728 x 90

از پشت خنجرزدن مکرر روسها!

آخوند حسن روحانی و پوتین
آخوند حسن روحانی و پوتین

نظام آخوندی از آمریکا رانده و از اروپا نیز مانده از فرط ناچاری به شرق و مشخصاً به روسیه پناه برده است.

اما هم‌چنان که در ماه‌های اخیر شاهد هستیم روسیه هم که منافع کلانی در رابطه‌اش با آمریکا دارد، طبعاً بر اساس منافع خود تنظیم می‌کند، و در سر بزنگاه حاکمیت آخوندی قال می‌گذارد.

هم‌چنان که اخیراً پوتین رئیس‌جمهور و سایر مقامات بلندپایه این کشور اعلام کردند که همه نیروهای خارجی از جمله نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان باید از سوریه خارج شوند.

در زمینه سیاست نفتی هم روسیه سیاستش را با عربستان در رابطه با افزایش تولید نفت هماهنگ کرد، که بسیاری از مفسران و کارشناسان خارجی و همچنین کارشناسان رژیم سیاست عربستان و روسیه در زمینه افزایش تولید نفت را رو در روی سیاست و منافع نظام آخوندی تعبیر کردند.

این سیاستهای روسیه جیغ و داد مهره‌های نظام آخوندی را درآورده است که روسها باز هم به ما خنجر زدند.!

انگار که در عالم سیاست این حرف‌ها محلی از اعراب دارد و چیزی جز منافع و تعادل‌قوا تعیین‌کننده دوری و نزدیکی کشورها با یکدیگر است.

آنچه که بیش از همه برای رژیم دردناک و فاجعه‌بار است خبرهای اخیر است که حاکی از نزدیک شدن روسیه به آمریکا در سوریه و فشار آمریکا به روسیه برای بیرون کردن رژیم از آن کشور است. کشوری که رژیم آن را به‌عنوان عمق استراتژیک خود تعریف کرده است.

حالا رژیم آخوندی، چاره‌ای جز تمکین از روسیه‌ای که خودش پای آن را در سوریه باز کرده است، ندارد.

علی خرم یکی از عناصر باند روحانی در زمینه بی‌نتیجه بودن سیاست نگاه به شرق و در زمینه رابطه با روسیه می‌‌گوید«روسیه بارها از پشت به ایران خنجر زده است».

خرم در تشریح این نظرش اضافه می‌کند: «... برخی مانند روسیه منتظر فرصت طلایی فشار آمریکا بر ایران هستند تا از یک سو جیب خود را در تنگناهای اقتصادی ایران پر کنند و از سوی دیگر با کارت ایران مشکلات سیاست خارجی خود را با آمریکا و غرب حل و فصل کنند... شرق و در رأس آن روسیه، در حد اروپایی‌ها هم قصد دفاع از ایران را ندارند و از پشت خنجر زدن مکرر روس‌ها، اظهر من الشمس است».(روزنامه شرق ۱۰تیر۹۷)

خبرگزاری سپاه پاسداران(فارس)۱۰تیر ۹۷هم از قول جان بولتون مشاور امنیتی دونالد ترامپ می‌نویسد: «ترامپ برای خارج کردن ایران از سوریه از پوتین کمک خواهد خواست».

روزنامه جهان صنعت ۱۰تیر۹۷نیز می‌نویسد زمانی که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران کاهش می‌یابد و«قیمت نفت بالا می‌رود،روسیه به عرضه‌کننده مهم نفت به کشورهایی که (حتی برخلاف میل‌شان) به تحریم‌های ضدایرانی ترامپ پایبند هستند، تبدیل می‌شود».

جهان صنعت در ادامه به هماهنگی آمریکا و روسیه در زمینه افزایش تولید نفت علیه نظام آخوندی اشاره می‌کند و آن را «خود شیرینی پوتین برای ترامپ» می‌داند.

نویسنده مقاله این روزنامه در رابطه با سیاست روسیه در سوریه این احتمال را نیز می‌دهد که زمانی که پوتین و ترامپ با هم دیدار کنند «احتمال انجام گفت‌وگوهایی گسترده‌تر برای کمک به خارج کردن نیروهای ایرانی از سوریه و بازگرداندن آنها به ایران وجود دارد. این گام قابل توجهی رو به جلو خواهد بود. تا با روسیه به یک توافق برسیم، این امکان‌پذیر است».

همان‌طور که اشاره شد واقعیت این است که کشورها بر اساس منافع خود با کشورهای دیگر رابطه‌شان را تنظیم می‌کنند.

بنابراین در شرایط کنونی که حکومت آخوندی زیر ضرب انزوای منطقه‌ای و جهانی است و در داخل نیز با قیامی مستمر روبه‌رو است، طبیعی است که اقدامات روسیه که در جهت تأمین منافع خودش عمل می‌کند فشار روی رژیم مضاعف می‌شود.

در این رابطه حسن هانی‌زاده یکی از کارشناسان حکومتی اظهار می‌دارد:« روس‌ها اکنون فاصله خود را با ایران افزایش داده و در حوزه‌های اقتصادی، نفتی و حتی موضوع سوریه سعی می‌کنند که جانب طرف دیگر یعنی آمریکا را بگیرند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران خیلی نباید روی کمکهای روسیه و حتی چین حساب کند». (روزنامه آرمان ۱۰تیر۹۷)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e48cd2d4-d7ac-4bac-af61-42ccc958bac8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات