فرانسه و یونان و اسپانیا

نشریه "پلاتس" آمار می‌دهد، نرخ حمل کشتی‌های "سوئزماکس" که بین ۱۴۰هزار تن یا یک‌میلیون بشکه نفت را حمل می‌کنند در یک سفر خاورمیانه به اروپا اخیراً حدود ۹۴‚۶دلار در هر تن بوده است، اما مالکان کشتی که نفت ایران را از پایانه صادراتی جزیره خارک به مقصد مدیترانه بارگیری می‌کنند، نرخ ۱۵دلار در هر تن را دریافت می‌کنند. حمل محموله‌های نفت ایران به مدیترانه به‌دلیل شرایط اخیر بین‌المللی گران‌تر شده است.

اروپا مقصد مهمی برای نفت ایران است و حدود ۶۰۰تا ۷۰۰‌ هزار بشکه یا یک‌سوم از کل صادرات نفت ایران را خریداری می‌کند. خریداران مهم نفت ایران شامل ترکیه، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان هستند. جریان صادرات ایران به ترکیه و ایتالیا بالا مانده، اما تقاضا از سوی فرانسه، یونان و اسپانیا رو به کاهش است.

بنا بر ارزیابی "پلاتس"، صادرات نفت ایران به اروپا در ماه ژوئن و ژوئیه سال جاری به ۴۰۰تا ۵۰۰‌ هزار بشکه در روز رسید.

 

روند شتابان تحریم نفتی از سوی پالایشگاههای جهان

خبرگزاری رویتر: احتمال کاهش واردات نفت اروپا از ایران

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5eb96794-6996-477c-b747-7af3b6ccdce7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات