728 x 90

وضعیت کرونا رها شده - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های باند خامنه‌ای در روز دوشنبه ۱۸مرداد بیشترین مطالب خود را به دود و دم حول رئیسی و کابینه‌اش اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های باند مغلوب اما به تمام بحرانهای گریبانگیر باند غالب پرداخته‌اند. از دعوای بین رئیسی وقالیباف بر سر نصب شهردار تهران تا بحرانهای اقتصادی اجتماعی و بحران برجام و مذاکره با آمریکا از دیگر مطالب روزنامه‌های باند مغلوب است. ابراز نگرانی از تحولات افغانستان هم در اغلب روزنامه‌ها دیده می‌شود. موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی اعتراف بحران کرونا است.

وضعیت کرونا رها شده

امروز نه تنها به آمار دروغ دولتی و ابعاد فاجعه‌بار تلفات در استانهای مختلف اذعان کرده‌اند بلکه بر نقش حاکمیت و دولت در گسترش تلفات و نقش باندهای حاکم در غارت مردم اشاره کرده‌اند.

«پرستاران زیر مشتهای کرونا» عنوان مطلب روزنامه همدلی است که به‌نقل از شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار نوشته است: «به‌نظر می‌رسد وضعیت کرونا در ایران رها شده است. اگر قبلاً گفتم وزارت بهداشت در آستانه فروپاشی هست الآن باید بگویم فروپاشیده است. مدیریت کرونا از دست مدیران در رفته است. وضعیت کنونی کرونا در ایران مانند این است که یک سد شکسته باشد و آب پشت آن دارد شهر را با خودش می‌برد. همه چیز را دارد خراب می‌کند و این خرابی تا کجا برسد خدا می‌داند».

«کرونا و تبعیض طبقاتی» عنوان مطلبی در شرق است که در دعوای باندی به ماهیت باندهای حاکم اعتراف کرده و نوشته است: «در علم سیاست قول مشهوری است مبنی بر این‌که آنچه دولت را از یک دار و دسته راهزن متمایز می‌کند، مشروعیتی است که از تعهدش به خیر عمومی حاصل می‌شود». در ادامه به باندهای مافیایی دارو اشاره کرده و نوشته است: «به شکلی منحصر‌به‌فرد و کم‌نظیر در تاریخ سیاسی مدرن، با دولتی روبه‌رو هستیم که در آن تولید کالای عمومی از جمله بهداشت و سلامت، به کالایی بازاری بدل شده است. گروه‌هایی واکسن را از مبادی غیررسمی وارد می‌کنند و در فرایند بازار سیاه به فروش می‌رسانند و گروه‌هایی هم بر روی انحصار در ساخت و فروش واکسن داخلی به هزینه عمومی که با محدودسازی واردات رسمی شکل گرفته است، با یکدیگر رقابت می‌کنند».

«کرونا بیداد می‌کند واکسن وارد کنید» عنوان مطلبی است در آرمان خطاب به سردمداران حکومتی که از جمله نوشته است: «مسئولان جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته با وعده و وعید تولید واکسن داخلی و واردات بیشتر درباره افزایش سرعت روند واکسیناسیون قول‌ها داده بودند که البته آنچه می‌بینیم خارج از واقعیتی است که وعده داده بودند و مردم گرفتار مرگ و میر این پاندمی شدند». در پایان هم با اشاره به آمار روزافزون قربانیان کرونا هشدار داده: «جامعه به سمت یک آنارشی پیش می‌رود که فرجام خوبی ندارد»،

رسالت از باند خامنه‌ای هم در مطلبی با عنوان پرستاران نا ندارند، ناگزیر به گوشه‌هایی از این فاجعه به‌نقل از دست‌اندرکاران کادر درمانی اشاره کرده و از جمله نوشته: «در حال حاضر بیمارستانها چیزی شبیه میدان جنگ است». این روزنامه موارد مفصلی دارد از بالا کشیدن حقوق پرستاران، کمبود کادر درمانی و کمبود دارو و قاچاق آن. برجسته‌ترین نکته‌اش هم به‌نقل از پرستاران «دروغ مسئولان» و «بی اعتمادی» مردم به آنهاست.

دوران تشدید بحران ها

بن‌بست نظام در برون‌رفت از بحرانهای داخلی و خارجی مضمون مشترک مطالب است.

«دوران تشدید بحرانها فرا رسیده است» عنوان مطلبی در مستقل است که ضمن اشاره به چالش نظام در تأمین معیشت مردم و کنترل قیمت‌ها و تورم به ناتوانی نظام به حل بحران آب اشاره کرده و النهایه به شکست طرح خامنه‌ای در انقباض نظام اشاره کرده و جمله نوشته: «یکدست‌سازی حکومت در نهایت به ضرر جریانی تمام خواهد شد که رئیسی را به قدرت رساند».

«نظام مذاکرات را ادامه می‌دهد» عنوان مطلب روزنامه همدلی است از یک مهرهٔ باند مغلوب به ناگزیری ولی‌فقیه در پذیرش شرایط طرف حساب‌های خارجی اشاره کرده و نوشته است برای نظام «اساسا، امکان این‌که سیاست دیگری در پیش بگیرد، عملی نبوده و ممکن است که کشور را حتی به سمت فروپاشی اقتصادی و برهم خوردن نظم سوق بدهد. اصل بقا اقتضا می‌کند که یک چرخشی در این حوزه صورت بگیرد».

«احیاء برجام طرح جایگزین ندارد» هم عنوان مطلب روزنامه آرمان است که به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است: «همان ضرورتهایی که باعث آغاز مذاکره با آمریکا و به نتیجه‌رسیدن مذاکرات با آمریکا و طرف‌های دیگر و گروه ۱+۵ شده، هنوز با شدت بیشتری ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد اصل نظام حاکمیتی بر احیای برجام به‌خوبی آگاه هستند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f8f76dfe-f1b9-4265-8021-9d0aac7233d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات