728 x 90

قیمت دلار در ایران از مرز ۱۴ هزار تومان گذشت/ موضعگیری مریم رجوی

دلار در ایران از مرز۱۴هزارتومان گذشت
دلار در ایران از مرز۱۴هزارتومان گذشت

در بازار ارز تهران نرخ فروش دلار روز سه‌شنبه از مرز ۱۴هزار تومان گذشت که نسبت به روز گذشته بیش از ۱۰۰۰تومان افزایش قیمت داشته است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز چهار میلیون و ۷۵۰هزار تومان ثبت شده است. خبرگزاری حکومتی ایسنا نوشت: «قیمتها لحظه به لحظه رشد می‌کند و دلار از ۱۴هزار تومان و یورو از ۱۶هزار تومان عبور کرده‌ است. نرخ دلار ظرف سه روز گذشته بیش از ۳۰۰۰تومان رشد داشته است.

 

مریم رجوی: قیمت دلار در سه روز گذشته روزانه هزار تومان افزایش یافت. گرانی وحشتناک بیداد می‌کند و بر سر مردم محروم آوار می‌شود. این محصول ولایت فقیه است که مامورانش گوش کودکی را که در میان زباله‌ها به‌دنبال روزی است، می‌برند. هموطنی خود را به آتش می‌کشد. زمان برخاستن است.

بیشتر بدانید:

جهش نرخ دلار و سکه در ایران

قیمت دلار طی یک سال گذشته تا کنون به بیش از سه برابر خود رسیده. در سال ۹۶هر دلار با نرخی در حدود ۳۸۵۰تومان مبادله می‌شد. در ابتدای سال جاری به ۵هزار تومان رسید. در فصل بهار تا ۷هزار و ۲۰۰تومان افزایش یافت. با تک نرخه کردن قیمت دلار از سوی معاون آخوند روحانی، قیمت دلار سد شکست و از ۸و ۹هزار تومان به ۱۰و سپس به ۱۱هزار تومان رسید و از آن هم صعود کرد.

این افزایش سه برابری محصول چیست؟ و ناشی از کدام بحران است که پایانی برای آن متصور نیست.

از سوی دیگر قیمت سکه که سال پیش در همین زمان در حدود ۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود از مرز ۴میلیون تومان نیز عبور کرد و به ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید؛ یعنی رشدی برابر با ۲۰۷درصد!

رسانه‌های حکومتی با آب و تاب این عبور افسارگسیخته و بی‌دنده و ترمز قیمت ارز و سکه را اعلام می‌کنند اما هیچ‌کدام از آنها روی علت اصلی انگشت نمی‌گذارد.


عملکرد مخرب بازار ثانویه ارز

بازار ثانویه ارز که بسیاری از کارشناسان رژیم آن را عامل مهم در ایجاد موج جدید تورم دانسته‌اند بازاری است که بانک مرکزی رژیم در ۱۹تیرماه آن را ایجاد کرد. وقتی تلاش رژیم برای مهار قیمت دلار برابر با ۴۲۰۰تومان به نتیجه نرسید بانک مرکزی رژیم اعلام کرد صادر کنندکان مواد پتروشیمی، مواد معدنی و فولاد که ۸۰درصد عرضه کنندگان ارز در بازار ثانویه را تشکیل می‌دهند ارز خود را در این بازار با همان قیمت دولتی یعنی ۴۲۰۰تومان می‌توانند به فروش برسانند. سایر شرکت‌ کنندگان در این بازار که ۲۰درصد عرضه کنندگان را شامل می‌شود و عمدتاً صادر کنندگان صادرات غیرنفتی هستند می‌توانند دلارهای خود را در این بازار بر اساس قیمتی که مکانیزم عرضه و تقاضا آن را مشخص می‌کند ارائه کنند. (اقتصاد نیوز – ۱۷تیر۱۳۹۷) نحوه عرضه و تقاضای ارز در این بازار نیز از طریق یک سامانه بانک مرکزی رژیم به نام «نیما» صورت می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

یران در مهار تجارت غیرقانونی دلار با مشکل روبه‌روست

بحران ریال در ایران؛ پرداخت اجاره خانه با سکه طلا

اوضاع پر مخاطره ایران حاصل سیاستهای رژیم ایران/ گزارشی از نشریه فوربز آمریکا

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/23e9c7bc-5550-45c6-adb4-39000b7d1454"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات