728 x 90

در هراس از آبانی دیگر!

تصویری از قیام آبان ۹۸
تصویری از قیام آبان ۹۸

پس از گذشت حدود ده روز از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، هنوز هم سردمداران حاکمیت از این‌که پیآمد آن منجر به قیامی مانند قیام آبان ۹۸ نشده، ابراز خوشحالی و شکرگزاری می‌کنند.

چرا که آمادگی شرایط عینی جامعه به حدی است که می‌تواند هر فشاری بر مردم مانند گرانی بنزین در آبان ۹۸ تبدیل به جرقه انفجاری گردد و این واقعیتی است که سردمداران رژیم به آن اشراف دارند.

در هراس از چنین وضعیتی است که یک کارشناس حکومتی در روزنامه دنیای اقتصاد ۱۵شهریور ۱۴۰۰ ضمن اشاره به درس‌های تلخی که قیام آبان ۹۸ برای نظام داشته، به دولت رئیسی جلاد توصیه کرده که از تجربه‌های تلخ این قیام درس گرفته و «سعی کنند «بهترین راه را برای برون‌رفت از چالشهای اقتصادی – اجتماعی» انتخاب کنند که مبتنی «برسلیقه شخصی» نباشد.

او هم‌چنین توصیه کرده دولت رئیسی نسبت به واقعیات جامعه و هم‌چنین نظر کارشناسان و شرایط انفجاری جامعه بی‌توجه نباشد، چرا که بی‌توجهی به این واقعیات «می‌تواند سریع‌ترین دستورالعمل برای تکرار آبان ۹۸ باشد».

روزنامه حکومتی شرق ۱۵آبان ۱۴۰۰ هم با اشاره به پاسخ ندادن نظام به مطالبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم، تأکید کرده که «پوپولیسم دولتی»، «در سرخوردگی مردم نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است»، به این معنی که مردم هیچ نقشی در امور کشور و حتی تعیین سرنوشت خود ندارند.

از نظر مقاله‌نویس روزنامه حکومتی شرق ناکامی مردم در رسیدن به خواست‌های خود درگذشته «زمینه ساز اعتراضات دی و آبان (دی ۹۶ و آبان ۹۸)» و باعث «شکاف جدی مردم» با حاکمیت شده، طوری که «هر اقدام پوپولیستی، خاصه دولتی آن» در بستن این شکاف غیرمؤثر است.

این شکاف به حدی است که پاسدار غلامرضا جلالی سرکرده سازمان پدافند غیرعامل بر این نکته تأکید کرد، که پیآمد حمله سایبری به سامانه سوخت می‌توانست «تبدیل به یک جریان اعتراض و آشوب» منجر شود. او هشدار داد «اگر کوتاه بیاییم و دقت نکنیم می‌تواند برای خودش پیامدهای جدی را در این زمینه داشته باشد» (خبرگزاری ایسنا ۱۴آبان ۱۴۰۰).

پاسدار حسین اشتری سرکرده نیروی انتظامی نیز ضمن اشاره به قیام آبان ۹۸ و موضوع گران کردن بنزین که زمینه‌ساز جرقه قیام شد، از این‌که «حادثه اخلال در سیستم کارت‌های سوخت» زمینه‌ساز جرقه قیام و خیزش بزرگ دیگری نشد ابراز خوشحالی کرد، و کلاه نیروی انتظامی را پیزور نشان کرد و گفت: «دشمن به‌دنبال تکرار اتفاقات آبان ۹۸ بود که با هوشیاری و پشتیبانیهای فنی پلیس فتای ناجا و با حضور به موقع مأموران و استقرار آنها در پمپ‌بنزینها از این توطئه دشمن جلوگیری و با هوشمندی موضوع مدیریت شد» (خبرگزاری تسنیم ۱۲آبان ۱۴۰۰).

اگر چه پاسدار اشتری به یک مورد از به‌اصطلاح مدیریت جلوگیری از قیام اشاره کرد، اما واقعیت این است که بعد از قیام سال۸۸ به‌خصوص بعد از قیام آبان ۹۸ کار اصلی سردمداران رژیم و تمامی نهادهای آن خصوصاً نیروهای سرکوب، به‌اصطلاح مدیریت حوادث است که به قیام منجر نشود.

بی‌دلیل نیست که خامنه‌ای با گماردن آخوند جلاد ابراهیم رئیسی در مقام ریاست‌جمهوری، و آخوند رئیسی با انتصاب گله‌ای از پاسداران در مقام وزارت و استانداری و... ، تلاش دارند به هر قیمتی از بروز اعتراضات و خیزش و قیام جلوگیری کنند.

اما واقعیت این است که مردم از تمامیت نظام ولایت فقیه عبور کرده‌اند و رابطه آنها با حاکمیت به درجه‌ای از آنتاگونیسم رسیده، که هر حادثه کوچک یا بزرگ و در هر شرایط زمانی می‌تواند مبنایی برای قیامی بزرگ گردد.

این موضوعی است که سردمداران حاکمیت هم به آن آگاهی کامل دارند، و تقریباً به‌طور روزمره کارشناسان و رسانه‌های حکومتی نسبت به شرایط انفجاری جامعه هشدار می‌دهند.

نگاهی به کر هماهنگی که امام جمعه‌های خامنه‌ای در همین هفته نسبت به خطر مجاهدین و تاثیرگذاریشان در جوانان داشتند، به‌روشنی مؤید این واقعیت است.

روزنامه حکومتی مستقل ۱۵آبان از قول چمران یک مهره رژیمی این واقعیت را این طور بازتاب داده است:

«مگر نمی‌بینیم همین (مجاهدین) جوانان را برای شورش و اغتشاش تحریک می‌کنند؟ آیا کسی ابهام دارد که گسترش فعالیت‌های مخرب (مجاهدین) و جذب جوانان، در بستر بحران اقتصادی امکان‌پذیر شده است؟ اگر گسل اجتماعی به‌حرکت درآید، حتی فکر کردن به پیآمد زلزلهٔ آن نیز خوفناک است» .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3b1bdee2-b922-43b5-b03e-15e4d2ac1b75"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات