728 x 90

مطالبات انباشته، شکاف اجتماعی؛ امر خطرناک - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

عمده مطالب روزنامه‌های حکومتی امروز به نمایش تحلیف رئیسی و رئیس‌جمهو ر شدن او اختصاص یافته است. در کنار آن ابراز نگرانی از انزوای جهانی و منطقه‌یی نظام به‌دنبال تعرض رژیم به کشتی‌ها در خلیج‌فارس دیده می‌شود. جنگ گرگها برای سهم‌خواهی در کابینه رئیسی از جمله بحرانها در باند خامنه‌ای است که روزنامه‌های هر دو باند انعکاس داده‌اند. در کنار آن بحرانهای اقتصادی اجتماعی و فاش‌گوییها در مورد میزان کرونا از جمله چشمگیرترین مطالب هستند.

مطالبات انباشته، شکاف اجتماعی؛ امر خطرناک

مضمون مشترک روزنامه‌های هر دو باند غالب و مغلوب، در مورد رئیسی و دولتش، هشدار نسبت به شرایط انقلابی و تهدید انفجار خشم مردم است.

ستاره صبح در مطلبی که ۱۳ راه‌کار برای برون‌رفت نظام از بحران ارائه داده ابتدا به بن‌بست باجگیری در منطقه اذعان کرده و نوشته «باید دانست که سیاست «توپ» و «تشر» جواب نمی‌دهد اگر جواب می‌داد، اکنون باید وضع کره شمالی، کوبا، ونزوئلا، گل‌وبلبل بود که نیست». در مورد سیاست‌های داخلی هم هشدار داده اگر کاری در زمینه اقتصاد نتوانند انجام دهند: «بدون تردید بر حجم نارضایتی‌ها افزوده خواهد شد چه‌بسا به اعتراض نیز تبدیل شود».

همدلی زیر عنوان آزمونی برای رئیسی نوشته: «فارغ از تمام مشکلات کشور، بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان و سیستم مدیریتی کشور، بیش‌از‌پیش افزایش یافته است».

مستقل هم در مطلبی هشدار داده: «فشار نگران‌کننده اقتصادی در کنار فراوانی مرگ و میر به‌دلیل شیوع بیماری و ناکارآمدی نهادهای تصمیم‌گیرنده، مردم به ستوه آمده را در نهایت به مرحله‌ای می‌رساند که دیگر چیزی برای از دست دادن نخواهند داشت. و این فرایند خطرناکی است که بارها و بارها با وجود تمام ممیزی‌ها هشدار داده شده است».

هشدارها در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم قابل توجه هستند. سیاست روز بحرانهای داخلی و خارجی نظام را یک هشدار کرده و نوشته: «این‌که در بیرون از مرزهای کشور تلاش‌ها و سرمایه‌گذاریهایی در جهت ناامنی و تبدیل امر اجتماعی به امر سیاسی و امنیتی صورت می‌گیرد، قابل انکار نیست؛ اما به همان نحو و اندازه زمینه‌های داخلی بروز ناآرامی و تشویش در کشور نیز قابل انکار نیست».

فرهیختگان روزنامه دیگر باند خامنه‌ای هم به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است: «در واقع مطالبات زیادی تلنبار و انباشت شده که اگر شما نتوانید این حجم انباشت شده مطالبات را پاسخ دهید به شکاف اجتماعی دامن زده‌اید که این امر خطرناکی است».

تلفات کرونا و رشد منفی اقتصادی؛ فتیلهٔ انفجاری

در روزنامه‌های حکومتی به بحرانهای اقتصادی و تلفات روزافزون کرونا و اذعان به آمار دروغ حکومتی اعتراف شده وجه دیگری از فضای انفجاری جامعه را به نمایش گذاشته است. دنیای اقتصاد با عنوان «خودمان مقصریم یا دیگران» به ۳۲سال حاکمیت خامنه‌ای اشاره کرده و نوشته است: «تحریم‌ها بر وخامت اوضاع اقتصادی تاثیر غیرقابل انکاری داشته‌اند. مشکل این تحلیل اما اینجاست که وضعیت نابسامان اقتصاد کشور ما صرفاً به ۱۰سال گذشته و دوران تشدید تحریم‌ها محدود نمی‌شود. در حقیقت در یک دوره ۳۲ساله نرخ رشد اقتصادی کشور با در نظر گرفتن افزایش جمعیت کشور این عدد به صفر یا حتی به عددی منفی خواهد رسید».

شرق در مطلبی در مورد میزان تلفات کرونا اعتراف کرده است: «. . هنوز آمار مرگ‌ومیر به ۴۰۰ نرسیده بود که یکی از فعالان این عرصه با تکیه بر آمار متوفیان تهران و یکی دیگر از مناطق، به‌قول داوران کشتی، زیر خم این عدد را گرفت و عدد را سه برابر عنوان و از تلفات هزار و ۲۰۰ نفری یاد کرد. عدد فعالی را که از هزار و ۲۰۰نفر یاد کرد، به واقعیت نزدیک‌تر می‌دانم».

اعتماد هم در مطلبی با عنوان «برگزاری مناسک یا کنترل کرونا؟» در مورد میزان تلفات نوشته «تعداد فوتی‌های رسمی به بالای ۴۵۰ رسیده است و اگر تعداد واقعی را بر اساس محاسبات دقیق انجام شده سال گذشته حساب کنیم، روزانه چهار رقمی خواهد بود».

اعتماد در مطلب دیگری به سیاست نظام در رها کردن مردم در وضعیت شیوع کرونا نوشته است: «ما در جدول واکسیناسیون جهان رتبه بسیار پایینی داریم و حالا در مقام ابتلا به صدر این جدول صعود کرده‌ایم!» در ادامه نوشته است: «مردم آن‌چنان در عسرت به سر می‌برند و بسیاری به نان شب محتاجند که آزادی بیان و حقوق حقه شهروندی برای‌شان در اولویت چندم هم قرار نمی‌گیرد. استراتژی خوبی است که نان کمیاب شود تا نایابی آزادی حس نشود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f26f8854-78a1-4639-8c4b-320cbe7e41dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات