728 x 90

فیگارو: بحرانهای سال۲۰۲۲ در کمین جهان؛ رژیم ایران از زمان گزینش رئیسی نقض برجام را تشدید کرده است

سایت اتمی رژیم - عکس از آرشیو
سایت اتمی رژیم - عکس از آرشیو

روزنامه فرانسوی فیگارو روز ۷دیماه طی مقاله‌یی درباره رخدادهای بحرانی سال۲۰۲۲ نوشت: برخی از بحرانهای پیش روی جهان که طبعاً در کمین ریاست فرانسه در اتحادیه اروپا نیز نشسته، از پیش مشخص است. اولین مورد، موضوع هسته‌یی رژیم ایران است، که اگر چه لزوماً تیتر اول رسانه‌ها نیست، اما خاورمیانه را با تهدید یک انقلاب واقعی مواجه می‌کند. رژیم تهران از زمان گزینش رئیس‌جمهور افراطی خود، نقض برجام را تشدید کرده و غنی‌سازی اورانیوم با غلظتهای ممنوع شده از سوی جامعه بین‌المللی در سطح ۲۰درصد و ۶۰درصد انجام می‌دهد و آبشارهای سانتریفوژ جدیدی برای غنی‌سازی۹۰درصد هم ساخته که آخرین گام در برنامه غنی‌سازی است. رژیم ایران هم‌چنین تولید فلز اورانیوم را برای ساخت پوسته سلاح آغاز کرده است.

فیگارو می‌افزاید: بسته شدن درها به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث "نابیناشدن" جامعه بین‌المللی نسبت به بخشی از این برنامه شده و همزمان رژیم ایران با پیشرفت فنی در مذاکرات خرابکاری می‌کند. مذاکره‌کنندگان این رژیم در پایان نوامبر تحت فشار جامعه بین‌الملل به وین بازگشتند و ۹۰درصد از پیشرفتهایی را که در بهار گذشته به سختی به‌دست آمده بود، منتفی ساختند.

 

روزنامه فیگارو در مقاله تحلیلی خود هم‌چنین نوشت: اروپاییها فقط چند روز، شاید چند هفته، فرصت دارند تا رسماً تشخیص دهند که آیا برجام به‌دلیل نقض عهدهای رژیم ایران کاملاً از محتوای تهی شده و باید آن را منسوخ دانست یا نه. اکثر کارشناسان معتقدند رژیم ایران ظرف چند هفته به اندازه کافی مواد شکاف‌پذیر خواهد داشت تا زمانی که سران آن تصمیم بگیرند قادر به ساخت سلاح هسته‌یی باشد. به‌گفته یک منبع دیپلماتیک، "در مقطعی ناگزیر باید این تصمیم سیاسی را بگیریم که ادامه بدهیم یا نه؟ این لحظه اکنون فرا رسیده است".

برخی معتقد هستند شکست مذاکرات، تحریم‌های جدید علیه رژیم ایران و راه‌اندازی مکانیسم ماشه و امکان بازگشت پرونده به شورای امنیت سازمان ملل را فراهم می‌کند. عملیات نظامی که می‌تواند توسط اسراییل آغاز شود محتمل است و امروز کسی نمی‌داند که آیا آمریکا و اروپا آن را خواهند پذیرفت یا نه؟ (شق) دیگر ظهور یک ایران اتمی است که باعث ایجاد یک بحران جدید به‌لحاظ گسترش سلاحهای هسته‌یی در منطقه می‌شود و قدرتهای منطقه‌یی، به ویژه عربستان سعودی و ترکیه را وادار می‌کند تا خود را به بمب هسته‌یی مسلح کنند».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f1443405-1c4b-4ed9-b878-a8fb4c7a12af"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات