728 x 90

گسترش اعتراضها در عراق,اعتراض عليه مالكي,اقدامات س

گزارش تلویزیون الجزیره از وضعیت درگیریها در عراق

-

ادامه درگیری ها در استان الانبار عراق
ادامه درگیری ها در استان الانبار عراق
تلویزیوین الجزیره از وضعیت درگیریها در عراق گزارش داد: شاهدان عینی گفتند که ارتش عراق شهر فلوجه را با توپ و خمپاره می‌کوبد. این گلوله‌باران تلاش برای تسلط بر این شهر است که هم‌اکنون تحت کنترل افراد مسلح عشایر است. الجزیره افزود: این در حالی است که ارتش مالکی پیش از این گفته بود که نیروهایش دست به تهاجم نخواهد زد.
الجزیره گفت: محمد العسکری سخنگوی ارتش عراق روز یکشنبه گفت که ارتش در داخل شهرها دخالت نخواهد کرد چون نگران است به صفوف غیرنظامیان خسارتی وارد شود. العسکری گفت که عشایر مسئولیت اخراج افراد مسلح را برعهده گرفته‌اند، امری که مأموریت ارتش را تسهیل کرده است.

شهر رمادی، از روز یکشنبه درگیریهای بسیار سختی به‌طور مشخص در شرق و همچنین در منطقه ”آلبوفراج“ در نزدیکی میدان تحصن واقع در شمال رمادی را شاهد بود، این درگیریها تا ساعتهای پایانی شب و حتی تا صبح ادامه داشت که طی آن میان نیروهای مالکی و نیروهای عشایر آتشباری با خمپاره‌باران مواضع جریان داشت و خمپاره‌ها روی تعدادی از خانه‌های مسکونی در آن مناطق سقوط کرد.

به گفته الجزیره به جز شهر رمادی شهر الخالدیه در شرق رمادی و به‌طور مشخص جزیره الخالدیه که اکثریت ساکنان آن از عشایر آلبوعبید و عشیره آلبوبالی هستند، برای نیروهای مالکی هدف بسیار دشواری شده و نمی‌توانند به آن وارد شوند. در این منطقه درگیریهای سختی میان نیروهای عشایر با نیروهای مالکی در جریان است و به گفته یکی از ساکنان این منطقه اجساد تلفات نیروهای مالکی در کوچه‌ها و خیابانهای این دو منطقه آلبوعبید و آلبوبالی همه جا پراکنده است. . این در حالی است که ساکنان جزیره الخالدیه، از محاصره توسط نیروهای نظامی مالکی در رنج هستندـ به گزارش الجزیره؛ به‌رغم آرامش نسبی که الفلوجه در آن به‌سر می‌برد غیر از درگیرهایی که گاها در اطراف شهر به‌وقوع می‌پیوندد. این شهر با چالش دیگری مواجه است، کمبود مواد غذایی، پزشکی و سوخت. و در مقابل با افزایش خانواده‌هایی روبه‌رو است که بعد از کوچ کردن و با پایان توپ‌باران ارتش و تهدیدات مالکی به حمله به شهر بازگشته‌اند.

الجزیره افزود در شهر فلوجه واقع در شرق رمادی نیز در نقاط مختلف از جمله در اتوبان که شهر رمادی را به بغداد وصل می‌کند؛ نبردهای شدید در جریان است.

تلویزیون الجزیره در گزارش دیگری از درگیریها در عراق گفت نوری المالکی بر طبلهای جنگ می‌کوبد و نیروهایش را در اطراف فلوجه و رمادی جمع می‌کند اما هم‌چنان در اجرای تهدیداتش به حمله به این دو شهر رمادی و فلوجه مردد است، به‌رغم این‌که ظاهراً از نظر خارجی در بازارگرمی برای داستان ‌سرایی‌اش در جنگ با تروریسم موفق شده است اما به نظر می‌رسد که در زمینه داخلی ناکام مانده است. هم‌چنان مراجع سنی و عمده شیوخ عشایر در استانهای ششگانه به‌پاخاسته می‌گویند که حمله به انبار بعد فرقه‌گرایی دارد و از عشایر در مقابله با آن حمایت می‌کنند. احمد الابیض مفسر سیاسی در مصاحبه با الجزیره گفت معلوم نیست چطور داعش و القاعده در سوریه در حمایت از رژیم ایران و اسد علیه اپوزیسیون می‌جنگد ولی در عراق مالکی که هم‌پیمان اسد و رژیم ایران است می‌گوید در حال جنگ با داعش است.

تلویزیون الجزیره در رابطه با واکنش عشایر و مردم نسبت به تهدیدات مالکی گفت: برخی از عشایر به تصمیماتی که از جانب مالکی گرفته می‌شود هیچ اهمیتی نمی‌دهند برخی از عشایر به نیروهای عشایر در صحنه پیوسته‌اند و برخی مانند بیداری های جدید که در صفوف دستگاههای امنیتی علیه نیروهای عشایر می‌جنگند مورد استقبال نیستندـ ابتکارهای زیادی در این‌جا و آنجا از طرف سیاسیون مطرح شده که آخرین آنها از عمار حکیم بود ولی مردم رمادی و الانبار می‌گویند که از این ابتکارها استقبال نمی‌کنند.

در چنین شرایطی منابع پارلمانی عراقی از سلاح جدیدی که ارتش در روزهای آینده در جنگ علیه افراد مسلح استفاده خواهد کرد خبر می‌دهند این منابع از زرهیها و توپهای سنگین روسی صحبت می‌کنند که ارتش تحویل گرفته است بدون این‌که تعداد و توان رزمی آن را اعلام نمایند».
منابع بیمارستانی در شهر رمادی در غرب استان الانبار گفت که ستونی متشکل از شش خودرو وابسته به ارتش عراق توسط افراد مسلح در غرب رمادی تار و مار شده است. ارتش با توپخانه مهمانسرای یکی از شیوخ عشیره آلبوفراج در منطقه را توپ‌باران کرد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a5009d77-b2b3-46c6-8118-1f9af74060c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات