728 x 90

چهارمین روز حمله گسترده روسیه به اوکراین و حمایت جهانی از مقاومت در این کشور

نبردهای سنگین در اوکراین
نبردهای سنگین در اوکراین

 

سرتیتر مهمترین وقایع

خبرگزاری رویترز (۸اسفند):

معاون وزیر دفاع اوکراین گفت: روسیه از آغاز تهاجم حدود ۴۳۰۰ سرباز و ۱۴۶ تانک را از دست داده است.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت که ممنوعیت پروازهای روسیه در سراسر اتحادیه اروپا می‌تواند بخشی از بسته جدید تحریم‌ها علیه مسکو باشد که بعداً یکشنبه توسط وزرای خارجه این اتحادیه مورد بحث قرار خواهد گرفت. این مقام افزود: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر حریم هوایی خود را به روی این پروازها بسته‌اند و تصمیم رسمی تری می‌تواند به‌زودی اتخاذ شود.

زلنسکی در یک پیام ویدئویی کوتاه گفت:  این وحشت است. آنها شهرهای ما را در اوکراین حتی بیشتر بمباران می‌کنند، کودکان ما را زیرکانه‌ می‌کشند. این شیطانی است که به سرزمین ما آمده است و باید نابود شود. 

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید اوکراین نیمی از وسایل حمل و نقل روسیه را که وارد خارکیف شده بود نابود کرده است.

- دقایقی پس از به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی، مجموعه‌یی از انفجارها در غرب مرکز کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شد.

رسانه‌های اوکراینی از وقوع انفجار و درگیری مسلحانه در یک شهر مجاور خبر دادند.

به گزارش سایت خبری اوکراینی سگودنیا Segodnya. ua، یک پل در نزدیکی شهر بوچا Bucha در غرب کی‌یف منفجر شده است. مشخص نیست که آیا توسط نیروهای روسی بمباران شده یا توسط طرف اوکراینی منهدم شده است.

آنتون هراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، گفت که درگیری در بوچا با نیروهای روسی که در تلاش بودند به سمت کی‌یف پیشروی کنند، در جریان است.

تراس وزیر امور خارجه انگلستان می‌گوید: ما شاهد ادامه مقاومت نیروهای اوکراینی در برابر نیروهای روسیه هستیم.

لیز تراس می‌گوید من می‌ترسم که این [جنگ برای] یک مدت طولانی به درازا بکشد.

 

رویترز (۷اسفند) گزارش کرد:

- آلمان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه می‌بندد- وزیر حمل و نقل آلمان در توئیتی اعلام کرد که وزیر حمل و نقل آلمان موافق بسته شدن حریم هوایی آلمان به روی هواپیماهای روسی است و دستور داده است که تمام اقدامات لازم در اینرابطه انجام شود.

- شورای امنیت سازمان ملل در نظر دارد به برگزاری نشست مجمع عمومی درباره اوکراین رأی دهد- دیپلماتها گفتند شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز یکشنبه در مورد یک جلسه ویژه اضطراری و نادر مجمع عمومی سازمان ملل در مورد حمله روسیه به اوکراین رأی‌گیری کند. این جلسه مجمع روز دوشنبه برگزار می‌شود که ۱۹۳ عضو دارد.

رای توسط شورای امنیت که دارای ۱۵ عضو است یک روش جاری می‌باشد و هیچ‌یک از پنج عضو شورای دائمی - روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده - نمی‌تواند از حق وتوی خود استفاده کند. دیپلماتها گفتند که این اقدام به ۹ رأی مثبت نیاز دارد و احتمالاً به تصویب خواهد رسید. از سال۱۹۵۰ تاکنون تنها ۱۰ جلسه فوق‌العاده از این نوع توسط مجمع عمومی تشکیل شده است.

- یک مقام ارشد دولت بایدن روز شنبه گفت که ایالات متحده و متحدانش با تحریم‌های جدیدی که بانک‌های کلیدی را از شبکه تراکنشهای مالی سوئیفت قطع می‌کند و بانک مرکزی روسیه را هدف قرار می‌دهد، «دژ روسیه» را خلع‌سلاح می‌کنند.
هدف از این اقدامات در پاسخ به حمله به اوکراین، برای جلوگیری از استفاده ۶۳۰میلیارد دلاری از ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دفاع از روبل در حال سقوط است.

- دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین بامداد روز یکشنبه در پستی در توئیتر گفت: اوکراین به‌خاطر آخرین دور تحریم‌های مالی اعمال شده علیه روسیه توسط ایالات متحده و متحدانش سپاسگزار است. او گفت: «از دوستانمان... به‌خاطر تعهد به حذف چندین بانک روسی از سوئیفت» و «فلج شدن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه» تشکر می‌کنیم.

- بیانیه: ایالات متحده، بریتانیا، اروپا، کانادا دسترسی روسیه به سوئیفت را مسدود کردند.

ایالات متحده، بریتانیا، اروپا و کانادا روز شنبه به‌عنوان بخشی از دور دیگری از تحریم‌ها علیه مسکو، روسیه را از سیستم پرداخت مالی بین‌المللی، به‌عنوان دور دیگری از تحریم‌ها علیه مسکو منع کردند. این اقدامات، که شامل محدودیتهای ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی روسیه نیز خواهد بود، در روزهای آینده نیز اجرا خواهد شد.

- دولت آلمان می‌گوید که تا روسیه به حمله خود علیه اوکراین پایان ندهد متحدان آماده اتخاذ تدابیر بیشتر هستند.

- فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید که کل جهان شاهد مقاومت مصمم و شجاعانه ارتش و مردم اوکراین است.

فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید مصمم به تحمیل هزینه‌های هنگفت بر روسیه هستیم که روسیه را از سیستم مالی بین‌المللی و اقتصادمان منزوی می‌کند ادامه دهیم.

فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید ما همراه با ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و بریتانیا، در واکنش بین‌المللی خود سخت‌گیری قابل توجهی را در نظر گرفتیم.

فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید اتحادیه اروپا و شرکای آن در تلاش هستند تا توانایی پوتین برای تأمین مالی ماشین جنگی خود را فلج کنند. وی گفت: اکنون اقدامات زیر را به رهبران اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهم کرد، ابتدا متعهد می‌شویم که تعدادی از بانک‌های روسیه را از سوئیفت حذف کنیم. این تضمین می‌کند که این بانکها از سیستم مالی بین‌المللی جدا شده‌اند و به توانایی آنها برای فعالیت در سطح جهانی آسیب می‌رساند... قطع کردن بانکها از سوییفت، آنها را از انجام بیشتر معاملات مالی خود در سرتاسر جهان باز می‌دارد و به‌طور مؤثر صادرات و واردات روسیه را مسدود می‌کند.

فون‌ درلاین عضو اتحادیه اروپا می‌گوید دوم، ما از استفاده پوتین از سپر جنگش جلوگیری می‌کنیم.

فون‌ درلاین می‌گوید که ما دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را فلج خواهیم کرد، این امر معاملات آن را مسدود می‌کند و آن را برای بانک مرکزی غیرممکن می‌کند که دارایی‌اش را تسویه کند.

فون‌ درلاین می‌گوید در نهایت، ما تلاش خواهیم کرد تا الیگارشیهای روسی را از استفاده از دارایی‌های مالی خود در بازارهایمان منع کنیم.

فون‌ درلاین اتحادیه رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید همه این اقدامات به‌طور قابل توجهی به توانایی پوتین برای تأمین مالی جنگش آسیب می‌زند، آنها تأثیر فرسایشی بر اقتصاد خواهند داشت.

فون‌ درلاین رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید پوتین راهی را برای نابودی اوکراین در پیش گرفت، اما کاری که او انجام می‌دهد، در واقع آینده کشورش را ویران می‌کند.

- اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید روسیه را با آمریکا و دیگر کشورها از جمله سوئیفت اعلام کرد.

ایالات متحده و متحدان متعهد می‌شوند اطمینان حاصل کنند که بانک‌های منتخب روسیه از سیستم پرداختهای بین‌المللی سوئیفت حذف می‌شوند. ایالات متحده و متحدان، متعهد به اعمال تحریم‌هایی هستند که ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه را هدف قرار می‌دهد.

- سخنگوی دولت آلمان روز شنبه گفت که در سومین بسته تحریمی با هدف توقف تهاجم روسیه به اوکراین، آلمان و متحدان غربی آن توافق کردند که روسیه را از سیستم پرداخت جهانی سوئیفت حذف کنند.

خبرگزاری فرانسه (۷اسفند) ناتو نیرو مستقر می‌کند - ناتو برای اولین بار ۴۰۰۰۰ نیروهای واکنش سریع خود را برای تقویت دفاع در جناح شرقی ناتو مستقر می‌کند. جزئیاتی در مورد محل اعزام نیروها ارائه نشده است.

 

نبردهای سنگین در اوکراین

نبردهای سنگین در اوکراین

 

جهان باور نمی‌کرد که ما این‌گونه مقاومت کنیم

الکسی رزینکوف وزیر دفاع اوکراین در توئیتی نوشت: «۷۲ساعت مقاومت، دنیا باور نمی‌کرد، جهان شک می‌کرد». وی در توئیت خود تأکید کرد که این کشور به جهانیان ثابت کرد که امکان دفع تجاوز روسیه وجود دارد. او از جهان خواست تا حمایت خود از اوکراین را تقویت کنند.

 

مجازاتهای تازه فرانسه علیه روسیه

رادیو فرانسه: کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه شنبه شب در پایان نشست شورای دفاع که به ریاست امانوئل ماکرون برگزار شد، اعلام کرد که این کشور مجازات‌های تازه‌یی علیه روسیه وضع می‌کند و تجهیزات نظامی بیشتری در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. ولودیمیر زِلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، صبح امروز پس از یک گفتگوی تلفنی تازه با همتای فرانسوی خود در توئیتی اعلام کرد که «سلاح و تجهیزات متحدان ما برای اوکراین در راه است».

 

تصویری از نبردها در خارکیف

تصویری از نبردها در خارکیف

 

تصرف خارکیف توسط روسیه

به گزارش مقامات محلی شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین می‌گویند نیروهای روسیه وارد این شهر شده‌اند. اولگ سینگوبوف، رئیس اداره منطقه‌یی خارکیف گفت که خودروهای نظامی سبک روسیه به شهر نفوذ کرده‌اند.
پیش‌تر تصاویری منتشر شده بود که نشان می‌داد برخی خودروهای نظامی روسی در حال تردد در خیابانهای شمال شرقی خارکیف هستند. رئیس اداره منطقه‌یی خارکیف از ساکنان خواسته است که داخل خانه‌های خود بمانند و گفته است که نیروهای روسی ظاهراً در مرکز شهر هستند. وی از مردم خواسته که پناهگاهها را ترک نکنند و به خیابان‌ها نیایند و نیروهای مسلح اوکراین در حال از بین بردن دشمن هستند.

 

مسلح شدن مردم کی یف برای مقابله با ارتش روسیه

مسلح شدن مردم کی یف برای مقابله با ارتش روسیه

 

نیروهای اوکراینی آمادهٔ حملهٔ بعدی می‌شوند

وال استریت ژورنال (۷اسفند) نوشت: در حالی‌که حملات هوایی روسیه و فرود نیروهای هوابرد و پیشروی زرهی‌ها در کل کشور اوکراین ادامه دارد، نیروهای اوکراینی و هزاران داوطلب که تازه سربازگیری شده‌اند، بعد از آن‌که سربازان روسی و واحدهای مخفی در پوش غیرنظامیان در ساعات اولیهٔ روز شنبه تلاش کردند وارد پایتخت شوند، کنترل خیابانهای کی‌یف را دوباره به‌دست گرفتند.

در سومین روز جنگ، نیروهای اوکراینی در تمامی جبهه‌ها به‌شدت جنگیدند...

یک پیروزی سریع روسیه در بزرگترین جنگ اروپا طی دهه‌ها تعادل ژئوپلتیک را در این قاره به‌صورت دراماتیکی تغییر می‌دهد و به پوتین کنترل بخش‌های وسیع و استراتژیکی از سرزمین شوروی سابق را خواهد داد و ارتش روسیه را در مرز ناتو قرار خواهد داد.

مقامات اروپایی و آمریکایی بیش‌از‌پیش نگرانند که هدف وسیع‌تر پوتین در بازنویسی پایان جنگ سرد و ابقای دایرهٔ نفوذ سابق مسکو در شرق اروپا، در اوکراین متوقف نخواهد شد، نگرانی که موجب یک بازبینی از موقعیت نظامی ناتو و تأمین انرژی اروپا که به میزان زیادی به روسیه وابسته است، می‌گردد...

 

درخواست میانجگری از سوئیس

آسوشیتدپرس (۷اسفند) رئیس‌جمهور اوکراین از همتای سوئیسی خود خواسته است تا به‌عنوان میانجی بی‌طرف بین اوکراین و روسیه عمل کند و به آتش‌بس بین دو کشور کمک کند - یک روزنامه معتبر سوئیسی دیلی تاگز آنژیزر Daily Tages Angeizer گزارش کرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه از همتای سوئیسی خود خواسته است تا به‌عنوان میانجی بی‌طرف بین اوکراین و روسیه عمل کند و به آتش‌بس بین دو کشور کمک کند.

این روزنامه گفت درخواست رئیس‌جمهور سوئیس در چارچوب نشست آتی شورای حقوق‌بشر در ژنو که از روز دوشنبه آغاز می‌شود و قرار است لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در آن شرکت کند، مطرح خواهد شد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17a5bb0d-87c3-4f26-b8f9-8e450c2d0d3d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات