728 x 90

توفان ایرما در جزایر کارائیب ۱۰کشته و بیش از ۲۰مجروح بر جای گذاشت

 توفان ایرما در جزایر باربودا
توفان ایرما در جزایر باربودا
خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه 16شهریور گزارش داد این توفان که یکی از سهمگین‌ترین توفانهای ثبت‌شده از زمان ثبت رکوردها در این منطقه است، صبح روز پنجشنبه با شدت پنج درجه به سواحل شمالی پورتوریکو رسیده است. خطر بالقوه برخورد این توفان با جنوب ایالات فلوریدای آمریکا نیز موجب تخلیه این منطقه شده‌است.

بر اساس این گزارش، در بخش فرانسوی این جزیره، نزدیک به ۹۵درصد خانه‌ها تخریب شده و امدادگران و پزشکان فرانسوی برای کمک به آسیب‌دیدگان به منطقه وارد شده‌اند. نیمی دیگر از این جزیره به هلند تعلق دارد

پیش‌بینی شده که این توفان که باعث وزش بادهایی به سرعت ۲۹۵کیلومتر در ساعت شده، امروز پنجشنبه از هائیتی و جمهوری دومینیکن عبور کرده و با عبور از شرق کوبا به فلوریدا خواهد رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان ملل‌متحد اعلام کرده است که این توفان قدرتمند احتمالاً بر زندگی ۳۷میلیون نفر در مسیر خود اثر خواهد گذاشت.


بیشتربخوانید:
 

آمریکا در انتظار مهیب‌ترین توفان ۱۰سال اخیر

به گفته گاستون براونه، نخست‌وزیر کشور آنتیگوا و باربودا در شرق دریای کارائیب، حداقل ۹۵درصد از ساختمانها بر اثر وزش توفان آسیب دیده‌اند. او در گفتگو با شبکه رادیویی 'ای‌بی‌اس' گفت: «در برخی موارد به سقف و در پاره‌ای موارد نیز به کل خانه‌ها آسیب وارد آمده است.»

او گفت: «کل جزیره زیر آب رفته و در حال حاضر باربودا به‌سختی قابل سکونت است.»

مرکز هواشناسی فرانسه اعلام کرد، سن مارتن را سیل فراگرفته و کل مناطق ساحلی با سیل مواجه شده است.

ایرما شدیدترین توفان استوایی است که تاکنون در اقیانوس اطلس ثبت شده است. شدت بادهای این توفان به ۳۰۰کیلومتر در ساعت رسیده است.

هشدار به گردشگران

ایرما از شمال مجمع‌الجزایر پورتوریکو نیز گذشته است. حدود ۲۸۰۰نفر باید خود را به مناطق امن می‌رساندند. این توفان با بارش بارانهای سیل‌آسا و فرو افتادن درختان همراه بود. حدود یک میلیون نفر با قطع برق و دهها هزار نفر با قطع آب مواجه شده‌اند.

ایرما ممکن است به ایالت فلوریدای آمریکا نیز برسد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مناطق تحت خطر وضعیت اضطراری اعلام کرده است. با اعلام این وضعیت راه کمکهای مالی دولت هموار می‌شود.

ریک اسکات، فرماندار فلوریدا گفته است، ایرما 'تهدیدی جدی برای تمامی این ایالت' محسوب می‌شود. از گردشگران خواسته شده تا جزیره 'کی وست' را ترک کنند. در 'میامی بیچ' ایالت فلوریدا مردم برای خرید مایحتاج ضروری هجوم آورده‌اند تا خود را برای مقابله با توفان آماده سازند.

شکل‌گیری دو توفان دیگر

مرکز ملی توفان آمریکا در میامی از تشکیل توفانی دیگر بر فراز اقیانوس اطلس خبر داد. سرعت بادهای این توفان استوایی که خوزه  نام دارد به ۱۲۰کیلومتر در ساعت رسیده است.

در خلیج مکزیک نیز توفان کاتیا شکل گرفته است. دولت مکزیک به مردم هشدار داده است. پیش‌بینی می‌شود که توفان کاتیا روز پنجشنبه ۷سپتامبر مناطق ساحلی را درنوردد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85ec88f9-8f89-4839-b2e9-20f8850ae3af"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات