728 x 90

موضع‌گیریهای آنتونیو گوترز، سفیر مالت، جو بایدن، دونالد ترامپ، لوید آستین، شارل میشل، امانوئل ماکرون و جاستین ترودو در مورد حمله موشکی رژیم

حمله پهپادی - عکس از آرشیو
حمله پهپادی - عکس از آرشیو

آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد: «من تشدید شدید تنش ناشی از حملهٔ گسترده (رژیم) ایران به اسراییل را به‌شدت محکوم می‌کنم. از خطر بسیار واقعی تشدید تنش ویرانگر در سطح منطقه به‌شدت نگران هستم.

سفیر مالت که ریاست دوره‌یی شورای امنیت را به‌عهده دارد، در سازمان ملل، اعلام کرد: «به‌دنبال دریافت نامه‌یی از نمایندگی اسراییل در سازمان ملل، مالت (به‌عنوان) ریاست شورای امنیت، برگزاری یک اجلاس اضطراری این شورا را در ساعت (روز یکشنبه)... برای بررسی حملهٔ پهپادی و موشکی (رژیم) ایران علیه اسرائیل، برنامه‌ریزی کرده است».

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌یی به تاریخ ۲۶فروردین، اعلام کرد: رژیم ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در یمن، سوریه و عراق – حمله هوایی بی‌سابقه‌ای را علیه تأسیسات نظامی در اسراییل انجام دادند. من این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم.

من به‌تازگی با نخست‌وزیر نتانیاهو صحبت کردم تا بر تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسراییل تأکید کنم. روز یکشنبه، من رهبران گروه هفت را برای هماهنگ کردن یک واکنش دیپلماتیک واحد به حمله گستاخانه ایران تشکیل خواهم داد.

در حالی که ما امروز شاهد حمله به نیروها یا تأسیسات خود نبودیم، در برابر همه تهدیدها هوشیار خواهیم بود و از انجام تمام اقدامات لازم برای محافظت از مردم خود دریغ نخواهیم کرد.

لوید آستین وزیردفاع آمریکا طی بیانیه‌یی حمله رژیم ایران را محکوم و اعلام کرد: ”ما این حملات غیرمسئولانه و بی‌سابقه توسط ایران و نیروهای نیابتی‌اش را محکوم می‌کنیم. به فرمان رئیس‌جمهور، نیروهای آمریکا در خاورمیانه دهها موشک و پهپاد را که از ایران، عراق، سوریه و یمن بسوی اسراییل پرتاب شدند، رهگیری کردند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در سخنرانی خود دربارهٔ حملهٔ رژیم، گفت: این به‌این دلیل است که ما ضعف جدی از خود نشان دادیم... اگر ما در قدرت بودیم، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. همه این را می‌دانند

شارل میشل رئیس شورای اروپا، اورسولا فون در لین رئیس کمیسیون اروپا و جوزب بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در موضع‌گیریهای جداگانه‌یی حملات رژیم را قویاً محکوم کردند.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حساب ایکس خود، نوشت: «من حمله بی‌سابقهٔ (رژیم) ایران به اسراییل را که تهدید بی‌ثبات‌کردن منطقه را در پی دارد، به‌شدت محکوم می‌کنم. فرانسه با شرکای خود برای کاهش تنش کار می‌کند و خواهان خویشتنداری است».

اولاف شولتز صدراعظم آلمان، تصریح کرد: «حمله (رژیم) ایران... به خاک اسراییل غیرقابل توجیه و به‌شدت غیرمسئولانه است (رژیم). ایران با خطر تشدید تنش در منطقه مواجه است».

ریشی سوناک (نخست‌وزیر انگلستان) در حساب ایکس خود نوشت: من حمله غیرمسئولانه رژیم ایران به اسراییل را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنم.

اسکای‌نیوز روز یکشنبه گزارش داد: ریشی سوناک گفت نیروی هوایی این کشور شماری از پهپادهای تهاجمی (رژیم) ایران را ساقط کرده است. او تأیید کرد که انگلستان «هواپیماهای افزوده‌یی» را به‌عنوان بخشی از عملیاتی که پیشاپیش در عراق و سوریه جریان داشت، به منطقه فرستاده است».

نخست‌وزیر انگلستان هم‌چنین گفت: «روشن است که (رژیم) ایران مصمم به دامن‌زدن به نارضایتی و بی‌ثبات‌کردن منطقه... است...» .

 

 

دیوید کامرون وزیر خارجه انگلستان نیز تأکید کرد: «حملات غیرمسئولانه (رژیم) ایران به اسراییل تنها باعث شعله‌ورتر شدن تنشها در خاورمیانه خواهد شد».

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا گفت، کانادا «بی‌تردید» حمله رژیم ایران به اسراییل را محکوم می‌کند. این حمله بی‌اعتنایی رژیم ایران به صلح و ثبات در منطقه است»

جورجا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا که ریاست دوره‌یی گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان را به‌عهده دارد، برگزاری اجلاس ویدئویی سران جی۷ دربارهٔ حملهٔ رژیم را اعلام کرد و افزود: «دولت ایتالیا بر محکومیت حملات (رژیم) ایران تأکید می‌کند».

به‌گزارش رسانه‌های خبری عربستان بر اهمیت «جلوگیری از تشدید بیشتر» بحران تأکید کرد. کشورهای عربی از جمله اردن، امارات و قطر نیز به خویشتنداری فراخوان دادند.

خبرگزاری تاس روسیه، گزارش داد: «دمیتری پولیانسکی Dmitry Polyansky معاون اول نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل گفت که تشدید تنش می‌تواند به یک بحران حاد جدید در خاورمیانه منجر شود.

سخنگوی وزارت‌خارجه چین روز یکشنبه گفت: چین عمیقاً نگران تشدید تنشها در خاورمیانه به‌دنبال پرتاب پهپادها و موشکهای ایران در حمله تلافی‌جویانه به اسراییل است.

ژاپن در بیانیه‌یی که وزیر خارجه روز یکشنبه منتشر کرد، حمله تلافی‌جویانه رژیم ایران به اسراییل را به‌شدت محکوم کرد و آن را تشدید حوادث خواند و گفت که عمیقاً از این وضعیت نگران است.

کیف‌پست نوشت: «وزارت‌خارجهٔ اوکراین حملهٔ گستردهٔ (رژیم) ایران را علیه... اسراییل به‌شدت محکوم می‌کند.

چنین اقداماتی تماماً غیرقابل قبول و غیرمسئولانه هستند و تهدید تشدید بی‌سابقه (تنش) در منطقه... را در بر دارد».

تلویزیون فاکس نیوز در سایت خود خبر داد: مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده فقط بر اسراییل و (رژیم) ایران تمرکز خواهد کرد. مجلس نمایندگان هفته آینده برنامه خود را تغییر می‌دهد تا منحصراً به بحران خاورمیانه بپردازد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2ae144a-2bd2-4ae4-9c5f-914f24b11f41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات