728 x 90

کره شمالی، عبرت یا حسرت؟

اتمی رژیم آخوندی
اتمی رژیم آخوندی

سخنگوی وزارت‌خارجه آخوند حسن روحانی از رفتن کره شمالی به راه مذاکره با آمریکا به‌طور ظاهری استقبال کرد و آن را تحسین نمود. اما واقعیت این است که این اقدام کره شمالی رژیم را آشفته و پریشان کرده است.

 زیرا اکنون در برابر آمریکا و فشارهای آن و همچنین در برابر فشارهای اروپا در زمینه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی، رژیم تنها مانده و امکان فشار بیشتر به رژیم از جانب آمریکا افزایش پیدا کرده است.

رفتن کره شمالی به سمت مذاکره با آمریکا همچنین تضادهای درونی رژیم را نیز بر سر چگونگی برخورد با آمریکا و برجام و چگونگی برخورد با کشورهای اروپایی در رابطه با برنامه موشکی و منطقه‌یی تشدید کرده است.

باند روحانی با حسرت می‌گوید چرا ما هم نتوانیم مثل کره شمالی خودمان را از لبه پرتگاه کنار بکشیم؟ اما باند خامنه‌ای حرف دیگری دارد.

علی خرم، از باند روحانی، اقدام کره شمالی را دست‌آورد مهمی برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند که موضع او را در زمینه برجام چنان تقویت می‌کند که می‌تواند «از اروپایی‌ها بخواهد فشار بیشتری بر ایران وارد سازند».

خرم همچنین اذعان می‌کند که بحران کره شمالی از دستورکار خارج شده و حکومت آخوندی «‌به موضوع اول (نگرانی) جهان تبدیل گردیده است».

 

این مهره باند روحانی در ادامه به فشار جامعه جهانی بر رژیم چنین اذعان می‌کند‌: «این امر (خارج شدن کره شمالی از موضوع بحران) باعث شده جهان از ایران هم انتظار همکاری داشته باشد وگرنه با شتابی که تندروهای آمریکایی گرفته‌اند، برخورد با ایران دور از انتظار نیست».

خبرگزاری حکومتی ایسنا ۹اردیبهشت نیز نگران این است: «اگر آمریکا در پیشبرد مذاکرات با کره شمالی به موفقیتهای مهمی در زمانی کوتاه دست یابد، با توان بیشتری می‌تواند بر ایران فشار وارد آورد».

 

جاوید قربان‌اوغلی، یکی دیگر از مهر‌ه‌های باند روحانی، به حاکمیت توصیه می‌کند رفتار کره شمالی را سرمشق قرار دهد و در زمینه‌هایی که آمریکا و اروپا از آن می‌خواهند کوتاه بیاید و زهر بخورد: «در صورت برخورداری از اراده سیاسی می‌توان در چند هفته شبه ‌جنگ را به فضای صلح تغییر داد این‌که وقتی کشوری با ویژگی‌های کره‌ شمالی می‌تواند با یک مانور سیاسی شرایط را تغییر داده و خطر جنگ را از خود دور کند، به طریق اولی ایران با توجه به جایگاه استراتژیک در منطقه و جهان از قدرت مانور بسیار بیشتری برخوردار است».

 

اما در باند خامنه‌ای در مقابل نرمش کره شمالی، حداقل شاهد ۲واکنش متفاوت هستیم، برخی آن را تکرار یک اشتباه تاریخی و احمقانه می‌دانند و باند رقیب را از چنان روشی برحذر می‌دارند. برخی هم حسرت بمب اتمی کره شمالی را می‌خورند و می‌گویند کره شمالی به‌دلیل برخورداری از بمب، توان چنین مانوری دارد، چیزی که ما نداریم.

در این زمینه کیهان خامنه‌ای ۱۰اردیبهشت ضمن تاختن به باند روحانی که از سرنوشت قذافی عبرت نگرفته‌اند بعید می‌داند «سیاستمداران کره شمالی آن‌قدر احمق باشند که سرنوشت امثال قذافی و نتیجه خوش‌خیالی‌اش را فراموش کنند».

روزنامه جوان ارگان بسیج سپاه پاسداران نیز قدرت موشکی کره شمالی را به رخ باند روحانی می‌کشد و مدعی است: « مقاومت اتمی- موشکی کره‌ شمالی و ساخت موشکهایی که هر نقطه از آمریکا را می‌تواند بزند و کلاهک‌های اتمی قابل‌حمل برای این موشکها، هم نظر مردم کره‌ جنوبی را تغییر داد و هم دونالد ترامپ دلال را وادار به مذاکره با پیونگ‌یانگ بدون پیش‌شرط‌های مدعیانه قبلی کرده است».(روزنامه جوان ۹اردیبهشت ۹۷)

 

در ورای این جنگ و جدالها واقعیت این است که با این حرکت کره شمالی، رژیم بیش‌از‌پیش در مخمصه و بن‌بست قرار گرفته است.

از یک طرف امکان این را ندارد که مانند کره شمالی با دادن امتیازات مورد نظر طرف‌حسابهای غربی، بحران با آنها را حل کند. زیرا نه در درون خودش از انسجام برخوردار است و نه می‌تواند عواقب خوردن جام‌زهرهای دیگر را تحمل کند، به‌ویژه با توجه به بحرانهای فزاینده داخلی و در رأس آنها بحران سرنگونی و رشد اعترضات مردمی، عواقب نوشیدن جام‌زهرهای دیگر برای آن بسیار خطرناک است.

از طرف دیگر اگر به شرایط جامعه جهانی تن ندهد، نمی‌تواند عواقب فشارهای بیشتر از طرف آنها را تحمل کند، زیرا نه تنها هیچ اهرمی برای مقابله با آنها در دست ندارد بلکه با بحران شدید اقتصادی مواجه است که به هیچ‌وجه تاب تحمل تحریم‌های بیشتر را ندارد.

 

ملاحظه می‌شود که هر دو راهی که پیش روی حکومت آخوندی است، خطرناک و انتهای آن به بن‌بست می‌رسد.

در این رابطه است که رژیم بین انتخاب ۲گزینه بد و بدتر گیرکرده است و به همین دلیل است که خامنه‌ای مانده است که چه راهی را انتخاب کند و سکوت ۶ماهه او در رابطه با برجام نیز در این رابطه است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a25d2f6-17af-4552-b781-6a12e1bbc336"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات