728 x 90

هراس از نسل شورشگر و پیشتازان آن

جوانان قیام آفرین در حال پایین کشیدن تصاویر و بنرهای تبلیغی خامنه ای
جوانان قیام آفرین در حال پایین کشیدن تصاویر و بنرهای تبلیغی خامنه ای

دولت آخوند رئیسی برای تحت فشار قرار دادن بیشتر مردم فقیر، طرح دوفوریتی حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را برای تصویب به مجلس ارتجاع برد.

اما اعضای دست چین شده و غلامان حلقه به گوش «مقام عظمای ولایت» در مجلس، از ترس پیامدهای آن و خیزش دیگری توسط مردم، فوریت طرح را به تصویب نرساندند، و فعلاً به بایگانی رفت.

روزنامه همدلی ۲۶آبان ۱۴۰۰ ضمن اشاره به پیآمد گران کردن بنزین در آبان ۹۸، و هزینه‌ای که روی دست نظام گذاشت، در مطلبی با عنوان «رئیسی از پیامدهای تصمیمات خود می‌ترسد»، در مورد لغو این طرح و سایر طرح‌های ضدمردمی توسط دولت رئیسی نوشت: «قابل انکار نیست که یکی از دلایل اصلی توقف این دست تصمیمات در شرایط کنونی، فضای ملتهب و رو به انفجار اعتراض اجتماعی در ایران است و از آنجا که هر دو تصمیم دولت نیز به‌طور قطع آثار تورمی داشتند، اجرای آن به تعویق انداخته شد. اخیراً اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره لایحه دوفوریتی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی گفته است «اغلب اقتصاددانانی که با رئیس‌جمهور جلسه داشتند با این امر مخالف بودند و برخی نهاد‌های امنیتی هم درباره تبعات امنیتی آن تذکر داده‌اند».

این رسانه وابسته به باند مغلوب پس از نقل اظهارات بادامچیان، در مورد ورود نیروهای امنیتی به این ماجرا و جلوگیری از تصویب فوریت طرح نوشت: «ورود نهاد‌های امنیتی به چنین مسائلی شاید به‌ندرت اتفاق بیفتد. با این‌حال در شرایط کنونی فضای جامعه به حدی اعتراضی است که نهاد‌های امنیتی نیز در خصوص حذف ارز ترجیحی نظر داده‌اند. شرایط نارضایتی مردم به حدی انفجاری است که دولت رئیسی نیز جرأت نمی‌کند، تصمیمش درباره حذف ارز ترجیحی را به‌سرعت اجرا کند» (همدلی ۲۶آبان ۱۴۰۰).

روزنامه آرمان دیگر رسانه وابسته به باند مغلوب هم نگران بلند شدن دوباره صدای اعتراض مردم است، و به رئیسی جلاد و دولتش هشدار داد تصمیم‌های شوک درمانی آن به‌ویژه حذف ارز ۴۲۰۰تومانی «لطمات جبران‌ناپذیری» به‌دنبال دارد.

چرا که «مردم در مقاطع گوناگون به گونه‌های متفاوت مراتب نارضایتی و اعتراض خود را به روندهای در پیش گرفته شده از سوی دولت به‌ویژه در مسائل اقتصادی و معیشتی اعلام داشته‌اند» (آرمان ۱۶آبان ۱۴۰۰).

سایت حکومتی عصر ایران به «مسوولان جمهوری اسلامی ایران!» هشدار داد ۷ نکته را رعایت کنند که در صورت رعایت نکردن آنها «از توفان خشم مردم گرسنه‌ای که چیزی برای از دست دادن ندارند توان عبور نخواهند داشت» (عصر ایران ۳آبان ۱۴۰۰).

و...

واقعیت این است ورود نیروهای امنیتی و در رأس آنها سپاه پاسداران، برای بایگانی شدن طرح، بیانگر فضای انفجاری جامعه و هراس از سرنگونی حکومت ولایت فقیه است.

البته درگذشته رسانه‌ها و سردمداران حاکمیت تا جایی که می‌توانستند تلاش داشتند روی واقعیت فضای انفجاری جامعه سرپوش بگذارند، و یا این‌که حرکات اعتراضی مردم را کوچک نمایی کنند.

اما اکنون شرایط به گونه‌یی است که نیروهای سرکوب مجبور شده‌اند به دولت جلادان هشدار بدهند مواظب شرایط انفجاری جامعه باشد و بی‌گدار به آب نزند.

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «اعتراض نسلی که نمی‌شناسیم»، ضمن اشاره به «وحدت طبقه متوسط و فرودست شهری» در قیام آبان‌ماه ۹۸ نوشت: «زیاد درباره ماهیت این اعتراضات در فضای عمومی صحبت نشده است» اما قیام آبان ماه «محصول مجموعه‌یی از نارضایتی‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور بودند که خود را به این صورت بروز دادند» (شرق ۲۵آبان ۹۸).

صرف‌نظر از نگرانی‌ای که به آن اشاره شد، واقعیت این است در شرایط کنونی ظرفیت انقلابی جامعه آن‌چنان بالا، و عزم گروه‌های مختلف مردم به‌ویژه جوانان شورشی برای قیام و سرنگونی آن‌چنان راسخ است، که حکومت آخوندی مانند گذشته و با دست باز نمی‌تواند طرح‌های ضدمردمی و مقاصد شومش را پیش ببرد.

این در شرایطی است که قدرت‌نمایی نیروهای امنیتی و سرکوب نیز کارآیی گذشته را از دست داده، و آنها نمی‌توانند مانند قبل توده‌های همدرد و متحد مردم را سرکوب و از قیام و خیزش بازدارند.

قطعا ورود نیروهای امنیتی در قضیه لغو فوریت طرح حذف ارز ۴۲۰۰تومانی با اشراف به این واقعیت، و اشراف به عزم راسخ نسلی شورشی است که به زعم مقاله‌نویس شرق تاکنون برای نظام و نیروهای امنیتی آن ناشناخته بوده است. نیرویی که «در این اعتراضات وارد شده» و «جنبش را رادیکالیزه» می‌کند.

سردمداران و رسانه‌های رژیم، هدایت کنندگان نیروهای شورشی را آلبانی نشینان (مجاهدین مستقر در اشرف سه)، معرفی می‌کنند.

آری نگرانی از این نیروی عظیم شورشی و پیشتازان آن است، که به‌اعتراف روزنامه حکومتی همدلی دولت را مجبور کرده تا از «پیامدهای تصمیمات خود» بترسد.

همان نیرویی که در پی تحقق طرحی نو در فلک سیاسی این میهن است، طرحی فارغ از اختناق و زنجیر

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f05cbc8a-58d7-4eac-a5ee-62b2922fae23"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات