728 x 90

گسترش سوء‌تغذیه در میان کودکان چرا؟!

کودکان ایران از سوء‌تغذیه رنج می‌برند‌
کودکان ایران از سوء‌تغذیه رنج می‌برند‌

فقر عامل مهم سوء‌تغذیه در میان کودکان ایرانی است که باعث ناتوانی جسمی و ذهنی آنها می‌شود.

در اثر فقر و سوء‌تغذیه ناشی از آن جمعیت زیادی از کشور و به‌خصوص کودکان دچار بیماریهای ناشی از کم‌غذایی هستند.

سوءتغذیه آن‌چنان گسترش یافته که حتی بیماران بستری در بیمارستانها را نیز که علی‌القاعده می‌بایست تغذیه مناسبی داشته باشند در معرض تهدید قرار داده است.

مسئول تغذیه برنامه تحول سلامت در وزارت بهداشت رژیم در خصوص سوء‌تغذیه بیماران در بیمارستانها اذعان می‌کند: « سوء‌تغذیه بیماران بستری در بیمارستان و به‌خصوص بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه عارضه‌ای شایع است که خیلی وقتها در کمین بیماران نشسته و درمان آنان را دچار اختلال می‌کند».(روزنامه جوان ۴شهریور ۹۷)

به باور بسیاری از کارشناسان، میلیون‌ها کودک ایرانی اکنون در معرض عوارض جانبی سوء‌تغذیه مانند کم‌وزنی، کوتاه‌قدی، اختلالات رشد مغزی و جسمانی، کاهش ضریب هوش، افت شدید در فراگیری، پوکی استخوان و بالارفتن ضریب ابتلا به بیماریهای مختلف قرار گرفته‌اند.

بروز انواع و اقسام بیماریها در کشور و به‌ویژه رشد سرطان، کم‌خونی و بیماریهای گوارشی یکی از نتایج منطقی بحران سوء تغذیه می‌باشد.

بر اساس آمارهای رسانه‌های حکومتی در شرایط حاضر بیش از ۶میلیون نفر از جمعیت کشور دچار پوکی استخوان هستند.

به‌نوشته سایت حکومتی تابناک «حدود ۸۰۰‌هزار کودک ایرانی زیر ۵سال از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. برآوردها حاکی از آن است که نیمی از این تعداد بر اثر عواملی هم‌چون بیماری و فقر فرهنگی درگیر سوء‌تغذیه‌اند و نیمی دیگر از این کودکان زیر ۵سال فقط به این دلیل دچار سوء‌تغذیه و رشد ناکافی مغزی هستند که در خانواده‌های تهیدست به دنیا آمده‌اند. به‌گفته متخصصان کودک در یک کلمه اگر بخواهیم علت عقب‌ماندگی و رشد نا کامل مغزی را در کودکان در نظر بگیریم، می‌توانیم به سوءتغذیه اشاره کنیم. سوء‌تغذیه در ابعاد مختلف در برخی از نقاط مختلف کشور وجود دارد». (تابناک ۵بهمن ۹۶)

رئیس اداره کودکان وزارت بهداشت رژیم در گفتگو با خبرگزاری ایلنا ۱۳آذر ۹۷ خواهان «مداخله برای مقابله برای سوء‌تغذیه در کشور» شد.

این مهره حکومتی اذعان کرد کودکان در هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان دچار بیشترین کم ‌وزنی هستند.

در استان آذربایجان غربی خطر گرسنگی در کمین بیش از ۲هزار کودک است که اگر مشکلات ناشی از تغذیه آنها درمان نشود دچار بیماریهای جسمی و ذهنی عدیده‌ای می‌شوند.(روزنامه همشهری ۱۲خرداد ۹۷)

قطعا آمار کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه در استانهای کشور و به‌خصوص استانهای محروم بسیار بیشتر است، زیرا در حاکمیت آخوندی هیچ ارگانی خود را مسئول ثبت و انتشار آمار در مورد سوء‌تغذیه کودکان نمی‌داند.

آمارهای ارایه شده در رسانه‌های حکومتی آمارهای پراکنده‌ای هستند که گاه‌ و بیگاه توسط عناصر حکومتی بدون هیج مبنای آماری دقیق و برآورد علمی ارایه می‌شود.

عدم ارایه آمار رسمی در زمینه سوء‌تغذیه مردم و به‌خصوص کودکان نیز یک دلیل عمدی دارد. دلیل این است که سردمداران حکومتی نمی‌خواهند واقعیت فقر وفاقه و وضعیت بحرانی از جمله سوء تغذیه آن‌چنان که هست مشخص شود.

با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی مردم و فقر دامنگیر آنها، قطعاً در آینده موضوع سوء‌تغذیه در میان مردم و به‌خصوص در میان کودکان به یک مشکل جدی برای مردم تبدیل می‌شود.

گستردگی فقری که باعث سوء‌تغذیه در میان کودکان ایرانی شده است، ناشی از اختلاف عمیق طبقاتی است که در این حاکمیت روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود تا جایی که در حال حاضر جامعه به یک اقلیت ۴درصدی دارا و اکثریت ۹۶درصدی فقیر تبدیل شده است.

فقر و سوء‌تغذیه ناشی از آن معلول چپاول ثروتهای مردم ایران است که به جیب سردمداران و مهره‌های حاکمیت سرازیر شده است، و آنها از طریق این چپاول به ثروتهای افسانه‌ای و میلیاردها دلاری رسیده‌اند، آن‌چنان که تنها ثروت یک نهاد وابسته به علی خامنه‌ای تحت عنوان ستاد اجرایی فرمان امام بالغ بر ۹۵میلیارد دلار است.

این ثروتهای انباشته شده در دست سردمداران حکومتی که آن روی سکه فقر و سوء‌تغذیه در میان کودکان ایرانی است، معلول غارت و چپاولی است که از طریق باندهای مافیایی حکومتی به جیب سردمداران رژیم و خانواده‌هایشان ریخته می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e79a01d-0c0d-4830-904f-1d0496e88ee1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات