728 x 90

نیویورک پست: احیای برجام جلوی دستیابی رژیم ایران به بمب اتم را نخواهد گرفت

مذاکرات وین
مذاکرات وین

روزنامه نیویورک پست روز پنجشنبه ۱۴بهمن، با انتشار گزارشی نوشت: مقامات کاخ‌سفید اواخر سال گذشته به این نتیجه رسیدند که برنامه هسته‌یی رژیم ایران آنقدر پیشرفت کرده است که دوره فرار دوازده‌ماهه برای تولید بمب اتم که در برجام شرط شده بود را به هر صورت پشت سر خواهد گذاشت.
این گزارش در ادامه می‌نویسد: به‌رغم کوتاه شدن دوره فرار برای رژیم ایران، دولت بایدن با این فرض که باید توافق جدیدی حاصل شود تا به آمریکا و دیگر کشورها برای مقابله با پیشرفت‌های هسته‌یی این رژیم زمان و ابزار فراهم کند، کماکان در وین برای احیای برجام مذاکره می‌کند.
از اواسط سال۲۰۱۹، ایران ساخت، نصب و بهره‌برداری از سانتریفوژهای پیشرفته را گسترش داده است، که با آنها به تولید اورانیوم غنی‌شده با سرعتی سریع‌تر از ماشینهای قدیمی می‌پردازد. در ارزیابی کاخ‌سفید آمده است که از آن زمان صدها سانتریفوژ جدید در تأسیسات هسته‌یی سراسر ایران نصب شده است.
برخی از مقامات سابق آمریکا بر این باورند که هر چه دوره فرار رژیم ایران کوتاه‌تر شده و از شش ماه کمتر شود، به طرز چشمگیری توانایی آمریکا برای واکنش به اقدامات هسته‌یی تسلیحاتی احتمالی رژیم ایران را مختل خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شهریورماه سال گذشته گزارش داده بود که رژیم ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر از حد مجاز طبق برجام است، و هشدار داد این رژیم می‌تواند ظرف دو ماه اورانیوم کافی برای ساخت بمب تولید کند. (العربیه ۱۵بهمن)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/26160769-5db9-41fb-8472-b603c0315092"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات