728 x 90

با یاد مجاهد شهید محمدرضا نیک فر

مجاهد شهید محمدرضا نیک‌فر
مجاهد شهید محمدرضا نیک‌فر

محل تولد: رودسر-روستای خلیفه محله
شغل:
سن: 26
تحصیلات: دبیرستان
محل شهادت: رشت
تاریخ شهادت: 0-5-1367
محل زندان:

 

زندگینامه شهید


مجاهد شهید محمدرضا نیکفر
مجاهد شهید محمدرضا نیکفر دریکی از روستاهای گیلان به‌نام خلیفه محله از توابع شهرستان رودسردر سال 1341در یک خانواده سیاسی و مذهبی بدنیا آمد.
در حالی که وی دانش آموز بود پدرش فوت  کرد و سرپرستی خانواده به‌عهده مادر و برادربزرگترش حسن بود، حسن از فعالان شهرستان لنگرود و کاندید سازمان در سال 58 13بود. محمدرضا فعالیت سیاسی خود را از سال 56شروع کرد، اکثر جوانان به او علاقه  خاصی داشتند.
 
وی در دوران انقلاب با توجه به این که سن کمی داشت یکی از فعالین انقلاب بود، و در همه تظاهراتها شرکت فعال داشت ،و با دیگر دوستانش روی دیوارها شعارهای ضد شاه می‌نوشتند که وی همیشه نفر اصلی اینکار بود.
 بعد از پیروزی انقلاب وقتی مدارس باز شدند که همزمان با اوج گیری فعالیتهای سیاسی مجاهدین بود،  وی اولین کسی بود که از طریق دوستانی که در جنبش ملی مجاهدین شهرستان لاهیجان داشت با سازمان آشنا شد .
 
محمدرضا به‌طور حرفه‌ای با سازمان رابطه داشت و نقش کلیدی درتشکیل ستاد جوانان هواداران سازمان شهرستان لنگرودداشت.  خانه آنها محل تجمع جوانان محل بود و هر روز و هر شب تعدادی از جوانان محل در خانه آنها بودند. 
او  با خلاقیتهایی که به‌وجود می‌آورد همه را بسیج می‌کرد و از جوانان محل به‌صورت ماهانه  کمک مالی جمع می‌کرد و  الزامات فعالیتهای سیاسی را تامین می‌کرد.
به‌دلیل فعالیتها ی گسترده‌اش نفر شناخته شده ای بین دانش آموزان بود و در سال 58 در مدرسه توسط سپاه لنگرود دستگیر شد
دستگیری او باعث اعتراض دانش آموزان شد و به دلیل اعتراض آنها محمد رضا  بعد از چند ماه از زندان آزادشد.
او  بعد از آزادی فعالیتهایش را مجدداً شروع  کرد اما  در سال 59 دوباره دستگیر و  به چهارسال زندان محکوم  و به زندان گوهردشت منتقل شد.
 
 محمدرضا تا سال 64در زندان گوهردشت کرج بود و    در سال 64 یکی از اقوامش خانه‌اش را وثیقه گذاشت و او از زندان آزاد شد. 
  بعد از آزادی برای وصل به سازمان آرام و قرارنداشت و این در حالی بود که می‌بایست هر هفته خودش را به سپاه لنگرود معرفی می‌کرد، اما او از طریق آشنایانی که داشت مجدد در ارتباط با سازمان قرار گرفت.
 
 وی مخفیانه با دو تن دیگر از هم بندهای خود که از زندان باهم آزادشده بودند ابتدا تهران خانه یکی از اقوامش  رفته و پس از گرفتن کمک مالی از او از مرز زاهدان به پاکستان رفتند.
او  بعد از یکماه به‌عنوان پیک سازمان و جهت اعزام هواداران به داخل برگشت،  وهنگام خروج باچند نفر دیگر از هواداران دستگیر و به سپاه رشت منتقل شد.
 
 او در زندان با برادرش مجاهد شهید احمد نیکفر که چهار سال فرار ی در تهران بود و دستگیر شده بود مواجه شد.
محمد رضا  26سال سن داشت که درجریان قتل‌عام67 در زندان رشت تیرباران شد    و با شهادت او  یک برگ زرین دیگر به افتخارات خانوده‌اش افزوده شد.
روحش شاد و یادش گرامی

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

 
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2cd80f0-1069-4779-930f-691f06fce5f8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات