728 x 90

خروج نيروهاي آمريكا,دخالت رژيم در عراق,

نگرانی مقامات آمریکایی از کشیده شدن ضامن درگیری در خلیج فارس

-

دریادار ویلیام مک راون فرماندهی عملیات ویژه
دریادار ویلیام مک راون فرماندهی عملیات ویژه
وال استریت ژورنال نوشت: بنا‌ به گفته مقامات ارشد آمریکا، سپاه پاسداران، نیروی نظامی اخص رژیم ایران، در تلاش برای سرعت بخشیدن به عقب‌کشیدن آمریکا از این کشورها، تسلیحات جدید مرگبار به متحدانش در عراق و افغانستان در ماههای اخیر منتقل کرده است.

مقامات وزارت دفاع گفتند سپاه پاسداران موشکهایی با گلوله‌های انفجاری به شبه‌نظامیان متحدش در عراق قاچاق کرده است، تسلیحاتی که قبلاً موجب مرگ نیروهای آمریکایی شده است.

آنها گفتند، رژیم ایران، هم‌چنین موشکهای دوربرد به طالبان در افغانستان داده‌است که توان آنها را برای ضربه زدن به مواضع آمریکا و نیروهای ائتلاف از نقاط با فاصله و امن تر فزایش داده است.

چنین انتقال سلاحی می‌تواند باعث تشدید تقابل بین تهران و واشنگتن بر سر تأثیرگذاری در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا شود.

سرلشکر جیمز بوکانن سخنگوی ارشد ارتش آمریکا در یک مصاحبه گفت ”من فکر می‌کنم احتمالاً هرچقدر که تاریخ خروج نزدیک می‌شود، ما شاهد حملات سطح بالاتر و بیشتر توسط گروههای مورد حمایت رژیم ایران خواهیم بود. ولی آنها نمی‌توانند ما را از انجام هرکاری که بتوانیم در کمک به نیروهای عراق انجام دهیم، باز دارند“.

وال استریت ژورنال می‌نویسد: مقامات آمریکایی گفتند که علائم روی موشکهایی که به طالبان داده می‌شود و موقعیت کشف آنها به آنان اطمینان بالایی می‌دهد، که این سلاحها از واحدهای برون مرزی نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران می‌آید.

مقامات دفاع آمریکا هم‌چنین به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند که فعالیتهای نظامی رژیم ایران در خلیج‌فارس می‌تواند ضامن یک درگیری را بکشد.

سیاست خارجی مداخله‌جویانه رژیم ایران به‌رغم یک جنگ قدرت فزاینده در رأس حکومت بین [محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای] ، هم‌چنان ادامه دارد.

دستگیری بسیاری از دستیاران نزدیک احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر، این سؤال را که، آیا احمدی‌نژاد دوره خودش را تمام خواهد کرد یانه، برجسته می‌کند.

وال استریت ژورنال اضافه می‌کند: مقامات اروپایی و آمریکا هم‌چنین می‌گویند رژیم ایران به‌طور فزاینده و بارویکردی مهاجم برای تأثیرگذاری روی شورشها در سراسر خاورمیانه و آفریقای شمالی، درتلاش است.

رژیم تهران متهم است که برای کمک به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سرکوب قیام مردمی در این کشور، مشاوران نظامی دراختیار حکومت سوریه گذاشته است.

درماههای اخیر، بنا‌ به گفته مقامات آمریکایی، رژیم ایران هم‌چنین فعالیتهای تبلیغی و اطلاعاتی‌اش در مصر، بحرین و یمن را افزایش داده است.

مقامات آمریکا در عراق گفتند ک نیروی قدس سه گروه شبه‌نظامی اصلی را که در ماههای اخیر به نیروهای آمریکا و عراق حمله کردند. آموزش می‌دهد و تسلیح می‌کند.

کتائب حزب‌الله یا تیپهای حزب خدا یکی از آنها است که مستقیماً از فرماندهان سپاه پاسداران در ایران فرمان می‌گیرد.

وال استریت ژورنال می‌نویسد: آمریکا معتقد است دخالت رژیم ایران درافغانستان کمتر از عراق است. ولی مقامات آمریکا گفتند که آنها شواهد واضحی داشته‌اند که سپاه پاسداران موشکهای دوربرد به عناصر طالبان منتقل کرده‌اند که به‌طرز چشمگیری توانایی آنها را جهت هدف قراردادن نیروهای ناتو وآمریکا ا افزایش داده است.

مقامات دولتی و وزارت دفاع می‌گویند به‌خاطر افزایش نگرانیها درباره حمایت رژیم ایران از شبه‌نظامیان در عراق، آمریکا وسیعاً مشغول بررسی طرحهای جایگزین در مورد عقب‌کشیدن نیروها از این کشور است.

مقامات نظامی و تحلیلگران دفاعی، رژیم ایران را به‌عنوان دلیلی اولیه برای ادامه حضور آمریکا می‌دانند. آنها می‌گویند رژیم ایران برای استفاده از نیروهای نظامی‌اش که بسیار قدرتمندتر از ارتش عراق است، درتلاش است. رژیم ایران هم‌چنین توسط شبه‌نظامیان پوششی خود در داخل عراق، بغداد را برای حفظ رابطه نزدیک با تهران تحت فشار قرار می‌دهد.

وال استریت ژورنال در پایان نوشته است: دریادار ویلیام مک راون که از سوی دولت آمریکا برای فرماندهی عملیات ویژه انتخاب شده است، در این هفته به یک هیأت سنای آمریکا گفت که وی طرفدار نگهداشتن نیروی فرماندهی در عراق است که بتواند برای مقابله با تهدیدات دردسترس باشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c6f55ab-2761-4573-b775-65f8d05622de"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات