728 x 90

الحدث: دادستان خواستار اشد مجازات برای حمید نوری شد

دادگاه دژخیم حمید نوری
دادگاه دژخیم حمید نوری

بنا به گزارش الحدث ۱۳اردیبهشت با نزدیک شدن مراحل پایانی دادگاه حمید نوری، دادگاه فعالیتش را ازسرگرفت و ۲جلسه آخر را به استماع متهم حمید نوری اختصاص داد.

دادستان کل طی این ۲جلسه آخر دلایل اثباتی قاطعی با سندیت ده‌ها اقوال شهودی که از این کشتار نجات یافته‌اند را به دادگاه ارائه داد و خواستار اشد مجازات علیه حمیدی نوری شد که جنایت علیه بشریت مرتکب شده است که زندان ابد است.

خانواده‌های قربانیان قتل‌عام ۱۳۶۷ بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی خود را در جلو دادگاه برگزار کردند و خواستار اعمال اشد مجازات علیه حمید نوری شدند.

لازم به ذکر است که در تابستان سال ۱۳۶۷ بیش از ۳۰هزار نفر زندانی سیاسی در ایران به‌دستور مستقیم خمینی اعدام شدند که بیش از ۹۰درصد آنها از مجاهدین خلق بودند.

مجری: آخر این داده چه خواهد شد و در نهایت آیا مقامات اروپایی می‌توانند دولت ایران را مسئول پیامدهای قتل‌عام سال ۱۳۶۷ بدانند؟

حسن راضی، پژوهشگر در امور ایران در لندن: این دادگاه به پایان خودش و صدور حکم نزدیک شده است و روشن شده است که حمید نوری به‌دلیل جنایتش در ارتکاب جنایت در حق هزاران زندانی سیاسی در ایران در دهه ۸۰ قرن گذشته و این موضوع تأثیر زیادی بر روی روابط ایران و سوئد خواهد داشت و این تأثیر خودش را نشان داده است و این بحران خودش را نشان می‌دهد و تهران سفیر سوئد را فراخوانده است و یادداشت اعتراض به او داده است و این دادگاه را محکوم کرده است. این بحران در سطح ایران و سوئد باقی نخواهد ماند بلکه به بین ایران و اروپا کشیده خواهد شد به‌خصوص که آمریکا و اروپا اصرار دارند که سپاه پاسداران در لیست تروریستی باقی بماند که مربوط به توافق اتمی است... این اتهامات تنها علیه حمید نوری نیست بلکه شاهدان و دلایل اثباتی وجود دارد که این محکومیت‌ها ابراهیم رئیسی را نیز دربرمی‌گیرد که یکی از قضات و یکی از اعضای کمیته مرگ در آن قتل‌عام بوده است.

مجری: آیا ممکن است که دادگاه راه را برای محاکمه دیگر مقامات ایرانی باز کند؟

حسن راضی: دقیقاً، صدور حکم علیه حمید نوری به این معنی نیست که او تنها در این جنایت بوده است بلکه شخصیت‌های عالی‌رتبه دیگر و از جمله ابراهیم رئیسی هم بوده است و دیگران نیز بودند لذا وقتی که حمید نوری محکوم می‌شود بقیه و از جمله ابراهیم رئیسی را نیز دربرمی‌گیرد و بقیه مسئولان را دربرمی‌گیرد و حتی سفر ابراهیم رئیسی به اروپا را مشکل می‌کند. جنایت‌هایی که حمید نوری مرتکب شده بسیار کمتر از جنایت‌هایی است که ابراهیم رئیسی مرتکب شده است... محاکمه ابراهیم رئیسی یعنی محاکمه کل رژیم... و راه را برای دستگیری و محاکمه بقیه مقامات رژیم را باز می‌کند و روابط ایران و اروپا به بحران کشیده می‌شود. جنایت‌های رژیم ایران به داخل ایران منحصر نیست بلکه به بیرون هم کشیده شده است و این مقامات در بیرون نیز هستند این مقامات متهم هستند و می‌توان دستگیرشان کرد مثل اسدالله اسدی که در بلژیک است که محکوم خواهد شد و دایره محکومت مقامات رژیم ایران گسترش می‌یابد.

مجری: آیا این محاکمه بر روی توافق اتمی که جاری است تأثیر می‌گذرد...

حسن راضی: خواسته ایران این است که سپاه پاسداران از لیست تروریستی حذف بشود در صورتی‌که سپاه تا نخاع غرق در تروریزم است همه در منطقه و همه در اروپا و آمریکا پس این موضوع تأثیر زیادی بر روابط ایران و اروپا و بر مذاکرات اتمی خواهد داشت. البته این مذاکرات به نقطه توافق نرسیده است... سپاه پاسدارن و سپاه قدس برای اروپا شناخته شده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/26f87f99-1d68-4625-acd0-54e6b59c172c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات