728 x 90

انقباضی برای مردم، انبساطی برای نهادها - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز دوشنبه ۲۲آذر، بیشترین مطالب اختصاص دارد به بررسی بودجه سال۱۴۰۱که روز گذشته، با یک هفته تأخیر لایحه آنرا آخوند رئیسی به مجلس داد. در کنار این موضوع مذاکرات وین موضوع روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.

 

انقباضی برای مردم، انبساطی برای نهادها

روزنامه‌های هم‌سو با آخوند رئیسی طبق معمول با قیل و قال حول لایحه بودجه تلاش کرده‌اند آنرا تافتهٔ جدا بافته معرفی کنند. اما اینها هم نتوانسته‌اند وحشت خودشون را از شوک ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و انفجار قیمت‌ها پنهان کنند. در روزنامه‌های باند مغلوب اذعان کرده‌اند که این هم مثل لوایح بودجه سال‌های قبل پر است از انواع تناقضات که در زیر لایه‌های ردیفها پنهان شده. برجسته‌ترین موضوعی که اعتراف کرده‌اند این است که این لایحه یا در واقع نقشه‌مسیر اقتصادی سال آینده رو به مردم انقباضی و رو به نهادهای حاکمیتی و شرکت‌های دولتی انبساطی است.

«حساسیت حذف دلار ۴۲۰۰تومانی» عنوان مطلب سیاست روز از باند خامنه‌ای است که از وارد شدن شوک گرانی به جامعه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده: «در واقع دولت باید زمینه تصمیمی را که گرفته آماده کند و آنگاه دست به اقدام بزند در غیراین صورت تبعات حذف دلار ۴۲۰۰تومانی سنگین خواهد بود. هم‌اکنون تورم و افزایش قیمت کالاها و خدمات در اوج قرار دارد به‌ویژه در بخش مسکن که باعث فشار شدیدی به مستأجران شده است و اگر قرار باشد با اجرای حذف دلار ۴۲۰۰تومانی کشور شاهد افزایش قیمتها و تورم شود، غیرقابل تحمل خواهد بود».

«جاده مه‌آلود اقتصاد» هم عنوان سرمقاله ابتکار از باند مغلوب است ضمن پاسخ به ضدونقیض‌گوییهای آخوند رئیسی در مورد این‌که معیشت مردم را به مذاکرات برجامی گره نزده نوشته است: «هیچ کارشناسی نمی‌داند که چگونه می‌توان بدون تعامل با جهان، اقتصادی با رشد بالا داشت و چگونه می‌توان معادلات بین‌المللی را از مقوله اقتصاد جدا کرد». در ادامه هم سربسته تهدید قیام را گوشزد کرده و نوشته است: «واقعیت آن است که وضعیت فعلی کشور تاب و توان آزمون خطای وعده‌های داده شده را ندارد».

«انقباضی برای مردم، انبساطی برای نهادها» عنوان یکی از چند مطلب همدلی در مورد بودجه است که از جمله نوشته: «به نظر می‌رسد بودجه سال آینده برای عوام انقباضی و برای عده‌یی دیگر انبساطی در نظر گرفته شده است. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که دولت برای صدا و سیما در سال آینده، روزی ۱۴.۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است. این در حالی است که صدا و سیما که در میان عوام به رسانه میلی شهرت دارد و در بسیاری از برنامه‌های خود درباره موضوع قناعت و صرفه‌جویی صحبت می‌کند، اما ظاهراً خود اشتهای سیری‌ناپذیری در زمینه استفاده از منابع کشور دارد». شایان ذکر است که طبق اظهارات آخوند رئیسی که روزنامه‌ها منعکس کرده‌اند بودجه سال آینده از بودجه امسال در مجموع کمتر است. اما بودجه سپاه پاسداران دو و نیم برابر شده. سایر نهادهای نظامی و امنیتی هم علاوه بر ردیف بودجه ریالی مجموعاً چهارونیم میلیارد یورو نفت دریافت کرده‌اند که خودشان به فروش رسانده و صرف پروژه‌های به‌اصطلاح توسعه کنند.

 

دستور توافق صادر شد!

«دستور توافق صادر شد؛ بدون همراهی روسیه و چین» عنوان اظهارات ساداتیان سفیر پیشین رژیم در انگلستان است در صفحه اول آرمان درج شده و کاملاً گویاست. این برجسته‌ترین نکته روزنامه‌ها در مورد مذاکرات وین است.

«مذاکره از نگاه ما و آنها» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که با درج اظهارات باقری کنی اعتراف ضمنی او به عقب‌نشینی نظام از شروطش را روشن می‌کند که گفته است: «ما وارث مجموعه‌یی از تلاش‌هایی که در نیمه اول امسال انجام شد، هستیم. وقتی دولت جدید شکل گرفت طبیعی بود در موضوعات مختلف از جمله سیاست خارجی دستور کارهای متفاوت با دولت قبل داشته باشیم اما در مسائل مرتبط با تعهدات بین‌المللی یا مرتبط با منافع ملی باید یک نگاه جامع که بتواند اجماع طرف‌های مختلف در کشور را به‌دنبال داشته باشد، بر این عرصه حاکمیت کند» .

«بلوغ سیاسی در دایره هسته‌یی» عنوان سرمقاله رسالت از باند خامنه‌ای است که از باند رقیب خواسته گذشتهٔ ضدبرجامی آنها را به رویشان نیاورد و در مسیر حفظ منافع «ملی» که همان اسم مستعار نظام ولایت است همه یک حرف را بزنند. رسالت نوشته: «بر کسی پوشیده نیست، مسیری که اگر چه نیازمند وحدت و انسجام در تراز ملی بود و هست اما متأسفانه در سال‌های گذشته به پرتنش‌ترین محل منازعه و رودررویی جریانهای سیاسی داخل کشور بدل شد. در مسیر این تقابل، آنچه ناروا دیده و شنیده نمی‌شد، منافع نظام و مردم بود که لابه‌لای رجزخوانی‌ها و تنازعات سیاست داخلی قربانی می‌شد، غافل از این‌که آنچه سر میز چانه‌زنی خارجی قرار گرفته و در داخل به عامل شکاف سیاست داخلی بدل شده منافع ملی است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d48b4d3c-b145-4a9e-886e-e3d3a3bc51a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات