728 x 90

چنگ‌اندازی غول تورم بر جان کارگران

حرکت اعتراضی کارگران علیه چپاول حکومتی
حرکت اعتراضی کارگران علیه چپاول حکومتی

در اطلاعیهٔ سازمان مجاهدین خلق ایران برای گرامی‌داشت روز جهانی کارگر آمده است که «وضعیت معیشتی و زندگی کارگران و زحمتکشان میهن اشغال‌شده بسا وخیم‌تر و دردناکتر شده است». در این یادداشت قصد داریم به بخشی از این وضعیت دردناک با بررسی تورم افسارگسیخته و نقش آن بر زندگی کارگران ایران بپردازیم.

آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نرخ تورم افزایش داشته است. اما بانک مرکزی رژیم آخوندی با آمار بازیهای سفارشی آن را طور دیگری نشان می‌دهد و حتی به قیمت اعترافات ننگین درباره عملکرد گذشته دولتهای حاکم بر ایران وانمود می‌کند آخوند رئیسی اقدامات مثبتی انجام داده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی معترف است که «نرخ تورم از ۴۷.۱ درصد در سال۱۳۹۹نهایتا به ۵۹.۳ درصد (!) در شهریورماه ۱۴۰۰ رسید که در ۷دهه گذشته بی‌سابقه بوده است (ایرنا۴ اردیبهشت۱۴۰۱).

او می‌خواهد بگوید در هفت ماه پس از آن نرخ تورم ۱۳درصد کاهش یافته است. وی این کار را با ترفندهای ساده‌لوحانه و در عین‌حال دجالگرانه‌ای انجام می‌دهد. می‌گوید در شهریورماه ۱۴۰۰ نرخ تورم ۱۲ماهه مسیر نزولی داشته و در اسفند همان سال به ۴۶.۲ درصد رسیده است. در حالی که هنوز شهریور ۱۴۰۱ فرانرسیده است تا آمار ۱۲ماهه محاسبه شود! از این بگذریم که تورم ۴۶.۲ درصدی چه ضربه هولناکی بر اقشار و طبقات تهیدست و حتی طبقه در معرض نابودی متوسط وارد آورده است. این مهرهٔ گوش به فرمان رئیسی در روز روشن در برابر چشمان ماتم‌زده و گرسنه میلیون‌ها تن از مردم ایران می‌گوید نرخ‌های اعلام شده کاملاً مستند است!

 

هشدار تورم در ابتدای۱۴۰۱

حال ببینیم که واقعیت با نرخ‌های تورمی اعلام شدهٔ همین حضرات چگونه است و با جان کارگران و مستمری‌بگیران و بازنشستگان چه می‌کنند.

آمار رسمی می‌گوید: «نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین‌ماه سال جاری (نسبت به سال گذشته در همین ماه) به ۳۵.۶درصد رسیده که ۹/ ۰واحد درصد افزایش یافته است.

«تورم ماهانه فروردین‌ماه نیز به میزان ۳.۳‌درصد گزارش‌شده که بیشترین مقدار در ۶ماه اخیر است. علاوه بر این، تورم نقطه به نقطه یا نقطه‌ای نیز در نخستین ماه ۱۴۰۱ افزایشی ثبت شده است» (راه صنعت۴ اردیبهشت۱۴۰۱).

بنابراین هم تورم نقطه‌ای و هم تورم ماهانه نشانگر افزایش بیش از ۳درصدی است. اما موضوع مهم در برابر عوام‌فریبی بانک مرکزی این است که افزایش تورم در فروردین حتی با فرض درستی آمارشان نشان از این دارد که روند نزولی نرخ تورم در شش ماه سال گذشته ادامه نیافت و سیر صعودی خود را به رخ کشید.

نکته مهم دیگر این‌که در نیم قرن اخیر و با همه افت و خیزهای معمول، هسته سخت تورم در اطراف ۱۵درصد در گردش بوده است و حال آن‌که هسته سخت جدید در دوره اخیر پیرامون ۳۵درصد در نوسان است و پایین‌تر از آن قابل تصور نیست و این در اعترافات دولت آخوند رئیسی هم آمده است و مردم ایران باید با کف ۳۵درصدی تورم بسازند حالا چند درصد بالاتر رود دیگر خدا می‌داند!

«آمارهای ۶ماه اخیر از التهاب این هسته جدید و افزایش حجم آن به حدود ۳۵درصد خبر می‌دهد که در شرایط کنونی، عبور تورم از این هسته دشوار شده است» (دنیای اقتصاد۴ اردیبهشت۱۴۰۱).

 

تورم بیشتر برای اقشار محروم‌تر

فاجعه دیگری که دولت آخوند رئیسی بر سفره‌های کارگران میهن و دیگر اقشار محروم به‌بار آورده و رفاه نداشته آنها را از آن چه که بوده هم کمتر کرده است. افزایش فقر و نداری با بالا رفتن قیمت مواد خوراکی نسبت به مواد غیرخوراکی است «بنا بر آمارهای رسمی تورم ماهانه گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» برابر ۴.۹ درصد و تورم گروه «غیرخوراکی‌ها و خدمات» به میزان ۲.۵ درصد در ماه مذکور محاسبه شده است» (بانکداری الکترونیک۳اردیبهشت۱۴۰۱).

«دولت سیزدهم برنج را ۳۰هزار تومان تحویل گرفت و در حال حاضر به ۱۱۰هزار تومان رسانده است. گوشت را ۱۳۰هزار تومان تحویل گرفت و به ۲۰۰هزار تومان رسانده است. پراید ۱۴۰میلیونی به ۲۱۰میلیون تومان، دلار ۲۴هزار تومانی به ۲۹هزار تومان و... افزایش پیدا کرده است. « (دنیای اقتصاد۴ اردیبهشت۱۴۰۱)

همگان می‌دانند کالاهای خوراکی در سبد غذایی اقشار کم‌درآمد و تهیدست وزن بیشتری دارد و به این خاطر آثار و تبعات تورم در این طبقات بیشتر احساس می‌شود. «بیشترین تورم دهکی مرتبط با دهک اول با ۳.۷ درصد و کمترین آن نیز متعلق به دهک دهم با ۳.۲‌درصد گزارش‌شده است» (پژوهشکده آمار۴اردیبهشت۱۴۰۱)

 

دبه درآوردن برای برگرداندن افزایش ناچیز دستمزد

حالا در این شرایط طاقت‌فرسا برای کارگران، اخباری منتشر می‌شود که کارفرمایان وابسته به رژیم آخوندی با بهانه افزایش هزینه تولید، تلاش می‌کنند افزایش سالانه دستمزد کارگران که در اسفند سال گذشته با هزار خون دل به‌دست آمده است از دستان تهی و پینه بسته کارگران بگیرند.

«عضو کارگری شورای عالی کار، درباره زمزمه‌های مطرح شده درباره بازنگری دستمزد مصوب شده گفت اگر برخی کارفرمایان با سوءاستفاده از حواشی ایجاد شده بخواهند مزد کارگران را طبق مصوبه پرداخت نکنند یا قصد تضییع حقوق کارگران را داشته باشند حتماً با واکنش کارگران و تشکلات کارگری مواجه خواهند شد» (خبرآنلاین۳ اردیبهشت۱۴۰۱)

سال گذشته مصوبه افزایش ۵۷درصدی دستمزد کارگران باعث گردید کارفرمایان حامی رژیم آخوندی با بهانه افزایش هزینه تولید، خواستار تعدیل نیروی کار شوند تا بلکه کارگران عقب‌نشینی کنند و از همین دستمزد ناچیز هم دست بکشند در حالی که از همان اسفند گذشته تابه‌حال نرخ تورم، دیگر چیزی از آن دستمزد مصوب باقی نگذاشته است. این در شرایطی است که بنا به‌گفته کارگزاران نظام ولایت فقیه نیمی از ظرفیت تولید در کشور خالی مانده است و بنگاههای تولیدی با کمترین ظرفیت مشغول کارند و تقاضای مؤثری یافت نمی‌شود تا کالاهایشان خریداری شوند. حال می‌خواهند میزان تقاضا را باز هم کمتر کنند! و این عقل اقتصادی این حضرات است!

 

وضعیت اقتصادی خیلی بدتر از سال قبل می‌شود

این شرایط و چشم‌انداز تیره‌تر از آن باعث گردیده است که حتی باند مغلوب هم از آینده پیش رو وحشت کند و نیستی خود را به همراه خامنه‌ای و باند غالب انتظار کشد. مسعود پزشکیان عضو مجلس از سوی اصلاح‌طلبان قلابی حتی استیضاح وزیران اقتصادی بی‌کفایت دولت آخوند رئیسی را بی‌فایده می‌داند و معتقد است بدتر از این‌ها روی کار خواهند آمد!

«افراد کابینه رئیسی، بهترین داشته‌های او بودند. اگر وزیران رئیسی استیضاح شوند، شرایط بدتر خواهد شد» (رویداد ۲۴ ـ ۴اردیبهشت۱۴۰۱). وی در همین حال می‌گوید: «تصور من بر این است که در سال‌جاری، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور خیلی بدتر از سال قبل خواهد شد».

 

نسخه‌های تکراری و دردهای لاعلاج

با این‌که خامنه‌ای قصد این را داشت که با آوردن آخوند رئیسی میزان رعب و وحشت در جامعه را افزایش دهد تا بلکه اقشار تهیدست و زحمتکشان زیر بار ستم، مرعوب شوند و هر روز و هر شب در خیابان رو در روی نیروهای سپاه و سایر سرکوبگران صف‌آرایی نکنند اما نه تنها به مقصود خود نرسید؛ بلکه باندهای غالب و مغلوب نظام نیز به مهره بی‌سواد و تهی مغز خامنه‌ای نیز تهاجم می‌کنند و شرایط در آستانه سرنگونی را معلول اقدامات مهره‌هایی نظیر آخوند رئیسی می‌دانند.

«آنان که پیش‌تر زبانشان چند فرسنگ بود و ادعایشان آسمان را به زمین می‌آورد و مدعی ید بیضا و عصای موسی بودند امروز چه حرفی دارند برای مردم؟شما هم که همان نسخه قبلی را می‌خوانید. خیلی ناموزون‌تر و اضطراب‌آفرین‌تر هم می‌خوانید. یک نمونه‌اش تولید انبوه اضطراب است که در جان کارگر و کارمند و معلم و بازنشسته می‌اندازید» (روزنامه جمهوری اسلامی۴ اردیبهشت۱۴۰۱).

 

فراخوانی برای برخاستن

در آستانه روز جهانی کارگر، حاکمیت ضدکارگری هیچ راهی برای کارگران جز افزایش اعتراض و قیام باقی نگذاشته است. عید جهانی کارگران، برای هموطنان زحمتکشی که در رژیم آخوندی هیچ آینده‌ای برای فرزندان و کودکان کارشان نمی‌بینند، فراخوانی برای برخاستن است.

روز جهانی کارگر این‌گونه مبارک می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d13cb4a4-62ca-4e8b-acf3-ad047c1f9cde"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات