728 x 90

شکست یا مذاکرات طولانی!؟ - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی یکشنبه چهاردهم آذر، موضوع مذاکرات وین بیشترین تیترها و مطالب را به خود اختصاص داده. البته تیترهایی سراپا ضدونقیض. برخی از بن‌بست مذاکرات گفته‌اند و عده‌یی که اغلب در باند خامنه‌ای هستند از پیروزی تیم مذاکره‌کننده و چشم‌انداز روشن مذاکرات نوشته‌اند. در باند مغلوب هم بر ضرورت رفتن پای میز مذاکره و کوتاه‌آمدن از خواسته‌ها به رژیم گوشزد شده. سایر مطالب روزنامه‌ها شامل بحران آب و قیام مردم اصفهان و بحرانهای اقتصادی اجتماعی هستند که این روزها مبحث بودجه سال آینده هم به آن اضافه شده

 

نقطهٔ انفجار، زمان تعیین تکلیف!

روزنامه‌های باند مغلوب بیشترین هشدارها را داده‌اند. مضمون هشدارها هم همه رسیدن جامعه به مرز انفجار و انقلاب است. این هشدارها هم در خصوص وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم داده شده و هم در مورد ادامه سیاست‌های سرکوبگرانهٔ رژیم در مواجهه با قیامها و هم در مورد ادامه خط چالش با جامعه جهانی که نتیجه‌اش فشار تحریم‌ها بر گردهٔ مردم محروم است.

«اظهارات قالیباف مردود است» عنوان مطلبی است که مستقل برای حرفهای اکبر اعلمی از ریزشیهای باند خامنه‌ای که از مجلس ششم به بعد لباس اصلاحات پوشید و الآن به باند خامنه‌ای حمله کرده و هشدار داده که: «وقتی وضعیت معاش بخش زیادی از مردم یک جامعه به نقطه غیرقابل تحمل می‌رسد آن هم در شرایطی که طبقه کوچکی بخش عمده ثروت را در انحصار خود دارند و در رفاه و عافیت زندگی می‌کنند، چنین وضعیتی که نقطه انفجار است می‌تواند به یک بحران سیاسی و اجتماعی و شورش بیانجامد».

ستاره صبح هم در بررسی کارنامه ۱۰۰روز آخوند رئیسی جلاد به‌نقل از یک کارشناس حکومتی به فضای انفجاری جامعه و بی‌راه‌حلی و بی‌عملی رئیسی اشاره کرده و نوشته است: «در شرایط کنونی افزایش دلار روی زندگی مردم تأثیر منفی دارد. به‌قول سعدی «هر که دست از جان بشوید هر چه در دل دارد بگوید»، دیگر مسأله بحث اقشار نیست. بر اساس آمارها ۳۰میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق هستند و ۶۰میلیون نفر به کمک نیاز دارند؛ که روزها مسأله نیازهای حیاتی مردم است. مسأله نان، گوشت، تخم‌مرغ و... است که اگر نباشد اعتراضات آب به مسائلی دیگر تبدیل خواهد شد». در ادامه هم تأکید کرده: «این مسائل باید حل شود وگرنه مشکلات ادامه خواهد داشت و ممکن است به آشوب منجر می‌شود».

روزنامهٔ ابتکار از باند مغلوب در سرمقاله‌اش با عنوان: «چرا رسیدن به توافق در برجام، منطقی‌ترین کار است؟» از بحران خارجی نظام به بحران درونی رسیده و هشدار داده و نوشته: «برای درک تاریکی تحولات احتمالی کافیست تصویر آینده را بعد از شکست مذاکرات تصور کنیم؛ به‌زعم غربی‌ها پیش‌بینی می‌شود پس از شکست مذاکرات در کوتاه مدت، انتظارات تورمی در ایران بالاتر خواهد رفت و با افزایش بیشتر تورم، احتمالاً ایران با اعتراضات صنفی بیشتری مواجه خواهد شد». این روزنامه در ادامه هم به نظام هشدار داده در صورت ادامه سیاست‌های هسته‌یی، تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌های جهانی و رفتن پرونده نظام به فصل هفتم منشور ملل متحد احتمالش بیشتر خواهد شد.

 

شکست یا مذاکرات طولانی!؟

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای مثل کیهان و وطن امروز، با صراحت بر ادامه خط باج‌خواهی تأکید کرده و تهدید کرده‌اند در صورت شکست مذاکرات به غنی‌سازی ادامه می‌دهند.

اما سایر روزنامه و برخی از روزنامه‌های باند خود خامنه‌ای بر چشم‌انداز نامعلوم و تیرهٔ مذاکرات متمرکز شده‌اند.

«شکست یا مذاکرات طولانی؟» عنوان مطلب جهان صنعت است «تحلیل اوضاع در این شرایط اما چندان ساده نیست و دلیلش هم تفاوتها و تعارضاتی است که در مواضع طرفین برجامی شاهدیم».

«صدای پای ترامپ» عنوان مطلب مستقل است که با اشاره به احتمال تحولات آتی در آمریکا نوشته است: «اگر مذاکرات کماکان به نتیجه نرسد؛ قطعاً در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش رو، شرایط دشوارتری برای احیای برجام پیش خواهد آمد. برخی جمهوریخواهان در فکر آن هستند که در صورت احیای برجام، در دولت خودشان آنرا لغو کنند. همه این مسائل شرایط را پیچیده‌تر کرده و از طرفی فشار تحریم‌ها بر مردم بسیار زیاد است و لزوم رفع فوری آنها حس می‌شود».

فرهیختگان از باند خود خامنه‌ای هم به‌رغم شعارهای این باند شرایط رو به سختی ارزیابی کرده و نوشته: «اگر قرار باشد هم‌چنان بازی مقصرنمایی ادامه پیدا کند، فکر می‌کنم روند گفت و گوها سخت و دشوار و بسیار کند بشود. شاید چند دوری لازم باشد که ما ببینیم آیا اتفاقی در زمینه رسیدن به توافق می‌افتد یا خیر».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3ee3ab88-0866-4195-8aff-58d59d1d92e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات