728 x 90

رویترز: ایران نقض کلیدی توافق اتمی ۲۰۱۵ را با غنی‌سازی اروانیوم تشدید کرده است

فعالیت مخفی اتمی رژیم
فعالیت مخفی اتمی رژیم

دو گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رژیم ایران نقض توافق اتمی را در سایت غنی‌سازی زیرزمینی خود تشدید می‌کند

خبرگزاری رویترز بعد از مشاهده ۲ گزارش آژانس در روز سه‌شنبه نوشت:

ایران نقض کلیدی توافق اتمی ۲۰۱۵ را با غنی‌سازی اروانیوم با تعداد زیادی از دستگاه‌های سانتریفوژ پیشرفته در مجتمعی زیر زمینی تشدید کرده است.

توافقنامه می‌گوید رژیم ایران می‌تواند اورانیوم را تنها در یک سایت اصلی اورانیوم خود در سایت زیرزمینی مجتمع نطنز با اولین نسل از سانتریفوژهای ای آر یک IR۱انجام دهد.

رژیم ایران سال گذشته غنی‌سازی را با یک آبشار از دستگاه‌های مؤثرتر آی آر ۲ام شروع کرد و در دسامبر گفت سه آبشار دیگر نصب خواهد کرد.

رویترز می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز سه‌شنبه به‌دست رویتر رسیده است گفت «رژیم ایران نصب یکی از سه آبشاری را که شامل ۱۷۴ سانتریفوژآی آر ۲ام است را تکمیل کرده و در ۳۰ژانویه ۲۰۲۱ رژیم ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم (یو اف ۶) را به این آبشار شروع کرده است». بعداً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که جمهوری اسلامی غنی‌سازی با آبشار دوم را نیز شروع کرده است.

در گزارش دوم نیز که توسط رویترز سه‌شنبه شب مشاهده شده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط گفت ایران آنرا بانامه‌ای به تاریخ اول فوریه از دو آبشار سانتریفوژهای آی آر -۶ مطلع کرده که در سایت فردو برای استفاده در ۱۰۴۴دستگاه آی آر-۱ نصب شده‌اند که در ۶آبشار در حال غنی‌سازی می‌باشند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌یی تأیید کرد که رژیم ایران آنرا مطلع کرده است که دو آبشار در فردو نیز نصب خواهد شد.

در واشنگتن ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه به خبرنگاران گفت اقدامات اخیر رژیم ایران به «فوریت» آمریکا برای پرداخت به برنامه اتمی ایران می‌افزاید. اوایل سه‌شنبه وزیر انرژی اسراییل گفت برای رژیم ایران حدوداً تا ۶ماه دیگر زمان می‌برد تا که مواد شکاف‌پذیر کافی برای یک سلاح اتمی تولید کند زمانبندی که دوبرابر میزان پیش‌بینی شده توسط یک مقام ارشد دولت بایدن بود... ( رویترز ۱۵ بهمن ).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1b63da3f-0d57-4ccc-a416-f052a01623a2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات