728 x 90

اعتراض عليه مالكي,

توطئه فرقه‌گرایانه دولت مالکی

-

نمایی از شهر سامرا
نمایی از شهر سامرا
کمتر کسی می‌تواند بمب‌گذاری در مسجد سامرا را فراموش کند. تصاویر گنبد طلایی منفجر شده آن آغاز خشونتهای بیرحمانه فرقه‌ای در عراق شد. این گنبد اکنون تعمیر شده است و کارهای بازسازی اطراف محل ادامه دارد. اما بسیاری از ساکنان این شهر سنی‌نشین نسبت به این پروژه مشکوک هستند. چرا که دولت نوری مالکی در پی طرحهای فرقه‌گرایانه است. گزارشی از فرانسه 24:
خانه عبدالستار، یکی از اهالی در چند متری مسجد سامرا است. زمینی که بسیاری آرزوی داشتن آن را دارند. بنیاد شیعه وابسته به دولت نوری مالکی برای به‌دست آوردن این زمین چندصدهزار یورو به او پیشنهاد کرده است. ولی صاحب آن می‌گوید علاقه‌ای به فروش آن ندارد.

عبدالستار می‌گوید: اگر دولت می‌خواست از این زمین برای ساختن پارک، بیمارستان، مدرسه یا تعریض خیابان استفاده کند، قابل فهم بود، ولی چرا باید خانه‌ام را به یک بنیاد مذهبی بفروشم؟

از زمان حمله، مسجد و مناره‌های آن بازسازی شده‌اند... اما بسیاری از مغازه‌داران اطراف مسجد به پروژه دولت عراق مشکوک هستند.
یکی از مغازه‌داران گفت: خانه من فقط 30هزار یورو ارزش دارد، اما آنها به من 300هزار یورو پیشنهاد کرده‌اند. چرا؟ این مبلغ بسیار زیادی است. مطمئناً مسأله مشکوکی در این رابطه وجود دارد.
او تنها فردی نیست که به دولت مشکوک است. رهبران و شیوخ عشایر زیادی دائماً به شهردار سامرا مراجعه می‌کنند و خواستار پاسخ هستند. اکثریت سنی این شهر دولت مالکی را متهم به بیرون‌راندن آنها از شهر می‌کنند.
شهردار می‌گوید: ما می‌ترسیم زیرا دولت سعی دارد بافت سنی شهر سامرا را تغییر داده و آن را به یک شهر شیعه تبدیل کند. اما ما تملک این شهر توسط هر بیناد مذهبی را رد می‌کنیم، چه سنی باشد، چه شیعه.

این پروژه قرار است طی 3سال آینده تکمیل شود، اما این مجادله مذهبی ممکن است برای مدت طولانی به‌صورت لاینحل باقی بماند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6838423f-126d-430c-b0e0-b724f5c3391f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات