728 x 90

مسیر مذاکرات در ابهام؛ مسیر مردم بی‌ابهام

مذاکرات وین
مذاکرات وین

در حالی که هم سردمداران رژیم و طرفهای غربی، می‌گویند مذاکرات وین در مرحله پایانی خود قرار دارد، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده رژیم در وین مدعی هستند: «هیات رژیم ابتکارات و انعطاف زیادی از خود به خرج داده است»، اما طرف آمریکایی تاکنون پاسخ مناسب به آن نداده است و مقامات این کشور در حرف اظهارات مثبت کرده‌اند اما در عمل حسن‌نیت به خرج نداده‌اند.

امیر عبداللهیان افزوده: «آقای بایدن تلاش دارد تا از طریق میانجی‌ها به ما بگوید که حسن‌نیت دارد و از طرف دیگر آقای رابرت مالی در میز مذاکرات از خود انعطاف نشان نمی‌دهد آقای بایدن نمی‌تواند هم از حسن‌نیت حرف بزند و هم در طرف مقابل، تنها در طول چند ماه گذشته، در سه نوبت تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران اعمال کند. این بدین مفهوم است که آقای بایدن نیز همان راه ترامپ یعنی اعمال تحریم‌ها را ادامه می‌دهد، آن هم در حالی که صحبت از بازگشت به برجام کرده است... ما نمی‌توانیم این تناقض در گفتار و رفتار را درک کنیم» (روزنامه حکومتی ایران ۵ اسفند ۱۴۰۰).

 

علی باقری نیز در توئیتی نوشت «هرقدر هم به خط پایان مذاکرات نزدیک باشیم، الزاماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد (سایت انتخاب ۵ اسفند ۱۴۰۰).

روزنامه سیاست روز غرب را به «بی صداقتی» متهم می‌کند و می‌گوید «مانع عبور مذاکرات وین از خط پایان» شده است و «هم‌چنان طرف غربی از پذیرش سه اصل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی لغو از سوی ایران و نیز تضمین برای تکرار نشدن بدعهدی‌های گذشته غربی‌ها خودداری می‌کنند که این عملاً مذاکرات را در فضای ابهام قرار داده است».

این روزنامه وابسته به باند خامنه‌ای از قول انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکرات وین می‌نویسد: «برجام در یک لحظه سرنوشت‌ساز قرار دارد. پس از ده ماه مذاکره، ما به پایان نزدیک می‌شویم. نتیجه هنوز مشخص نیست».

 

پاسدار علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت رژیم نیز در توئیتی نوشته است: «مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقیمانده شکل نخواهد گرفت» (خبرگزاری فارس ۵ اسفند ۱۴۰۰).

رسانه‌های حکومتی به‌بیان دیگری هم نوشته‌اند دو موضوع مهم که خواسته رژیم از آمریکا است هنوز حل نشده است یکی این‌که آمریکا باید تضمین بدهند دولت بعدی مانند دولت ترامپ توافق احتمالی را نقض نکند دوم این‌که قسمتی از تحریم‌های غیرهسته‌یی و فرابرجامی مورد نظر رژیم نیز لغو شوند.

پیش از این مقامات آمریکایی از جمله رابرت مالی سرپرست هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی بارها خواسته رژیم مبنی بر لغو تحریم‌های فرابرجامی را رد کرده و هم‌چنین گفته‌اند دولت کنونی آمریکا نمی‌تواند تضمین بدهد دولت بعدی توافق احتمالی را نقض نکند.

به‌نظر می‌رسد اینها همان موارد حل ناشده‌ای است که سعید خطیب‌زاده در مورد آنها می‌گوید: «موضوعاتی که باقی مانده، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند». (خبرگزاری ایرنا ۵ اسفند ۱۴۰۰)

 

باقیماندن این موضوعات به‌گفتهٔ خطیب‌زاده سخت، کلیدی و جدی بیانگر این است که هنوز سرنوشت مذاکرات نامشخص است، و نظام هم‌چنان بر سر دوراهی و در بن‌بست قرار دارد.

اما صرف‌نظر از این‌که مذاکرات به سرانجام برسد و یا نرسد آنچه که به مردم ایران و به جوانان شورشی برمی‌گردد با برجام و بی‌برجام درصدد سرنگونی نظام هستند، همان‌طور که هموطنان آزاده در تظاهرات خود در کشورهای مختلف شعار می‌دهند با برجام، بی‌برجام رژیم ندارد فرجام.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf4b8cd9-bbad-462f-9296-db9ffea527cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات