728 x 90

-

مقر اصلی پارلمان اروپا- بروکسل - کنفرانس پیرامون نقض حقوق‌بشر در ایران با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت همزمان با روز جهانی حقوق‌بشر (۲)

-

 -
-

فرماندار هوارد دین کاندیدای ریاست‌جمهوری و رئیس پیشین حزب دموکرات آمریکا

آقای رئیس متشکرم، از میهمان‌نوازی فوق‌العاده‌تان که اجازه می‌دهد ما این جلسه را امروز این‌جا برگزار کنیم. می‌خواهم از خانم رجوی تشکر کنم. من سخنرانی‌های زیادی از وی شنیده‌ام، فکر نمی‌کنم بین آنچه ما الآن دیدیم با ارزش‌گذاری آخوندها برای زنان، تفاوت روشنی وجود داشته باشد. و البته در طرف دیگر خانم رجوی حضور دارد که از حقوق مساوی برای زنان دفاع می‌کند، آن هم تحت یکی از سرکوبگرترین رژیمهای تاریخ جهان. می‌خواهم به‌طور خلاصه راجع به اسیدپاشی‌ها صحبت کنم، این اسیدپاشی‌ها توسط جنایتکاران خیابانی انجام نشده است. این اسیدپاشی‌ها توسط گروهی به‌نام «بسیج» تحریک شده است، و حکومت نه تنها از آن چشم‌پوشی کرده، بلکه مجلس (رژیم) ایران در حال گذراندن قانونی است که افرادی را که این کار را کرده‌اند از پیگرد معاف می‌کند. این رژیم، فقط یک رژیم سرکوبگر مستبد نیست، بلکه رژیمی ددمنش است که جایی در دنیای متمدن ندارد. حضور در قلب اتحادیه اروپا مایهٴ خوشوقتی است، چون اتحادیه اروپا در حال حاضر مهم‌ترین ارگان سیاسی جهان است که از حقوق‌بشر دفاع می‌کند. شما باید به این کار ادامه دهید. ما با فشار فوق‌العاده‌یی هم در آمریکا و هم در اروپا مواجهیم که بگذاریم منافع اقتصادی، اقدامات و فلسفه‌های سیاسی‌مان را به ما دیکته کند. هیچ قیمتی وجود ندارد که به‌خاطر رها کردن حقوق‌بشر ارزش پرداختن داشته باشد؛ خواه در اوکراین باشد یا در ایران یا در هر کجای دیگر. آنچه باید از این جلسه برای محکوم‌ کردن رژیم آخوندی بیرون بیاید، اقدامات عملی است. ما در کشور خودمان، نباید دیگر اقدامات کوتاه‌مدت در رابطه با رژیم ایران در پیش بگیریم، این برخلاف منافع درازمدت ما است. در سال 1953، بیش از 60سال پیش، آمریکا و بریتانیای کبیر، بهم پیوستند تا تنها نخست‌وزیری را که در تاریخ ایران به‌صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، نخست‌وزیر مصدق را برکنار کنند. ما قیمت گزافی برای آن کار پرداخته‌ایم. اگر ما این کار را نکرده بودیم، کسی هرگز حتی اسم خمینی یا خامنه‌ای را هم نمی‌شنید. این قیمت تفکر سیاسی کوتاه‌مدت و عمل سیاسی کوتاه‌مدت است، برخلاف پرداخت قیمت بیشتر در کوتاه‌مدت، ولی پرداخت بهای بسا کمتر در تفکر دراز مدت.
منطقی نیست که زندگی 2500تن بدون سلاح را که آمریکا قول دفاع از آنان داده، فدای مماشات با آخوندها بکنیم و به آنها کمک کنیم تا از دست تحریمهای بسیار مؤثر و تنبیه‌کننده خلاص شوند. من موافق مذاکره هستم، مذاکره همیشه از جنگ بهتر است. ولی موافق هر مذاکره‌یی نیستم که اولاً به آزادی 2500 زندانی ایرانی در عراق نینجآمد و ثانیاً منشور حقوق‌بشر قابل اجرایی را در داخل ایران تضمین نکند. ما نمی‌توانیم بر روی کره زمین با چنین رژیمهایی زندگی کنیم. هیچ‌کدام از ما بی‌عیب نیست. همهٴ ما باید شفافیت داشته باشیم. این آن چیزی است که ما برای آن می‌جنگیم. ما باید بر آن به‌عنوان یکی از شروط این مذاکرات اصرار کنیم؛ این‌که ما شفافیت داریم و بی‌پرده هستیم. وزارت‌خارجه ما اگر قصدی بر اجرای حقوق‌بشر ندارد، باید صحبت‌کردن راجع به آن‌را متوقف کند. بنابراین می‌خواهم از کار فوق‌العادةتان تشکر کنم. می‌خواهم تأکید کنم که حرف‌زدن کافی نیست، عمل مهم است. می‌خواهم دولت خودم را فرا بخوانم که حرف‌زدن را بس کند و شروع به‌عمل کند. و می‌خواهم به خانم رجوی بگویم، ما از الگویی که شما ارائه کرده‌اید بسیار سپاس‌گزاریم. ما از راه طولانی طی‌شده در مبارزه شما تقدیر می‌کنیم. من بسیار مفتخر شدم که بخشی از تلاش برای خارج‌کردن سازمان شما از لیست تروریستی بودم که به آن تعلق نداشت و این‌که در کنار شما بایستم با بیاینهٴ ده ماده‌یی شما برای حقوق‌بشر، نه تنها برای برای مردان بلکه همچنین برای زنان، در ایرانی نو، آزاد و دموکراتیک. این وظیفه ما هم در آمریکا و هم در اروپا است که مطمئن بشویم که فقط درباره این موضوعات حرف نمی‌زنیم، بلکه عملاً واقعیت را می‌سازیم، و این شدنی است. متشکرم.

استرون استیونسون

با تشکر از آقای رئیس و با تشکر از شما خانم رجوی که مانند همیشه سخنان الهام‌بخشی ایراد کردید. همان‌طور که خانم رجوی شما گفتید، امروز روز جهانی حقوق‌بشر است و به‌طور مشخص امسال سازمان ملل این روز را حقوق‌بشر 365 لقب داده و بدین‌وسیله می‌گوید که هر روز سال، روز حقوق‌بشر است. متأسفانه همهٴ ما در این سالن می‌دانیم که هیچ روزی در ایران یا عراق، روز حقوق‌بشر نیست. ایران امروز، همان‌طور که خانم رجوی گفتند، غرق در خون است. عراق همسایه نیز، به‌خاطر آخوندها در تهران، غرق در خون است. 5سال پیش وقتی به‌عنوان رئیس هیأت روابط با عراق در پارلمان اروپا انتخاب شدم، از جانب بسیاری از مقامات و سفرا به من گفته شد که کار تو ایجاد روابط حسنه میان پارلمان اروپا و عراق است، تا یک رابطه حسنهٴ سمپاتیک برقرار شود. ظرف تنها چند هفته، من این واقعیت را فاش ساختم که نوری مالکی یک دیکتاتور فاسد است. همچنین بسیاری از افراد در بروکسل به من گفتند، باید ساکت بمانی و داری کشتی را غرق می‌کنی، تو عراق را بی‌ثبات خواهی کرد و چون رژیم ایران تأکید داشت و آمریکا و انگلستان هم از انتصاب مجدد نوری مالکی که با تقلب صورت گرفته بود حمایت می‌کردند، تو حتی می‌توانی گفتگوهای هسته‌یی در تهران را بی‌ثبات کنی.
اما حاضر نشدم آرام بگیرم و رفته‌رفته همراه با همکارانم در این سالن، به سرعت تبدیل به تک‌صداهایی در این رابطه شدیم. شما می‌دانید که مالکی در بغداد کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد تا من‌ را دشمن و دروغگو توصیف کند. او سپس فرستاده‌یی از بغداد به دفترم در این‌جا در پارلمان اروپا فرستاد تا از من سؤال کند، به چه چیزی نیاز است تا من ساکت شوم؟ و من گفتم قیمت آن، استعفای تو و محاکمه تو بابت جنایت علیه بشریت است.
اما می‌دانید که دوست خوبم هوارد دین گفت، غرب دچار بیماری کوته‌بینی شده است. این دقیقاً همان چیزی است که در این‌جا رخ داد. پنج سال پیش مالکی انتخابات را با اختلاف دو کرسی پارلمان، به ایاد علاوی باخت. اما رژیم ایران گفت، ما مرز سرخی علیه ایاد علاوی داریم، چرا که او همواره نسبت به دخالت رژیم ایران در عراق شکایت می‌کند؛ بنابراین به هیچ‌وجه به او اجازه نخواهیم داد نخست‌وزیر بشود. آمریکا، انگلستان و اروپا از رژیم ایران حمایت کردند و گفتند، ما از مالکی حمایت می‌کنیم تا ائتلافی تشکیل بدهد و کنترل را در دست بگیرد. این یک خطای کوته‌بینانه و یک فاجعه برای عراق، منطقه و جهان بود. عراق اکنون حمام خون است و ما بارها هشدار دادیم که همین رخ خواهد داد و جنگ داخلی صورت خواهد گرفت. اکنون حیدر العبادی، نخست‌وزیر جدید، می‌گوید بیش از یک میلیون شبه‌نظامی فعال در عراق هست که توسط نیروی قدس رژیم ایران مورد حمایت و تأمین مالی قرار گرفته و بسیاری از مواقع توسط آن رهبری می‌شوند. آنها در جنگ فرقه‌یی علیه جمعیت سنی هستند و بعد جهان می‌گوید، چرا عشایر سنی در الانبار و دیالی، در کنار ارتش عراق برای از بین ‌بردن داعش نمی‌جنگند؟ چون سنی‌ها معتقدند، شبه‌نظامیان شیعی، بدتر از داعش هستند.
اگر در مورد پاک ‌ساختن جهان از داعش جدی هستیم، اگر در مورد تشویق سنی‌ها و عشایر در عراق برای پیوستن به ارتش عراق و پیشمرگه در کردستان جدی هستیم، تا جهت اخراج داعش کمک کنند، و این تنها روش عملی است که می‌توانید با آن داعش را از بین ببرید، پس باید عراق را از دخالت رژیم ایران پاک‌سازی کنیم. ما باید به حیدر العبادی بگوییم، ژنرالهایی را که از دخالت رژیم ایران حمایت نکردند و توسط مالکی اخراج شدند مجدداً منصوب کند؛ همهٴ عناصر رژیم ایران را از عراق اخراج کنید. مجاهدین اسامی 30هزار نفر را فاش کردند که در ارتش و دستگاههای اطلاعاتی و دولت عراق کار می‌کردند و توسط رژیم ایران آموزش دیده و هفتگی حقوق دریافت می‌کنند؛ اسامی، شماره حسابهای بانکی و میزان حقوقشان را فاش کردند. این میزان دخالت رژیم ایران در عراق است. آنها سرطان خود را به تمام منطقه گسترش می‌دهند. 12سال بعد از زمانی که مجاهدین افشا کردند، رژیم ایران در حال توسعهٴ تسلیحات هسته‌یی است، ما تازه بار دیگر برای چندمین‌بار، ضرب‌الاجل آنها را برای رسیدن به توافق تمدید کردیم تا تکثیر و ساخت تسلیحات هسته‌یی را متوقف کنند؛ چیزی که همواره هشدار داده بودیم، هدف اصلی آنها است.
و ما در غرب در ادامه سیاست شکست‌خوردهٴ مماشات، چه کار می‌کنیم؟ ما می‌گوییم، باشد، شما می‌توانید شش ماه دیگر فرصت داشته باشید و به بارونس اشتون که مذاکره‌کننده اصلی اتحادیه اروپا بود فرصت می‌دهیم تا نقش خود را برای 6ماه دیگر ادامه بدهد. من در ناباوری مطلق هستم. این سیاست مماشات است که آخوندها در تمام طول مسیر آن قهقهه می‌زنند.
اخیراً بانک جهانی، عراق را بابت داشتن بدترین سیستم طرز حکومت در جهان تقبیح کرد. سازمان غیردولتی شفافیت بین‌المللی، عراق را بابت داشتن فاسدترین دولت در جهان تقیبح کرد. آنها اکنون پشت سر تنها رژیم ایران و چین در مورد تعداد اعدامها در سال، در رتبهٴ سوم قرار دارند. بنابراین، تنها یک پاسخ برای حل و فصل این موضوع وجود دارد. به حیدر العبادی بگویید، سیاست مماشات به پایان رسیده؛ به دخالت رژیم ایران پایان بدهید؛ از دیدگاه خانم رجوی و مجاهدین پیرامون اسلامی بردبار حمایت کنید، دیدگاهی از اسلام که کاملاً بر خلاف بنیادگرایی آخوندهای (حاکم) بر تهران است و کاملاً مخالف دیدگاه وحشی و قرون‌وسطایی داعش از اسلام است. این شیوه محقق کردن آزادی، دموکراسی، حقوق‌بشر، برابری جنسی، پایانی بر اعدامها، پایانی بر شکنجه و پایانی بر تکثیر‌سازی هسته‌یی می‌باشد. به این دلیل است که من از خانم رجوی و مجاهدین حمایت کرده و به این دلیل است که همه ما امروز این‌جا هستیم.
با تشکر فراوان

پاتریسیا تویا رئیس هیأت ایتالیا در گروه سوسیالیست و دموکرات

با تشکر، سلام به همگی شما و سلام به خانم رجوی، بار دیگر به پارلمان اروپا خوش آمدید، تشکر از سخنان صریح و تأثیرگذار شما. همهٴ ما که این‌جا هستیم، مصممیم به اقدام در قبال وضعیت حقوق‌بشر در ایران هستیم و می‌خواهیم صدای خود را به صدای کسانی اضافه کنیم که خواهان عدالتند. اگر طی یک سال اخیر بیش از 1000 ایرانی کشته شده‌اند، اگر همان‌طور که شما گفتید، زنان هم‌چنان هدف خشونتهای وحشتناک هستند، اگر وضعیت آن‌قدر وخیم است، نمی‌توانیم آن‌را بپذیریم، چشمانمان را ببندیم و سکوت کنیم. این‌را در این خانه، در این نهاد می‌گویم که باید حساس‌ترین نسبت به این مسائل وحشتناک باشد که باید در کل جهان معیاری در زمینه دفاع از حقوق‌بشر باشد. میزان خشونتها در ایران بسیار گسترده است، نمی‌توانیم بپذیریم که رژیم این باور را اشاعه بدهد که وضعیت خوب است و بهبود خواهد یافت. نمی‌توان از این دیکتاتوری دینی انتظار دیگری داشت. ولی پارلمان اروپا وظیفه دارد سکوت و بی‌تفاوتی مطبوعات و دولتها را در قبال وضعیت ایران بشکند. این سکوت آخوندها را تشویق می‌کند تا با مصونیت کامل کارشان را ادامه بدهند. باید برای سد کردن ماشین کشتار و شکنجه اقدام کرد، همان چیزی که شما گفتید، و باید پرونده حقوق‌بشر (رژیم) را به شورای امنیت ارجاع داد تا این جنایات علیه بشریت در یک دادگاه بین‌المللی مورد قضاوت قرار گیرند. به‌طور خاص خوشحالم که شما خانم رجوی، امروز این‌جا در میان ما هستید. شما زن شجاعی هستید و فکر می‌کنم به‌یمن رهبری تان، سمبل بسیاری از زنان هستید. زنان زیادی نه تنها در ایران، بلکه در کل منطقه. برای زنانی که در مقابله با افراد متعصب حاکم تنها هستند و نخستین کسانی هستند که در برابر آنها قرار دارند. برای شما و مبارزه ارزشمندتان بهترین آرزوها را دارم، مبارزه‌یی که با اعتقاد تا پایان از آن پشتیبانی خواهم کرد.

تونه کلام –نماینده پارلمان اروپا از استونی

به گرمی به خانم رجوی خوشآمد می‌گویم. باید بگویم که در پارلمان اروپا اکثریت نمایندگان همیشه ایران آزاد و دموکراتیک را حمایت کرده‌اند و دوستان ایران آزاد هیچ‌گاه این‌چنین قدرتمند و با حمایت وسیع نبوده‌اند. بنابراین، این یک پیام خوب است. ولی روز حقوق‌بشر ما را بر آن می‌دارد که از نقض حقوق‌بشر در جهان بیشتر آگاه شویم. در حالی که ما از وضعیت کشورهایی که در آنها حقوق‌بشر به‌طور کامل غایب است، مانند ایران، کره شمالی و چند کشور دیگر، خیلی آگاه نیستیم. لذا، بارها از این فشار روانی گریسته‌ایم. نخست این‌که ما باید با واقعیت روبه‌رو شویم و در مورد دیکتاتورهای مدره یا دیکتاتورهایی با صورت انسانی، ولی با دستان خون‌آلود دچار فریب و توهم نشویم. با چنین افرادی، هیچ‌گاه نمی‌توان یک معاملهٴ قابل اطمینان و یا توافقنامه، انجام داد. هیچ‌گاه تعداد اعدامها به‌اندازه اعدامها تحت حکومت دیکتاتور مدره جدید روحانی آن‌قدر بالا نبوده است. بنابراین، اولین کار ما این است که با حقیقت مواجه شویم. بنابراین، زمان آن است که امروز اقدام واقعی انجام بدهیم. از دولت جدید عراق درخواست می‌کنیم که محاصره پزشکی متوقف شود. جان 22تن از دست رفته است، زیرا کمک و رسیدگی پزشکی وجود نداشته است. و ما ملل‌متحد را فرا می‌خوانیم که کمپ لیبرتی تحت نظارت سازمان ملل قرار گیرد و به‌عنوان یک کمپ پناهندگی به‌رسمیت شناخته شود. ایالات متحده به‌خصوص مسئولیت دارد تا ساکنان کمپ لیبرتی را که به آنها قول مکتوب حفاظت دادند، حفاظت کند. اما زمان، زمان تغییر است. سیاست واقع‌گرانه و هم‌چنان که خانم رجوی امروز گفتند، جامعه ایران در آستانهٴ یک قیام جدید است. ما باید مردم ایران را در اشتیاقشان برای آزادی و دموکراسی حمایت کنیم. و مطمئنم، اگر ما امروز این‌جا گردهم آمده‌ایم، این یک پیام بسیار مهم به مردم ایران می‌فرستد که «نترسید، ما همه با هم هستیم».

جولی وارد - عضو کمیسیون زنان پارلمان اروپا از انگلستان


خوش آمدید. همواره وقتی با افراد جنبش شما ملاقات می‌کنم، بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرم. چون من تا وقتی امسال انتخاب شدم، نسبت به وجود چنین مشکلی و مبارزه شما بی‌اطلاع بودم. من در امر سیاست جدید هستم، اما در زمینه حقوق‌بشر جدید نیستم. فکر می‌کنم این بهترین زمینه‌یی است که می‌توانم به شما کمک و از شما حمایت کنم، چرا که در کشور خودم علیه سیاست تنفر قیام کردم و به این دلیل هم امروز این‌جا هستم. معتقدم وظیفه‌یی برای ایستادن علیه تنفر، بی‌عدالتی و سرکوب دارم، هر کجا که باشد، چه در کشور خودم، چه در اتحادیه اروپا یا در هر کجای دیگر جهان.
بنابراین، می‌خواهم نمایندگان جدید پارلمان اروپا را که مانند من برای اولین بار این‌جا هستند تشویق کنم تا تاریخچهٴ مبارزه شما و چالشهای فزاینده‌یی که روزانه با آن مواجه است را فرا بگیرند و درک کنند. کار من در پارلمان اروپا در کمیته‌های فرهنگ، تحصیلات و همچنین حقوق زنان و برابری جنسی است. من از شنیدن و کسب اطلاع از جنایات وحشتناک علیه زنان منزجر شده‌ام؛ روش‌هایی که زنان هدف قرار می‌گیرند و مجازات می‌شوند و این یک روند منفی طی می‌کند. اسیدپاشی‌های اخیر و حملات با چاقو علیه دانشجویان، از نظر من بسیار وحشتناک هستند؛ چرا که در عین‌حال حکومت قوانین جدیدی را آورده تا این‌ کار را مجاز کند و حتی آن‌ را به‌عنوان شیوه برخورد با وضعیتی که مورد پسندشان نیست مورد تشویق قرار دهد؛ یعنی وضعیتی که زنان در آن صدایی داشته باشند، اعتراض کنند، با یکدیگر کار کنند، در همسبتگی با یکدیگر باشند، در پی برابری باشند. در حالی‌که این باید همهٴ چیزی باشد که ما به‌عنوان اعضای پارلمان و رهبران برای آن حضور داریم.
بنابراین، فقط می‌خواهم بگویم، به حمایت از آرمان شما ادامه خواهم داد و تلاش می‌کنم گروه جدیدی از زنان عضو پارلمان را گردهم بیاورم تا در این‌جا در پارلمان اروپا جمع شویم، از آرمان شما حمایت کنیم و در مورد این‌که چگونه می‌توانیم با شما کار کنیم، بیشتر به اشراف برسیم. همچنین بتوانیم نشان بدهیم که شما نمونه‌یی برای ما هستید و در این رابطه من هم دارم یاد می‌گیرم که افراد زیادی در این جهان هستند که به‌عنوان سمبلهای خوبی برای ما این‌جا در پارلمان عمل می‌کنند تا نشان بدهند، چگونه ما هم می‌توانیم بهتر عمل کنیم. بنابراین، خوش آمدید و می‌دانم که بعداً شما را می‌بینم. برای همهٴ شما که مانند من این‌جا جدید هستید و دارید برای اولین بار در مورد این مبارزه خارق‌العاده و این سازمان بسیار شجاع مطلع می‌شوید، امیدوارم در کنار من بایستید تا از طریق سازمان خود، برای آزادی و دموکراسی تلاش کنید.

کازاکا


با تشکر فراوان ژرارد؛ خانم رجوی گرامی، همکاران سابق عزیز، من به‌طور واقع برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم و معتقدم این هدفی است که نباید در آن شکست بخوریم و در این رابطه بسیار مطمئن هستم که شما موفق خواهید بود.
اجازه بدهید همچنین با دوستان عزیزمان در کمپ لیبرتی صحبتی داشته باشیم. آنها اکنون با یک کارزار جدید توسط مقامات رژیم ایران مواجهند. تمامی این ساختار شکنجه روانی اطلاعات رژیم ایران از طریق بلندگوها و مأمورانی که قرار است اقوام ساکنان باشند، اما به‌طور روزمره آنها را مورد شکنجه قرار می‌دهند.
اما همچنین باید درک کنیم که این یک پرونده مجزا نیست. من کاملاً تعجب کردم وقتی دیدم وزیر خارجه آمریکا به نیروی هوایی رژیم ایران بابت بمباران داعش تبریک گفت. در واقع آنچه نیروی هوایی رژیم ایران انجام می‌دهد، و من گزارشات گسترده مشخصی در این رابطه دارم، این است که در شهرهای مانند تکریت در حال بمباران بشکه‌یی هستند، و کاملاً همه‌چیز را نابود می‌کنند و به هیچ شهروندی اجازه نمی‌دهند آنجا حضور داشته باشند. آیا جنگ با داعش این است؟ این دقیقاً عکس آن است. نتیجه این کار این است که اعراب سنی را تشویق به حمایت از داعش بکنند. این جنگ علیه داعش نیست. سپس در همین تعطیلات هفته اخیر که دوست دارم توجه دوستم آقای ژرارد را جلب کنم، چرا که من داشتم در بروکسل رانندگی می‌کردم و به رادیو گوش می‌کردم که از موفقیت بزرگ ارتش سوریه در فرودگاه دیر الزور خبر می‌داد. به‌عنوان یک پاورقی گفتند ارتش سوریه داعش را با بمبهای گاز کلر مورد حمله قرار داد. من واقعاً شوکه شدم. بمبهای گاز کلر، و این تنها یکشنبهٴ اخیر صورت گرفت، یعنی ارتش سوریه بار دیگر از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان استفاده کرد. این بار علیه کودکان در اطراف دمشق نبود، که به‌طور گسترده انجام می‌دهند، و صدها مورد وجود دارد که از این سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند. این بار اما علیه داعش بوده، و هیچ‌کسی در این رابطه چیزی نگفت. اما درست به عکس، یک گزارش بسیار بلند بالایی از شکنجه‌های سیا را داریم که 6500 صفحه است و چیزی را سند کرده که متأسفانه برای مدت زیادی ادامه داشته و شما برای مدت زمان زیادی، در واقع دیک چینی هم این موضوع را زیاد مخفی نکرد. کم و بیش بسیار روشن بود که مشغول چه کاری است. البته که این شرم‌آور است. اما چیزی که این‌جا صورت می‌گیرد، می‌خواهم شما بفهمید، بسیار شرم‌آورتر است چرا که آمریکا توافقی را امضا کرد که طبق آن سوریه مدتها پیش همهٴ تسلیحات شیمیایی خود را باید از بین می‌برد. اکنون این موضوع بسیار علنی است که این سلاحها را نابود نکرده و دارند از آن استفاده می‌کنند. این بسیار روشن است که البته به‌نام جنگ علیه داعش است، ولی همهٴ ما می‌دانیم که چگونه است. امروز داعش است، فردا بار دیگر علیه کودکان خواهد بود؛ از سوریه، از عراق، لبنان و ایران. این جنایت علیه بشریت است و نقض حقوق‌بشر بدتر از هر چیز دیگری است. بنابراین می‌خواهم به دولت آمریکا بگویم که نباید چشمان خود را ببندند چرا که صحبت از آنچه 10سال پیش در گوانتانامو صورت گرفت مطلقاً مسائلی را که امروز رخ می‌دهند توجیه نمی‌کند. درک و پذیرش این موضوع کاملاً غیرممکن است.
البته که داعش در موصل است. هفته گذشته من از عراق برگشتم و از کمپ‌های پناهندگان ایزدیها در اطراف دهوک برگشتم. مردمی که از کوه‌های سنجار برمی‌گشتند... من با دختران 15ساله مصاحبه کردم که ربوده و تبدیل به برده شده بودند. در واقع آنها مانند گاو در بازار به‌گردش درآمدند. آنها در رقه، موصل و همه‌جا بوده‌اند، و به نوعی به اردوگاههای اجباری منتقل شدند که در این روزگار ما برای زنان و دختران تشکیل شده‌اند، در روستاهایی در نزدیکی سنجار و بسیار نزدیک به خطوط مقدم پیشمرگه. من داعش را می‌شناسم و آنها هیولاهایی هستند و در این رابطه شکی نیست. اما این ترفندی نیست که به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی و نابودی شیمیایی مردم را گسترش دهیم. ما هیچ‌وقت نباید اجازه بدهیم چنین چیزی صورت گیرد و این دروغ بزرگی است که با آن مواجه هستیم، که به‌نام جنگ علیه داعش همهٴ این مسائل مجاز هستند. نباید چنین اجازه‌یی بدهیم. جنگ علیه داعش باید به‌صورت دیگری صورت گیرد. البته که باید از روشهای نظامی استفاده شود و در این رابطه شکی نیست. اما موضوع اصلی در آن وجود ندارد. مسألهٴ اصلی درک ایدئولوژی است، درک این ایدئولوژی افراطی که از (حکومت) تهران نشأت می‌گیرد. (حکومت) تهران به‌طور واقع مرکز این ایدئولوژی است. این اصلی‌ترین نبرد است و من از حضورم در این‌جا بسیار، بسیار خوشحالم، همراه با شجاع‌ترین و صادق‌ترین افرادی که در طول عمر سیاسی‌ام با آنها آشنا شده‌ام.
با تشکر فراوان

ژوزه مانوئل فرناندز- نماینده پارلمان اروپا از پرتغال


با تشکر. خیلی مفتخرم که در این‌جا سخنرانی می‌کنم. من در نظر نداشتم صحبتی کنم، ولی فکر می‌کنم وظیفه دارم که این کار را بکنم، برای این‌که تبریک بگویم. تبریک به‌دلیل کاری که در این پارلمان انجام می‌شود، به‌دلیل کاری که برای مردم ایران انجام می‌دهید، و برای انسانیت. ما در حال صحبت درباره کرامت انسانی هستیم که متعالی، خدشه‌ناپذیر و غیرقابل انکار است. این همچنین در رابطه با اصل برابری صدق می‌کند. اصل برابری، جایی که بشر دارای حقوقی است، و این حقوق ما را به یک‌سری بایدها وا می‌دارد. این یکی از دلایلی است که من در این‌جا حضور دارم. من می‌گویم، تبریک!
من همچنین می‌خواستم به خانم رجوی تبریک بگویم. چون شما یک مقاومت بزرگ دارید. چون شما همچنین دارای صلاحیت هستید. و برای موفق ‌شدن باید مقاومت کرد. دوست من آقای ژرارد دپره مانند همیشه کارش را بسیار عالی انجام خواهد داد و من همچنین به او تبریک می‌گویم که به‌رغم پر بودن برنامه کاری‌اش، تکرار می‌کنم که به او تبریک می‌گویم به‌خاطر کاری که برای بشریت انجام می‌دهد. به این خاطر است که نمی‌توان چشم‌ها را بست، و هیچ دولتی نمی‌تواند چشمانش را ببندد وقتی که حقوق‌بشر پایمال می‌شود. این تنها یک مسألهٴ حقوقی نیست. همچنین و به‌خصوص یک مسألهٴ اخلاقی است. و همهٴ کسانی که در این سالن هستند، اعتماد و امید دارند که می‌توان یک دنیای بهتر داشت. دنیایی که در آن احترام وجود دارد، آزادی وجود دارد، حق اختلاف و بردباری وجود دارد. و من چون احساس می‌کنم، این اصول که گاهی نانوشته‌اند، باید همه‌جا وجود داشته باشد و امید آن‌را دارم که روزی به همه‌جا خواهد رفت، و این‌که این کار ارزشش را دارد، در این‌جا حضور دارم و به شما تبریک می‌گویم.
با تشکر.

ژرارد دپره - وزیر دولت در بلژیک، رئیس کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

می‌خواستم از همهٴ شما تشکر کنم، به‌خاطر حضورتان در این روز مهم، برای دفاع از حقوق‌بشر.
می‌خواهم از خانم رجوی تشکر کنم، بدون او ما در این‌جا نمی‌بودیم؛ به‌خاطر مبارزه بی‌وقفه‌یی که به پیش می‌برد با اراده، ذکاوت و ظرافتی خارق‌العاده. به‌نظرم او نه تنها یک الگو برای ایرانیان، بلکه یک الگو برای تمامی کسانی است که برای آزادی و دموکراسی می‌جنگند و الگویی برای تمامی زنانی که به‌دنبال استقلال، کرامت و احترام هستند. با تشکر از شما خانم.
همچنین مایلم از تمامی سخنرانان تشکر کنم به‌خاطر سخنرانی‌هایشان که مملو از ذکاوت و عزم بود. خانم (رجوی) شما می‌توانید روی دوستانی قدرتمند حساب کنید. برای خلاصه‌کردن این جلسه و نتیجه آن در یک جمله، مایلم از سخنان آقای هوارد دین نقل کنم که گفت، ما موافق مذاکره هستیم، مذاکره از جنگ بهتر است. ولی نمی‌توانیم موافق مذاکراتی باشیم که اول از همه به آزادی زندانیان سیاسی اولویت ندهند و به احترام به ساکنان لیبرتی راه نبرند.
به همین خاطر است که ما همراه شما خانم (رجوی) می‌جنگیم و هرگز متوقف نمی‌شویم، مگر این‌که پیروز بشویم. متشکرم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/26d06098-5ebc-48b0-a180-a3cc0ba18b04"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات