728 x 90

شرکت آلمان در ائتلاف نظامی اروپایی در خلیج‌فارس

آنه‌گرت کرامپ‌-کارن‌باوئر وزیر دفاع آلمان
آنه‌گرت کرامپ‌-کارن‌باوئر وزیر دفاع آلمان

وزیر دفاع جدید آلمان گفت امکان شرکت آلمان در ائتلاف نظامی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز وجود دارد.

وی افزود اما هنوز درخواستی از آلمان برای شرکت در ائتلاف نظامی اروپایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنه‌گرت کرامپ‌-کارن‌باوئر، سیاستمدار حزب دموکرات‌مسیحی آلمان که به‌تازگی به مقام وزارت دفاع این کشور رسیده است، پنجشنبه ۲۵ژوئیه (سوم مرداد) گفت که شرکت ارتش آلمان در ائتلاف نظامی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز غیرممکن نیست.

کرامپ-کران‌باوئر در بازدید از ستاد فرماندهی مأموریت‌های ارتش آلمان تأکید کرد که اما تاکنون نه درخواست و نه برنامه‌یی مشخص درباره انجام چنین مأموریتی وجود نداشته است.

او افزود: «ما در این باره زمانی می‌توانیم صحبت کنیم و تصمیم بگیریم که بدانیم برنامه چیست.» وزیر دفاع آلمان گفت که از این رو موضوع در حال حاضر "بیش از هر چیز بر سر دیپلماسی است و نه امور مشخص نظامی".

وزیر دفاع آلمان پنجشنبه همچنین با همتای آمریکایی‌اش، مارک اسپر، که او هم به‌تازگی به مقام وزارت رسیده، گفتگویی تلفنی داشت و در این گفتگو درباره تنش با ایران در تنگه هرمز هم صحبت کرد.

 

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که گروه رسانه‌یی آلمانی RND به‌ نقل از شرکت‌کنندگان در نشست کمیته روابط بین‌الملل پارلمان آلمان، گزارش داده است که آلمان آماده شرکت در طرح بریتانیا برای مأموریت دریایی به رهبری اروپا برای تردد آزاد و امن کشتی‌ها در تنگه هرمز است.

گروه رسانه‌یی مزبور گزارش داده که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در نشست ویژه کمیته در روز چهارشنبه ۲۴ژوئیه گفته است: «ما می‌خواهیم آنجا باشیم.»

 

همچنین دولت فرانسه می‌گوید اروپا در حال هماهنگ کردن تلاش‌ها و امکانات برای تقویت امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس است.

فلورانس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه در گفتگو با نشریه منطقه‌ای «اِست رپوبلیکن» Est Républicain که روز جمعه منتشر می‌شود با اعلام این مطلب تصریح کرد: «پاریس، لندن و برلین در تدارک هماهنگ کردن امکانات و تبادل اطلاعات برای تقویت امنیت دریایی در خلیج‌فارس هستند بدون آن که در این طرح نیازی به استقرار امکانات نظامی مضاعف در منطقه باشد.

 

یک سخنگوی دولت انگلستان اعلام کرد ناو جنگی اچ.ام.اس مونتروز (HMS Montrose) کشتی‌های انگلیسی را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت خواهد کرد تا آزادی کشتیرانی در این تنگه تضمین شود.

این سخنگو گفت به نیروی دریایی انگلستان این مأموریت ابلاغ شده که از کشتی‌هایی که با پرچم انگلستان از تنگه هرمز عبور می‌کنند چه به‌صورت انفرادی و چه به‌صورت جمعی حفاظت کند. این سخنگو گفت: آزادی دریانوردی شرط حیاتی برای تجارت بین‌المللی و اقتصاد جهانی است و ما هر چه در توان داریم برای دفاع از آن به کار خواهیم گرفت.

اداره حمل‌ و نقل انگلستان از کشتی‌های این کشور خواسته است اطلاعات سفر خود را از قبل به دولت اعلام کرده تا حفاظت آنها تأمین شود. به‌گفته منابع خبری روزانه بین ۱۵تا ۳۰کشتی انگلیسی در خلیج‌فارس رفت و آمد دارند و روزانه ۳فروند کشتی انگلیسی از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

خبرگزاری رویترز این اعلام را تغییر سیاست انگلستان ارزیابی کرد چرا که پیش از این جرمی‌ هانت وزیر خارجه پیشین انگلستان اعلام کرده بود این کشور منابع نظامی کافی برای حفاظت از کشتی‌های انگلستان در خلیج‌فارس را ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3a41951c-5bc0-480a-b443-78aa715e1c16"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات