728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۳۱تیر ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه 31تیر انعکاس اظهارات پاسدار جعفری و روحانی و قالیباف خبر از نشانه‌های تغییر فاز در جنگ قدرت می‌دهد:

ابرار: سرلشکر جعفری: بازداشتهای اخیر توسط «سازمان اطلاعات سپاه» فقط به حقوقهای نجومی مرتبط نیست

آفتاب یزد: چراغ راهنمای چپ روحانی خراب است؟ گردش به راست ممنوع

اعتماد: فرمانده سپاه پاسداران: حضور برخی سیاسیون در شبکه فساد بزرگ بانکی

جوان: روحانی: تراکم فروشی از نفت خام فروشی بدتر است – قالیباف: به جای اپوزیسیون بازی مشکلات را حل کنید

اظهارات پاسدار جعفری در روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای، از اوجگیری جنگ قدرت در تمامی عرصه‌ها ی در عین دامن زدن به بحرانهای منطقه‌یی و جهانی و ابراز وحشت از «دشمنان نظام» حکایت می‌کند:

جوان: جعفری، فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤالی، ابعاد جدیدتری از دستگیریهای روز سه‌شنبه باز کرد. وی درباره دستگیری مدیرعامل معزول بانک ملت گفت: فرد مذکور به سبب حضور در پرونده اقتصادی بزرگ‌تری که برخی سیاسیون و افراد دیگر در آن حضور داشته‌اند، دستگیر شده است. جعفری در توضیح بیشتر گفت: یکی از پروژه‌های اطلاعاتی سپاه رصد و بررسی پرونده‌های مرتبط با مباحث امنیتی، بحث نفوذ و بحث فسادهای اقتصادی است که دنبال می‌کند. این هم یکی از پروژه‌هایی است که وقتی به قوه ‌قضاییه گزارش شد، ما دنبال کردیم و پس از صدور حکم توسط دستگاه قضایی، دستور دستگیری نیز صادر شد. فرمانده‌کل سپاه پاسداران عنوان کرد: مردم تصور می‌کنند این دستگیری در رابطه با دریافت حقوق‌های نجومی بوده است؛ قطعاً دریافت آن حقوق‌ها یکی از تخلفات بوده، اما فرد مذکور به‌دلیل حضور در یک فساد اقتصادی بزرگ‌تر دستگیر شده است... دشمن، آمریکایی‌ها و مخالفان داخلی به‌دنبال این هستند تا ارزش‌های انقلاب اسلامی را استحاله و حرکت انقلاب را در کشور کند کنند، از این‌رو در تلاشند سپاه را که پرچمدار حفظ و نگهداری انقلاب اسلامی است، با فعالیت‌های خود تضعیف کنند.

جوان: کشف بزرگ‌ترین محموله قاچاق کشور توسط نیروی انتظامی استان هرمزگان که طی آن افراد یک شبکه با استفاده از اسناد جعلی و نفوذ در برخی سازمانها و ادارات مرتبط و همچنین پرداخت رشوه اقدام به قاچاق کالا می‌کردند، در کنار خبر بازداشت مدیرعامل سابق بانک ملت توسط سازمان اطلاعات سپاه که در ارتباط با موضوع نفوذ و شبکه فساد اقتصادی است، بار دیگر موضوع مقابله جدی با فساد اقتصادی را که متأسفانه در بخش‌هایی از بدنه اجرایی و مدیریتی کشور لانه گزیده است، به‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر و برای اصلاح نظام اقتصادی و مدیریتی کشور مورد تأکید قرار داد.
انتشار این‌گونه اخبار می‌تواند بر افکار اجتماعی و به تبع آن خدشه بر سلامت نظام اداری و مدیریتی کشور وارد کند و چه بسا ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان نظام اسلامی و معاندان داخلی قرار گیرد


ابراز وحشت از تنگ‌تر شدن حلقه تحریمها همراه با سوز و گدازهای پاسدار علی لاریجانی عنوانها و مطالب متعددی را به خود اختصاص داده است:

جهان صنعت: مدیر فدرال ناظر در امور بانکی آلمان مطرح کرد؛ ایران هم‌چنان در لیست سیاه پولشویی

خراسان: دستور طراحی کارخانه غنی‌سازی پاسخ عملی رئیس مجلس به بد عهدی‌ها، راهی جز مقابله باقی نمانده است

کیهان: طیب نیا: هم‌چنان در مبادلات با بانکهای بزرگ جهان مشکل داریم

در روزنامه‌های هر دو باند حکومتی ضمن حمله به برجام از چشم‌انداز تحریمهای جدید و آینده نظام ابراز وحشت شده است:

جهان صنعت: مدیر فدرال ناظر در امور بانکی آلمان
در خصوص نحوه همکاری بانکهای ایرانی با همتایان اروپایی و مشکلاتی که سر راه این همکاریها وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل سیستم بانکی ایران، عدم شفافیت فعالیت‌های مالی آنهاست.
هنوز نام ایران در این لیست سیاه قرار دارد و بانکهای اروپایی به‌شدت روی این مسایل حساس هستند.
کروشل ادامه داد: رعایت استانداردهای وفاداری، رازداری و پایبندی به تعهدات از دیگر شرایطی است که هر بانکی برای وارد شدن به سیستم بین‌المللی باید آن را رعایت کند.
وی تصریح کرد: در واقع بانکهای ایرانی هنوز تحت مالکیت دولت هستند و نمی‌توانیم نام خصوصی را روی آنها بگذاریم.

کیهان: دولت ایران با سرعتی فراتر از انتظار - که غربی‌ها را هم شگفت‌زده کرد- تعهدات خود در برجام را عملی کرد. دو سوم سانتریفیوژها را برچید، ذخایر اورانیوم غنی شده به ۳ درصد کاهش یافتند، اجازه بازرسی‌های گسترده و فراتر از ان.پی.تی داده شد، غنی‌سازی در فردو تعطیل شد، قلب راکتور آب سنگین اراک با بتن پر شد، پروتکل الحاقی عملیاتی شد و... این امتیازات فراوان و نقد در حالی به طرف مقابل ارائه شد که با گذشت بیش از 6ماه از اجرای برجام، موضوع و هدف اصلی ایران از مذاکره و توافق، یعنی لغو تحریم‌ها، هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد... مقامات آمریکایی آنچه در دل دارند را بر زبان نمی‌آورند اما برخی تحلیلگران غربی از نوع رفتار آنها رمزگشایی کرده‌اند. اوباما در دوران مذاکرات و پس از آن، با صراحت اعلام کرد هدف استراتژیک و راهبردی دولت وی از مذاکره و توافق با ایران، تقویت جریان به‌اصطلاح میانه‌رو و تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.


برخی روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع هم‌چنان به باند رقیب مهر سازشهای پنهان می‌زنند و از جامهای زهر بعدی ابراز وحشت می‌کنند.

حمایت: غرب به‌ویژه آمریکا از زیر بار تعهداتشان، هم‌چنان شانه خالی می‌کنند. تعهداتی که نه تنها دولت فعلی آمریکا در قبال آن از خود سلب مسئولیت کرده بلکه به دولت آینده نیز اجازه می‌دهد تا آن‌ها را کاملاً نادیده بگیرد. با این حال، دولت فعلی تلاش می‌کند کشورمان را مقصر عملی نشدن کامل برجام معرفی کند. اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس جمهور این کشور طی سخنانی تصریح کرد «توافق هسته‌یی برای توقف برنامه هسته‌یی ایران و انتقال مواد هسته‌یی بود که محقق شد اما من نمی‌توانم قول بدهم ایران بتواند از این فرصت برای ورود به جامعه بین‌الملل استفاده کند. روح توافق هسته‌یی نیازمند سیگنال‌هایی است که ایران باید بفرستد و از آن طریق شرکتها را مطمئن سازد اقدام تحریک‌آمیزی نمی‌کند!» ... از این اظهارات به‌روشنی می‌توان دریافت که آمریکا و متحدانش، هم‌چنان منتظر اقداماتی فراتر از متن توافقنامه‌ مانند توقف برنامه موشکی، التزام به حقوق‌بشر غربی و توقف حمایت از جبهه مقاومت هستند. در واقع رئیس جمهور آمریکا آشکارا اجرای برجام را نیازمند اقدامات سازش‌کارانه از سوی ایران می‌داند.

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی غیرمستقیم به سازمانیافتگی نیروهای باند رقیب در حمله به سفارت عربستان اذعان کرده‌اند:

ابتکار: جریانهای همفکر تعدی‌کنندگان به سفارت عربستان انتقادهای فراوانی را به سازوکار شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند و البته این اقدامات را به‌عنوان حرکت‌های سازمان‌یافته تلقی کردند، حال آن که به‌رغم وجود اشاراتی در صحبتهای قاضی پرونده تعرض به سفارت عربستان درباره سازماندهی شده بودن این حرکت و نشانه‌هایی در اظهارات متهمان مثل ورود کوکتل مولتف‌ها به محل تعرض توسط یک وانت، متهمان اصرار داشتند که ماجرا سازماندهی شده نبود و «با چهارتا تا پیامک نمی‌توان چهار نفر را هم جمع کرد» .

این تناقض نگاه از نکات جالب بیان شده در دادگاه محسوب می‌شد. جالب‌تر این‌که برخی از متهمان این نکته را بیان کردند که چون در کانال‌های تلگرامی از تجمع خبردار شده بودند، فکر می‌کرده‌اند که تجمع مجوز دارد! از اصرار برخی متهمان درباره اقرارهای تحت فشار بازجویی که بگذریم، مقصر دانستن نیروی انتظامی در این ماجرا از سوی متهمان نکته جالب توجه دیگری بود... . اظهارات وکیل مدافع یکی از متهمان نیز درباره صدور مجوز جالب به نظر می‌رسد. این وکیل دادگستری که قاعدتاً باید از قانون احزاب و تشکل‌ها مطلع باشد، معتقد است که این تجمع یک «حرکت خودجوش» بوده و احساسات مردمی و حرکت‌های خودجوش نیازی به مجوز ندارند! وی این سؤال را مطرح می‌کند که تجمع خودجوش اصلاً از کجا باید مجوز بگیرد؟ ! از اظهاراتی مثل «من شعار دادم، کوکتل هم زدم.. نیروی انتظامی کم‌کاری کرد»، «سنگ زدم اما به کسی نخورد» و یا پاسخ «ما نوشابه خریدیم، شیشه نخریدیم» در پاسخ به اتهام خرید شیشه برای درست کردن کوکتل مولتف که بگذریم، مرور اظهارات متهمان پرونده تعرض به سفارت می‌تواند نگاه جدیدی در مورد این طیف از جامعه در مخاطب ایجاد کند که شاید برای اولین بار اتفاق می‌افتد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/73104315-f862-464f-a499-281bcc90d0c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات