728 x 90

دید‌بان حقوق بشر برخورد رژیم ایران با معترضان به سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی را محکوم کرد

سقوط هواپیمای اوکراینی
سقوط هواپیمای اوکراینی

دیدبان حقوق‌بشر روز ۱۹اردیبهشت در بیانیه‌یی ضمن محکوم کردن صدور احکام زندان برای معترضان به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط رژیم ایران؛ این روند را ناقض حق تجمع مسالمت‌آمیز و اعتراض دانست و نوشت: «در یک ماه گذشته حداقل ۱۳نفر در ایران به‌خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز به ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراین به زندان محکوم شده‌اند. رژیم ایران باید این روند را که ناقض حق تجمع مسالمت‌آمیز و اعتراض است، متوقف کند».

در همین حال مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دید‌بان حقوق‌بشر، مقام‌های رژیم ایران را به فرار از مسئولیت متهم کرده و گفت: «آنها با امتناع از ارائه جزییات درباره تحقیق و تفحص درباره این مساله، در محکوم کردن افراد معترض هیچ وقتی تلف نمی‌کنند».

خاطرنشان می‌شود در روز ۱۸دی ۹۸ یک هواپیمای اوکراینی دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه موسوم به خمینی در تهران مورد هدف دو فروند موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶مسافر آن جان باختند. رژیم ایران سرانجام پس از سه روز انکار و پس از افشای بسیاری از جزئیات این جنایت مجبور به اعتراف شد و اعلام کرد به‌خاطر خطای انسانی این هواپیما مورد هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce2d50f6-6e20-448a-ba8c-a202c545d91e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات