728 x 90

گرانی افسارگسیخته، مسببان و قربانیان آن

گرانی سرسام‌آور
گرانی سرسام‌آور

طبق جدیدترین اخبار منتشرشده در رسانه‌های حکومتی، تا تاریخ ۴مهر ۹۷ قیمت دلار در بازار آزاد ۱۷هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۵میلیون و ۷۰هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴میلیون و ۵۵۱هزار تومان معامله شد.

در بازار آزاد همچنین هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲میلیون و ۵۵۰هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۰۰هزار تومان فروخته شد.

 

افزایش قیمت دلار مساوی با افزایش قیمت کالا 

افزایش تصاعدی و پایان‌ناپذیر قیمت ارز تأثیر مستقیم خود را روی قیمت کالاها می‌گذارد.

رسانه‌های رژیم به این «گرانی افسارگسیخته!» اعتراف می‌کنند:

«آنچه تا‌کنون و مخصوصاً طی ۲-۳سال اخیر شاهد بوده‌ایم، با افزایش نرخ ارز، قیمت تمامی کالا و خدمات عمومی از لوازم خانگی و مسکن و اجاره‌بها و عدس و نخود و لوبیا و گوجه‌فرنگی و سبزی‌خوردن و کرایه حمل‌‌‌ونقل و انواع میوه‌جات گرفته تا تخمه آفتاب‌گردان و... به‌صورت جهشی افزایش یافته و افسار پاره می‌کند!».(کیهان ۴مهر ۹۷)

اما آنجا که پای حساب پس‌دادن به میان می‌آید و باید علت‌العلل را به جامعه معرفی کنند، لالمانی می‌گیرند و می‌نویسند:

«چرا بی‌آن‌که در عرصه اقتصادی کشور اتفاق خاصی افتاده باشد، قیمت دلار افزایش می‌یابد؟! اگر افزایش جهشی نرخ ارز طبیعی است چرا هیچ‌یک از مسئولان درباره آن توضیح قابل‌قبولی نمی‌دهند و اگر طبیعی نیست ـ‌که نیست‌ـ‌ این پدیده پلشت و فاجعه‌بار، کار کیست؟! و کدام دست نامریی در میان است که دستگاههای عریض و طویل نظارتی و اطلاعاتی کشورمان قادر به شناسایی آن نیستند؟!».(همان منبع)

این روزنامه وابسته به علی خامنه‌ای، افزایش نرخ ارز را به «جنگ اقتصادی حریف!» علیه حکومت ولایت فقیه نسبت می‌دهد؛ وقتی می‌خواهد در این زمینه ناپرهیزی کند، «مسئولان بی‌عرضه!» را هم به آن می‌افزاید. در برخی جاها این قبیل رسانه‌ها به طرزی وقیحانه به مردم به‌عنوان قربانیان اصلی این وضعیت انتقاد می‌کنند و افزایش قیمت ارز و به تبع آن قیمت کالاها را معلول حرص آنان و نیز ولع زیاد برای خرید کالا و انبار کردن آن و ناشی از مشکل ذهنی می‌دانند. در این زمینه گاه اصطلاح «حباب» و «جنگ روانی» نیز به‌کار رفته است؛ ولی واقعیت چیست؟ آیا مردم مقصر هستند یا کلان‌دزدان و چپاولگران نظامی که یک روده راست در شکم آنان یافت نمی‌شود؟

 

گرانی رب گوجه و کالاهای اساسی 

گرانی به برکت نظام ولایت فقیه تا به آن پایه رسیده است که تسنیم در ۴مهر ۹۷ اعلام کرد:

«قیمت هر قوطی رب گوجه‌فرنگی ۸۰۰گرمی در برندهای مختلف بیش از ۲ تا ۳برابر افزایش یافته به‌طوری که قیمت این محصول که در اسفندماه سال گذشته کمتر از ۶هزار تومان بود امروز به ۱۳۸۰۰ تا ۱۸۰۰۰هزار تومان رسیده است».

قیمت سایر کالاها دست‌کمی از رب گوجه ندارد. بر اساس اینفوگرامی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده است، درصد افزایش قیمت کالاها به قرار زیر است:

لبنیات ۴/۳۸٪

قند و شکر ۶/۲۵٪

میوه‌های تازه ۳/۸۶٪

گوشت قرمز ۸/۴۶٪

تخم‌مرغ ۲/۶۱٪

چای ۷/۲۲٪

گوشت مرغ ۲۱٪

برنج ۶/۱۲٪

روغن ۴/۱۱٪

سبزی‌های تازه ۱/۴۰٪

افزایش یافته‌اند.

در چنین شرایطی یک کارشناس اقتصادی رژیم به‌نحو مضحکی تلاش می‌کند رقم تورم را ۵/۱۲درصد نشان دهد. این یک لاپوشانی آشکار در عادی جلوه‌دادن وضعیت اقتصادی رژیم و مصادره مشکلات به خارج از نظام و از جمله به مردم محروم ایران است.

 

لاپوشانی مضحک یک کارشناس رژیم آخوندی

لاپوشانی مضحک یک کارشناس رژیم آخوندی

 

مسببان اصلی و قربانیان اصلی گرانی افسارگسیخته 

اگر چه رسانه‌های زنجیره‌ای حکومت با قسم حضرت عباس سعی در ایزگم‌سازی علت اصلی افزایش قیمت دلار و گرانی کالاها دارند اما از خلال اظهاراتشان دم خروس بیرون می‌زند. در همان پاراگرافی که از کیهان نقل کردیم نوشته است:

«اگر افزایش جهشی نرخ ارز طبیعی است، چرا هیچ‌یک از مسئولان درباره آن توضیح قابل‌قبولی نمی‌دهند و اگر طبیعی نیست -که نیست- این پدیده پلشت و فاجعه‌بار، کار کیست؟! و کدام دست نامریی در میان است که دستگاههای عریض و طویل نظارتی و اطلاعاتی کشورمان قادر به شناسایی آن نیستند؟! و اگر این دست‌های ویرانگر را می‌شناسند چه ملاحظاتی در میان است که با آن برخورد نمی‌کنند؟! و ملت را در چنگ حرامیان رها کرده‌اند؟! کدام سنگ‌ها را بسته‌اند که سگ‌ها با خیال راحت و بدون واهمه از کمترین مانع به جان مردم افتاده‌اند؟!».

افزایش نرخ ارز، معلول کلان‌دزدی‌ها و چپاول‌های مهره‌های اصلی حاکمیت است. آن «دست‌های نامرئی» که دستگاههای عریض و طویل نظارتی و اطلاعاتی قادر به کشف آن نیستند، در خود این دستگاهها مشغول به‌کار هستند. کافی است آینه را در روبه‌روی خود بگذارند. چگونه است که یک دزد ساده به جرم دزدیدن نان شبی که به آن محتاج است، دستگیر و دست او قطع می‌شود اما کلان‌دزدها قصر در می‌روند. آن «حرامیان» و «سگهای باز» که با دست باز به جان مردم افتاده و در حال دریدن آنها هستند، اکنون در حاکمیت نشسته‌اند.

تأمین مزدوران برون‌مرزی رژیم در سوریه و یمن و عراق و نیز لبنان دلار می‌خواهد. ساخت بمب بشکه‌ای و فروباریدن آن بر سر کودکان سوری نیاز به هزینه دارد. تولید و ارسال موشک برای حزب‌الشیطان لبنان و حشدالشعبی عراق و حوثی‌ها در یمن نیازمند پول اساسی است. نظام برای سراپا نگه‌داشتن دستگاه سرکوبش محتاج بودجه است. در این مسابقه «بچاپ بچاپ» هر کدام از نهادهای نظام نیز دزدی خاص خودشان را دارند.

یکبار از دهان روحانی پرید و او گفت:

«بخشی از التهاب در بازار ارز خارجی است اما من به‌عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم بخشی از التهابات داخلی است یعنی صادرکننده‌ دولتی و خصولتی ارز صادراتی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می‌کند ۴۸ساعت دیرتر می‌دهد و این کار خیانت به کشور است... این کار را برای این انجام می‌دهی که بگویی سود بیشتری نصیب شرکت خود کرده‌ای و سهم خودت در پایان سال را بالاتر ببری؟...».(وطن امروز  ۴مهر ۹۷)

به این ترتیب می‌توان فهمید که قربانیان اصلی کسی جز اقشار کم‌درآمد، خیل بیکاران و مردم محروم و گرفتار در خط فقر و زیر خط فقر نیستند. گرانی افسارگسیخته می‌رود که حتی نان بخور و نمیر آنها را قطع کند.

***

در این جنگ مرگ و زندگی، بین مردم و این نظام چپاولگر، تنها راه‌کار و تنها مجرای نفس کشیدن، لاجرم جز قیام و قیام و قیام نیست.

اگر خدای به من فرصتی دهد یک‌روز

کِشم ز مرتجعین انتقام آزادی

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/947cbef4-50be-4b91-a5c6-c930d0d42007"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات