728 x 90

اوضاع پر مخاطره ایران حاصل سیاستهای رژیم ایران/ گزارشی از نشریه فوربز آمریکا

بحران اقتصادی
بحران اقتصادی

نشریه فوربز طی گزارشی از بحران اقتصادی دو کشور نفت خیز عضو اوپک یعنی ایران و ونزوئلا اوضاع کنونی رژیم آخوندی را پرمخاطره دانست. فوربز در این گزارش از جمله نوشت، شباهت‌های ترسناکی بین بحران جاری در ایران و کشورهای دیگر که دچار بحران اقتصادی هستند، وجود دارد، فوربز شاخصهای بحران را به این شرح اعلام کرد:

  • ارزش پول داخلی در بازار سیاه ضعیف‌تر از نرخ رسمی است
  • فساد و غارت از سوی دولت گسترده است
  • بیکاری در میان جوانان در حال افزایش است
  • تورم به سرعت بالا می‌رود
  • ذخیره ارزی در حال کاهش است
  • کشور در صحنه بین‌المللی منزوی است

 

این نشریه آمریکایی می‌گوید فساد گسترده دولتی و غارت منابع توسط حکمرانان، کشور را در صحنه داخلی و بین‌المللی منزوی و گرفتار کرده است.

 

وضعیت پرمخاطره نتیجه سیاستهای رژیم ایران

گزارش فوربز واژه، پرمخاطره، را بهترین واژه برای توصیف اوضاع کنونی در ایران دانست و ادامه داد، ثمرات تجارت بازتر که قرار بود با توافق برجام برای ایران به ارمغان آورده شود به دو دلیل محقق نشد؛

  • اول این‌که سیاستمداران رژیم ایران پول حاصل از توافق برجام را به جای تقسیم بین مردم، به جیب زدند، لذا هیچ افزایش بودجه‌ای برای برطرف ساختن مشکلات اساسی مانند کمبود آب و آلودگی هوا اختصاص داده نشد و به جای آن، این پول صرف تأمین منابع مالی بیشتر برای سپاه پاسداران این رژیم و بنیادهای مذهبی شد که خود موجب خشم مردم شد.
  • دوم، (به‌درخواستها و ضرب الاجل‌ های متعدد جهانی و آمریکا برای تعدیل برجام و دست کشیدن از پروژه موشکی و دخالت در منطقه خاورمیانه پاسخ ندادند لذا دولت ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفت). پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌یی برجام، تحریم‌ها احیا شد. این مجموعه اقدام توانایی رژیم ایران برای تجارت نفت و محصولات دیگر را در ازای دلار یا یورو محدود کرد. با این محدودیت واردات مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی کاهش یافت و به موجی از اعتراض‌های خشمگینانه در خیابانها دامن زد.

 

علت اعتراضها فساد مقامات دولتی است نه تاثیر منفی تحریم بر اقتصاد

این گزارش در ادامه، شباهت‌های ترسناک بین بحران جاری در ایران و ونزوئلا و کشورهای دیگر که دچار بحران اقتصادی هستند، را به این شکل تشریح می‌کند: ارزش پول داخلی در بازار سیاه ضعیف‌تر از نرخ رسمی است؛ فساد و غارت از سوی دولت گسترده است؛ قوه قضایی غیرمستقل هر آنچه که دلالان قدرت بخواهند، انجام می‌دهد؛ بیکاری در میان جوانان در حال افزایش است؛ تورم به سرعت بالا می‌رود؛ ذخیره ارزی در حال کاهش است و دسترسی به دلار محدود است؛ کشور در صحنه بین‌المللی منزوی است و مردم به سختی از عهده زندگی بر می‌آیند.

گزارش فوربز در نهایت مشکل رژیم ایران را فراتر از ضعف پول داخلی و یا افزایش نرخ تورم دانست و نوشت. ایران در چهل سال گذشته، دوره‌های سخت اقتصادی را پشت سر گذاشته است. تفاوت آن اکنون این است که گرچه دولت ایران سعی می‌کند آمریکا را برای مشکلات اقتصادی سرزنش کند، اما شهروندان بیشتر تقصیر را بر گردن دولت ایران می‌گذارند. تحریم‌های آمریکایی تاثیر منفی بر اقتصاد ایران می‌گذارد، اما فساد مقامات دولتی علت اعتراضها بوده است

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/54de1232-9e0d-4140-a10e-424c8806e531"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات