728 x 90

یک کارنامه شرم‌آور و مردمی که دیگر «صبور نخواهند بود»

زباله گردی کودکان کار
زباله گردی کودکان کار

کارنامه مردودی آخوند روحانی در حوزه اقتصاد به‌دست معاون اقتصادی‌اش محمد نهاوندیان رونمایی شد! و نشان داد این آخوند شیاد به چه میزان در فقر و فلاکت کشاندن مردم مصیبت‌زده ایران ید طولایی داشته است و میلیون‌ها تن از هموطنانمان را در چاه گرسنگی و تهیدستی و ناداری انداخته است. در گزارشی از آنچه دولت آخوند روحانی به‌خصوص در یک سال گذشته انجام داده است تصویر کوچکی از فاجعه‌ای مهیب در بخش اقتصادی نمایان گردید. افزایش غول آسای تورم و رشد پایه پولی و نقدینگی از یک‌سو و کسری بودجه سرسام‌آور و بدهیهای نجومی به بانک‌های کشور از سوی دیگر تنها بخشی از اقدامات ویران‌کننده رژیم آخوندی و به روز سیاه نشاندن مردم ایران است که هم‌اکنون در جنگ با کرونا و نبود عامدانه واکسن شاهد از دست دادن عزیزانشان هستند.

بیلان روحانی

بیلان پر فضیحت دولت آخوند روحانی

با این‌که طبق اعترافات نهاوندیان بیش از یک میلیون شغل از دست رفته است (در حالیکه مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم رقم ۲میلیون و هشتصد هزار نفر را تخمین می‌زند) باز شیادانه ادعای بهبودی اوضاع را دارند. نهاوندیان صراحتاً از کاهش درآمد سرانه گزارش می‌دهد: «درآمد سرانه ایرانی‌ها در سال۹۹ بالغ بر ۴.۹ میلیون تومان بوده که نسبت به سال۹۲ با رقم ۶.۱ میلیون تومان عملاً این درآمد کاهش یافت. در سال۹۲ بالغ بر ۱۱۲هزار نفر شغل ایجاد شده بود که در سال۹۹ تعداد شغل‌های ایجاد شده منفی یک‌میلیون و ۱۰هزار نفر است. نرخ تورم سال۹۹ از سوی بانک مرکزی ۴۷.۱ درصد و از سوی مرکز آمار ۳۶.۸ درصد گزارش شد که در هر دو حالت از تورم ۳۰درصدی سال۱۳۹۱ بیشتر است. نقدینگی ۶۳۹هزار هزار میلیارد تومانی در سال۹۲ به بیش از سه‌هزار و ۴۷۵هزار میلیارد تومان در سال۹۹ رسید که نرخ رشد ۳۴.۲درصدی داشته است. پایه پولی نیز در سال گذشته ۳۹.۷ درصد رشد کرد که در سال۹۲ بالغ بر ۲۱.۴ درصد بود. بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۱۱۷هزار میلیارد تومان شد. از ابتدای دولت یازدهم تا پایان کار دولت دوازدهم، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۲۳۵درصد بیشتر شده است» (شرق ۱۶مرداد۱۴۰۰)

این گزارش چنان پر نکبت است که در هر بند آن عوامل انهدام حیات یک ملت و کشیدن شیره زندگی آنها را می‌توان دید. سیاست دخالت‌های منطقه‌ای خامنه‌ای و هزینه‌های کمرشکن برای ساختن بمب و موشک و پرورش دادن مارهای نیابتی در منطقه خاورمیانه، جامعه جهانی را وادار ساخت در برابر اختاپوس تروریسم و جاه‌طلبی رژیم آخوندی دست به تحریم بین‌المللی بزند. نهاوندیان می‌گوید «درآمد ارزی دولت طی دو سال گذشته کمتر از نصف شده است و میزان درآمد دولت از صادرات نفتی، گازی و پتروشیمی هم‌چنین کالا‌های غیرنفتی و خدمات در سال گذشته را ۴۸میلیارد و ۶۱۴میلیون دلار اعلام کرد. «مجموع درآمدهای ارزی دولت در سال گذشته به نسبت سال۹۸ حدود ۳۰درصد و نسبت به سال پیش از آن بیش از ۵۰درصد کاهش داشته است. صادرات نفت در سال گذشته ۱۸میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار و به نسبت سال قبل ۳۸درصد کمتر بوده است» (فرارو۱۶مرداد۱۴۰۰). نظام ولایت فقیه پس از برقراری مجدد تحریم‌های بین‌المللی صادرات نفتی‌اش را از طریق دور زدن تحریم و با کمک واسطه‌ها و دلالان می‌فروشد. و به همین خاطر باید هزینه‌های هنگفتی را روی دوش مردم بگذارد. هم‌چنین به استناد گزارش نهاوندیان میزان واردات ایران در سال گذشته به نسبت سال۹۱ حدود ۲۰میلیارد دلار کاهش داشته و به کمتر از ۴۷میلیارد دلار رسیده است.

یک جنگ طبقاتی در راه است!

بنابراین چنان‌چه از اعداد و ارقام های ارائه شده که حاصل سیاست‌های ضدمردمی کارگزاران این رژیم است به سوی ماهیت تصمیم‌گیریها و تعیین خط و خطوطی که از سوی بیت خامنه‌ای و مراکز فرماندهی سپاه میل کنیم، به‌روشنی شاهد به فقر و فلاکت کشاندن میلیون‌ها تن از هموطنانمان از سوی غارتگران و چپاولگران داراییها و سرمایه‌های ملتی هستیم که در پشت‌پرده سیاست‌گذاریهای بروکراتهای دولتی، مشغول پی ریزی یک طبقه انگل و مفتخوری هستند که در نماد آقازاده‌ها و فرنگ‌نشینها خود را نشان می‌دهد.

وحید شقاقی از کارشناس حکومتی در این باره می‌گوید: «اقتصاد در ایران به نفع ثروتمندان و افراد رانتی تنظیم شده است. در این میان دهک‌های کم‌درآمد در حال نابودی‌اند و این هم به‌دلیل این است که با مشکلات تقسیم ثروت در جامعه باعث شده‌ایم عده‌یی ثروتمند و ثروتمندتر شوند وعده‌یی فقیر و فقیر تر. با این اوصاف دهک متوسط در حال نابودی است باید انتظار این را داشته باشیم تا کشور به دو دهک فقیر و ثروتمند تقسیم می‌شوند و به مرور زمان جنگ طبقاتی رخ خواهد» (اقتصاد پویا۱۶مرداد۱۴۰۰)

این کارشناس اقتصادی از جنگ تمام‌عیار طبقه رانتی‌ها و ذینفعان بر علیه طبقات فرودست جامعه به دولت رئیسی هشدار می‌دهد که: «اگر اصلاحات صورت نگیرد، جنگ تمام عیاری شکل خواهد گرفت و ۱۵میلیون ثروتمند؛ ۷۰میلیون نفر را له خواهند کرد» (همان)

نیمه دوم سال با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم!

شاید ارزیابی کارشناسان نیروهای امنیتی و سرکوبگر رژیم آخوندی گویا تر از آمارهای ساختگی نهادهای حکومتی باشد. اردشیر گراوند پژوهشگر دانشگاه علوم انتظامی امین می‌گوید «کشور در حال حاضر دچار گرفتاریهای زیادی شده است که ما را به ۴۰سال قبل بازگرداند و این گرفتاریهای غذایی در پاییز بیشتر خواهد شد و گرانی‌ها در فصل بعدی می‌تواند مردم را گرفتارتر کند. سفره‌های مردم کوچک‌تر از قبل شده است به‌طور کل باید گفت در ۶ماه دوم سال با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد. اساسا خانوار ایرانی دیگر نمی‌تواند مشکلات را تحمل کند و بار جدیدی را بپذیرد» (اقتصاد پویا ۱۲مرداد۱۴۰۰)

مردم دیگر صبور نخواهند بود

این کارشناس رژیم آخوندی اخطار می‌دهد که نبایستی جلوی اعتراضات مردم گرفته شود «مردم به ناکارآمدیها اعتراض دارند. بی‌تدبیریها به این زودی برطرف نخواهد شد اما اگر مردم متوجه شوند که قرار است مشکلاتشان برطرف شود قطعاً دست از اعتراض برخواهند داشت اما مردم این مدیریت را در دولتمردها نمی‌بیند چرا که اقتصاد ایران روزبه‌روز کوچک‌تر خواهد شد». وی سپس نا امیدانه به دولت دژخیم ۶۷ هشدار می‌دهد و می‌گوید؛ «دولت رئیسی بدون برجام نمی‌تواند کاری از پیش ببرد با توجه به این‌که آستانه صبر مردم به پایان رسیده است باید اول گشایشی صورت گیرد تا مردم کمی آسوده باشند در غیراین صورت مردم دیگر صبور نخواهند بود» (همان)

آری؛ تحلیگران حکومت آخوندی به‌درستی دریافته‌اند که جوانان عاصی و شورشی و مردم به گرسنگی و فلاکت کشانده شده دیگر صبر نخواهند کرد و بساط نظام سراسر انگل و رانتخوار از خامنه‌ای و بیتش گرفته تا پاسداران سیاه تباهی را در هم خواهند ریخت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/24a0bb54-9107-4398-9004-bf14ee4d616c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات