728 x 90

آلودگی نفتی در جنوب تهران

                                    کشاورزان با ایجاد حوضچه، نفت را از آب جدا می کنند
کشاورزان با ایجاد حوضچه، نفت را از آب جدا می کنند

ایران کشوری که روی دریایی از سرمایه‌های طبیعی سوار شده، بیش از یک دهه است که وارد یک دوره‌ٔ خشکسالی شده است. بحران آب در ایران ظرف چند سال گذشته به‌صورت هشداردهنده در آمده است.

در وانفسای بحران آب، چه آشامیدنی و چه آب کشاورزی، معضلات سنگین دیگری گریبانگیر مردم تحت ستم و محروم کشورمان شده است؛ از جمله آنها، نشت نفت در زمینهای جنوب تهران و پیامدهای سنگین حاصل از این موضوع است.

نشست نفت پالایشگاه نفت تهران

پالایشگاه نفت تهران در شمال باقرشهر قرار دارد و سال ۱۳۴۷تأسیس شده است. مدتهاست که زمینهای اطراف پالایشگاه تهران به‌ویژه نفت شهر در جنوب شهر ری و باقر آباد به مواد نفتی آلوده شده است. کشاورزان علاوه بر آب، نفت هم از زمین بیرون می‌کشند!.

به‌علت کمبود بارندگی در سالیان اخیر، زمین‌داران این ناحیه عموماًً با حفر چاه‌های عمیق، آب مورد نیاز خود را از منابع زیرزمینی تأمین می‌کنند. این در حالی است که به سبب فرسودگی تانکرهای زیرزمینی ذخیره سوخت و لوله‌های انتقال، مواد نفتی به منابع زیرزمینی آب راه یافته است.

زمینهایی که با آب چاه‌های عمیق آلوده به نفت آبیاری شده‌اند، در اثر ترکیبات نفتی به رنگ قهوه‌ای و سیاه درآمده‌اند. غلظت این ترکیبات در نهرهایی که از چاههای آلوده آب می‌گیرند به حدی است که در نگاه اول تصور می‌شود این مواد سوختی است که از چاه استخراج می‌شود. برخی پمپهای آب در مناطق پایین دست پالایشگاه اینک به جای آب، نفت یا آب آلوده به مواد نفتی را بالا می‌کشند و بعضی کشاورزان با ایجاد حوضچه، نفت را از آب جدا و با آب باقی مانده، زمینها را آبیاری می‌کنند.

احتمال نشتی های متعدد در مخازن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و لوله‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات وجود دارد.

اهالی این منطقه به‌علت کمبود آب و نیاز مبرم به آبیاری از همین آب استفاده می‌کنند. اکثر زمینهای کشاروزی اطراف پالایشگاه یعنی حدود ۸۰درصد این زمینها، به‌دلیل استفاده از همین آبهای آلوده خشک شده و ۲۰درصد باقیمانده اراضی کشاورزی همه آلوده هستند.

از عوارض دیگر این آب آلوده، خطر و بیماری دامهایی است که از همین آب آلوده استفاده می‌کنند و لاجرم سلامتی و جان این احشام در معرض تهدید قرار دارد.

همچنین مسئولان باغ‌وحش تهران تأیید کرده‌اند که نشت نفت، آب باغ‌وحش باقر آباد را نیز تحت‌الشعاع قرار داده که عواقب خطرناکی را برای حیوانات در پی دارد.

یکی از کشاورزان این منطقه گزارش کرده بود که این آلودگی سه سال پیش آغاز شد و در اثر آن، چندین هکتار از اراضی و باغهای اطراف پالایشگاه غیرقابل کشت شدند.

در هر صورت این نخستین بار نیست که مواد نفتی از مخازن و لوله‌های انتقال پالایشگاه تهران به مزارع جنوب این شهر سرایت کرده است و سلامت شهروندان و محیط‌زیست شهری و مزارع را در خطر قرار می‌دهد. چند سال گذشته آب روستای قمصر بخش کهریزک نیز به مواد و ترکیبات نفتی آلوده شد.

این چنین است که در جامعه آخوند زده ایران، بحرانها یکی پس از دیگر سر بازکرده و فوران می‌‌کند. اولین قربانیان این بحرانها هم در گام اول خانواده‌های بی‌بضاعت و کشاورزان و قشر زحمتکش ایرانی است که تاوان جنایتها و بی‌کفایتی این رژیم فرسوده را باید بدهند.

البته که مردم قهرمان ایران در برابر این ظلم و تاریکی و فشارهای فرساینده سکوت نکرده و هر روز فریادهای اعتراض و خشم خود را بالا و بالاتر می‌برند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/336ffb68-208c-448b-abaf-90c1aa1ff028"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات