728 x 90

قلعه بابک، دستگیری دهها تن از هموطنان ترک در شهرهای آذربایجان

قلعه بابک، دستگیری دههاتن از هموطنان ترک در شهرهای آذربایجان
قلعه بابک، دستگیری دههاتن از هموطنان ترک در شهرهای آذربایجان

در آستانه تجمع سالانه در قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده در آذربایجان، مأموران اطلاعات آخوندی دهها تن از هموطنان ترک را در شهرهای اهر، ارومیه و مغان دستگیر و روانه زندان کردند. برخی منابع تعداد دستگیر ‌شدگان را تا ۵۰نفر ذکر کرده‌اند.

 

موج دستگیریها

طی روز سه‌شنبه ۱۲تیرماه نیز ۱۰تن به نام‌های رحیم غلامی، مهدی هوشمند و عبدالله هوشمند در اردبیل، رحیم ساسانی و سجاد صدقی در تبریز، مرتضی محمدی در اهر، ابراهیم نوری، جعفر رستمی‌راد و سجاد جولانی در تهران و مجتبی عبدلی در بستان آباد باز داشت شدند.

روز دوشنبه ۱۱تیرماه نیز چهار تن از فعالان شناخته شده ساکن اردبیل به نام‌های عسگر اکبرزاده، علی واثقی، سعید صادقی‌فر و عباس لسانی توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان باز داشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

 

وضعیت برخی از دستگیر شدگان

فرج نوری، کیومرث اسلامی و مرتضی یزدانی اسامی سه تن از باز داشت‌ شدگان است.

از زندان اردبیل خبر می‌رسد که ۱۲تن از ۱۴باز داشتی‌های روز چهارشنبه که به بند سلامت این زندان منتقل شده بودند؛ پس از اعتراض به عدم تفکیک بندها مورد هجوم و ضرب ‌و شتم قرار گرفتند.

بنا بر گزارشات دریافتی طی این درگیری، چشم چپ علی واثقی آسیب دیده و دست مهدی هوشمند و یکی از دندانهای رحیم غلامی در این ضرب ‌و شتم شکسته است.

در ادامه احضار،‌ تهدید و بازجویی‌ها نیز محرم کامرانی، صالح ملاعباسی، اکبر ابول‌زاده، نیما عباس‌پور و مهدی زنجیر بلاغی در اهر، فردین مرادپور، رامین جبرائیلی، سیامک کوشی، ابولفضل جانی، ناصرعلی‌مرادی، یونس زاریون، رشید دانشجویی و سجاد بداغی در تبریز احضار و ضمن بازجویی تهدید به باز داشت شده‌اند.

از سرنوشت و محل نگهداری عباس لسانی کماکان اطلاعی در دست نیست.

 

تجمع سنتی در قلعه بابک نمادی از تاریخ مردم ایران

تجمع سالانه قلعه بابک نزدیک به دو دهه است که هر ساله در تیرماه برگزار می‌شود. بسیاری از گردشگران برای دیدن این قلعه و مراسمی که در آن برگزار می‌شود به این مکان می‌روند.

در سالهای گذشته نیز در پی اجرای این مراسم تعدادی باز داشت شدند و یا مسیر رفتن به سمت قلعه توسط مأموران امنیتی بسته شد. حکومت آخوندی که ضدیت هیستریک با نمادهای ملی تاریخ ایران و چهره‌های نامدار ما دارد حتی تجمع و بزرگداشت آنها را نمی‌تواند تحمل کند. هر ساله تعداد زیادی از هموطنان ترک ما تنها و تنها به جرم حضور در قلعه بابک و بزرگداشت این اسطوره ملی دستگیر و روانه زندانها و شکنجه‌گاهها می‌شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d26090d8-47fa-47ca-af9f-a5edca73f398"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات