728 x 90

آمریکا کسی را از تحریم رژیم ایران معاف نمی‌کند

دکتر محمد عباس ناجی نویسنده و تحلیلگر سیاسی امور ایران
دکتر محمد عباس ناجی نویسنده و تحلیلگر سیاسی امور ایران

دکتر محمد عباس ناجی نویسنده و تحلیلگر سیاسی امور ایران می‌گوید آمریکا به خواست اروپا برای معافیت از تحریمهای رژیم ایران تن نمی‌دهد:

خبرگزاری رویتر نوشت : فرستادگان وزارت‌‌ خزانه‌داری و وزارت‌خارجه آمریکا با سفر به کشورهای مختلف تلاش می‌کنند آنها را از تجارت با رژیم ایران منع کنند. این در حالی است که آلمان، فرانسه و انگلستان در تلاشند توافق سال ۲۰۱۵را حفظ کرده و رژیم ایران را قانع کنند به تجارت با این کشور ادامه خواهند داد.

 

از طرفی ترزامی نخست‌وزیر انگلستان با همتای اسراییلی‌اش در لندن توافق اتمی با رژیم ایران و چند پرونده خاورمیانه را مورد بررسی قرار داد .

 

بعضی کشورهای اروپایی از آمریکا خواسته‌اند تا شرکتهای بزرگشان را از لیست تحریمهای اقتصادی آمریکا خارج کند در رابطه با اختلاف مواضع سران اروپا با آمریکا بر سر پرونده اتمی رژیم ایران دکتر محمد عباس ناجی نویسنده و تحلیلگر سیاسی امور ایران گفت: آمریکا به‌سادگی به خواسته‌های اروپا پاسخ نخواهد داد و شرکتهای اروپایی را از لیست تحریمهای اقتصادی که علیه رژیم ایران اعمال کرده خارج نمی‌کند. آمریکا اعتقاد دارد که تحریم هایش عامل اصلی جلوگیری از توسعه برنامه اتمی، موشک‌های بالستیکی و دخالتهای مخربش در منطقه خواهد بود به این دلیل اگر شرکتهای اروپایی را از لیست تحریم هایش خارج کند فشار از روی رژیم ایران کم می‌شود و در نتیجه این رژیم سیاست هایش را تغییر نخواهد داد و اهداف آمریکا محقق نخواهد شد بنابراین فکر نمی‌کنم که واشینگتن در زمینه خواسته‌های اروپا از خودش نرمش نشان دهد.

 

شرایط سخت برای اروپا

در رابطه با این‌که اروپا از یک طرف می‌گوید رژیم ایران نباید از مرزهای سرخ توافق اتمی عدول کند و در عین‌حال بخواهد که شرکت هایش در ایران ادامه دهند دکتر محمد عباس ناجی گفت: به نظر م کشورهای اروپایی در شرایط کنونی در وضعیت سختی قرار گرفته‌اند و چه بسا که زیر فشار بیشتری نسبت به آمریکا و رژیم ایران قرار دارد. این‌که رژیم ایران می‌گوید دستگاههای سانتریفوژش را بیشتر می‌کند باعث فشار بیشتری بر روی کشورهای اروپایی می‌شود و این کشورها را به این سمت هدایت خواهد کرد که دیگر از آمریکا نخواهند تا شرکت هایشان را مشمول تحریمهای آمریکایی قرار ندهد و این به‌نظر من سخت خواهد بود و کشورهای اروپایی در مرحله آینده امتیازی به رژیم ایران نخواهند داد و رژیم ایران نیز دست به اقداماتی خواهد زد که توافق اتمی را با مانع روبه‌رو خواهد کرد و چه بسا که اشاره به جنگ در منطقه خاورمیانه داشته باشد.

 

آیا فرانسه جدی است؟

در رابطه با جدیت موضع فرانسه نسبت به مرز سرخی که برای رژیم ایران ترسیم کرده دکتر محمد عباس ناجی گفت: کشورهای اروپایی به‌خاطر ضرورت عمل به توافق اتمی و متوقف کردن نقض قرارداد اتمی فرصت دیگری به رژیم ایران می‌دهند ولی به نظر م رژیم ایران وارد مرحله‌ای بازگشت‌ناپذیر وارد شده . در صورتی که سانتریفوژهای جدیدی وارد کرد و غنی‌سازی‌اش را ادامه داد توافق اتمی با آنها مشکل خواهد شد و این به‌معنی نقض یک محور اصلی از محورهای توافق اتمی است. در صورتیکه این عمل اتفاق بیفتد کشورهای اروپایی هیچ دلیلی نخواهند داشت که توافق اتمی با رژیم ایران را ادامه دهند و این رژیم ناقض فاحش توافق اتمی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/682de603-b12e-48f8-ba31-b915a3ae823e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات