728 x 90

چشم‌انداز سیاهچالهٔ اقتصاد!

سیاهچاله اقتصاد ایران
سیاهچاله اقتصاد ایران

از ابتدای سال جدید هر چقدر مقامات بالای نظام مثل خامنه‌ای و رئیسی تلاش کرده‌اند چنین القا کنند که اوضاع اقتصادی و به طبع آن اوضاع نظام رو به بهبود است، از بالا و پایین نظام اشارات و اعترافات خلاف آن در رسانه‌های حکومتی حتی در تلویزیون به‌شدت تحت کنترل خامنه‌ای موج می‌زند و چیزی جز هشدار و چشم‌انداز تیره برای اقتصاد و نظام دیده نمی‌شود.

اوضاع اقتصادی و فضای انفجاری چنان حاد است که مقامات رسمی دولت آخوند رئیسی هم توان تکرار ادعاهای او و خامنه‌ای را ندارند. حتی فاطمی امین وزیر صمت که قرار است اثبات کنندهٔ ادعاها در عرصه‌های «اقتصاد مقاومتی» و «اقتصاددانش بنیان» باشد، ناگزیر از این ادعاها عقب‌نشینی کرده و به وعده‌درمانی روی می‌آورد. او روز ۸فروردین در یک گفتگو گفت: «ما متأسفانه وضعیت قابل دفاعی نداریم اما آینده بسیار روشنی داریم».

 

ادعای آینده روشن آن هم در عرصهٔ اقتصاد در حالی است که جلال محمود زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس رژیم در روز ۸فروردین هشدار داد و گفت: « «ذخایر استراتژیکمان در حال تمام شدن است».

سایت حکومتی ساعت ۲۴به‌نقل از وی نوشت: «مطمئنا در ۱۴۰۱ با توجه به ضعفهایی که در مدیریت بازار وجود دارد و با کمبود شدید نهاده‌ها و کالای اساسی، با افزایش قیمت کالاهایی مثل روغن، شکر و برنج روبه‌رو خواهیم شد».

این عضو مجلس آخوندها به چپاول نجومی دولت رئیسی از جیب مردم تحت عنوان «حذف ارز ترجیحی»، و بدتر شدن وضعیت معیشت مردم اذعان کرد و گفت: «دولت در شرایطی برای حذف ارز ترجیحی خیز برداشته است که با کمبودهایی در ذخایر استراتژیک کشور روبه‌رو هستیم و تبعات حذف ارز ترجیحی هم نه با ۲۰۰هزار تومان یارانه بلکه با ۱میلیون تومان هم جبران نخواهد شد».

از سوی دیگر مرکز آمار ایران که در چند ماههٔ اخیر در راستای گل و بلبل و نشان دادن شرایط اقتصادی در دولت آخوند رئیسی رقم‌سازی می‌کرد در روز هشتم فروردین در سایت درگاه ملی آمار ناگزیر اعلام کرد: «در اسفند ماه ١٤٠٠عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (که در سال۱۳۹۵معادل ۱۰۰واحد بوده) به ٣٩٦، ٦ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد. این شاخص برای خانوارهای روستایی نسبت به ماه قبل ۱.۶درصد افزایش داشته است».

 

این در حالی است که محافل حکومتی پیش‌بینی می‌کنند در بهترین حالت سقوط ارزش ریال در سال جدید ادامه خواهد داشت. سایت حکومتی ساعت۲۴روز ششم فروردین با اشاره به نوسانات محدود نرخ دلار در اولین روز کاری بازار پولی در ششم اسفند نوشت: «با فرض این‌که قیمت دلار در محدوده ۲۵هزار تومان بماند، نرخ آن در پایان سال۱۴۰۱، ۳۲هزار تومان، و در پایان سال۱۴۰۲ به حدود ۴۰هزار تومان خواهد رسید».

عناصر باند مغلوب نظام این بحران را عمیق‌تر مطرح می‌کنند. محمدرضا خباز عضو سابق مجلس رژیم در روز هشتم فروردین ضمن اذعان به بی‌اعتمادی مردم به نظام گفت: «آن اعتماد از دست رفته آهسته آهسته به جوی برنخواهد گشت». او که در سهم‌خواهی حکومتی خواهان تغییر در قانون اساسی نظام است، نتوانست اعتراف نکند که اساساً دوران دجالگری نظام آخوندی به پایان رسیده و اذعان کرد: «به‌نظر می‌رسد، تبلیغ دین، اسلام و بیان احکام از روش قدیمی برای نسل جوان دیگر جواب نمی‌دهد».

 

ناظران مسائل ایران و حتی برخی مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی معتقدند از سیاهچالهٔ اقتصاد که نظام را خواهد بلعید، صدای ناقوس پایان نظام شنیده می‌شود و به قیامهای پی‌درپی سالهای اخیر و خیزشهای گسترده مردمی از یک‌سو و مطالبات بر زمین مانده مردم در بودجه ۱۴۰۱ از سوی دیگر اشاره کرده و چشم‌انداز تاریکی برای نظام ولایت پیش‌بینی می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/acf833bf-b5bd-48f4-b6c1-d6359aecb102"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات