728 x 90

اعتراف به یک فقره چپاول رسمی:‌ رانت ۱۵هزار میلیارد تومانی در جیب پتروشیمی‌ها

هدایت الله خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس ارتجاع
هدایت الله خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس ارتجاع
هدایت الله خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس ارتجاع به‌یک فقره چپاول رسمی در صنعت نفت اعتراف کرد. وی ۱۰مهر ۹۶در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی مهر گفت:

«ماجرا از جایی آغاز می‌شود که دولت دهم طی بخشنامه‌ای از شرکتهای پتروشیمی خواست تا پول خوراک را به‌صورت ارزی در خارج از کشور و حساب‌هایی که به آنها معرفی می‌شود واریز کند. از آنجا که قیمت خوراک پتروشیمی برای محصولاتی که صادر می‌شد باید به‌صورت ارزی دریافت می‌شد، این بخشنامه توانست وزارت نفت و دولت را به دلار دسترسی دهد تا بتواند از این امکان برای پرداختهای ارزی در خارج از کشور بهره ببرد و یا به داخل انتقال دهند.

... بر اساس این بخشنامه اگر یک شرکت پتروشیمی، مثلاً بابت خوراک سالانه خود باید ۲۰۰میلیون دلار پرداخت کند دیگر نیازی نیست ۲۰۰میلیون دلار بپردازد بلکه با تبدیل این مبلغ به ریال در بازار ارز، با وزارت نفت تسویه کرده و باقی مانده عواید تبدیل دلار به ریال را برای خود کنار می‌گذارد.

فرض کنید در یکی از همین سال‌ها، قیمت میانگین دلار در بازار ارز ۳۶۰۰تومان بوده باشد، یک شرکت پتروشیمی با فروش ارز خود در بازار به این قیمت، ۷۲۰میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد. با توجه به دستورالعمل وزارت نفت برای دریافت پول خوراک به ریال و با پایه ارز مبادله‌ای، و با فرض این‌که قیمت ارز مبادله‌ای ۳۱۰۰تومان باشد یک شرکت پتروشیمی تنها از این محل ۱۰۰میلیارد تومان سود کسب کرده است.

... مجموع بررسی‌های موجود و اسنادی که در اختیار داریم نشان می‌دهد پتروشیمی‌ها بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان از این دستورالعمل سود کرده‌اند و این جدای از نوسانات ارزی است که در بازار رخ داده است».

بیشتر بخوانید:
یک عضو مجلس ارتجاع:‌ وزارت بهداشت وزارت رانت‌خواری و فامیل‌بازی شده است
ولی ملکی عضو مجلس ارتجاع با معرفی هاشمی به‌عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت توسط آخوند روحانی مخالفت کرد و گفت:
علت عدم اجرای مدیریت اصولی بر منابع مالی و توجه ویژه برای جیب کسانی که درآمدها ی ماهیانه میلیاردی دارند. با تأخیر در پرداخت بیمه سلامت و تأمین اجتماعی قریب به 20هزار میلیارد بدهی به وزارت بهداشت ایجاد شده است. که در برنامه ششم مجلس برای جبران آن از طریق اوراق قرضه برای شما مجوز دادند.

چرا بدون پشتوانه مالی مملکت را بدهکار کردید. هشت هزار میلیارد تومان بیمه سلامت هشت هزار میلیارد تومان برای بیمه تأمین اجتماعی. من یک سؤال می‌کنم چرا از جیب کارگری که ماهیانه یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند به جیب کسانی که درآمد یک میلیارد تومانی دارند ریختید. و تأمین اجتماعی به این طریق زمین‌گیر شد درآمد یک میلیارد تومانی یعنی مساوی هزار نفر کارگر که با این یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند اینها در این وزارتخانه وجود دارند. بنابراین در این رابطه اهمال کاری صورت گرفته است تأخیر در پرداخت یک ساله در پرداختی پزشکان اتفاق افتاده است اونها که در مناطق محروم خدمت می‌کردند این مسأله برای کسانی که به‌اصطلاح در وزارتخانه درآمدهای آن‌چنانی دارند در بیمارستان این تبعیض آشکار است آقای وزیر ممکن است برای جنابعالی و کسانی که درآمد مکفی دارند به این مسأله خیلی توجه نکنند ولی اون پزشکی که در مناطق محروم با چهار، پنج میلیون تومان کار می‌کند زندگی‌اش از کجا تأمین می‌شود یک‌سال از کجا بیاورد خرج کند. تبدیل مجموعه وزارت بهداشت به وزارت با شائبه ‌ویژه خواری و رانت‌خواری و فایل بازی.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/56adccf6-2cec-47a7-9a14-9d3930d8ec2a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات